Fairlane
En liten avvikelse...

En bekant (X) till mig kom hem och hittade en annan bil på sin uppfart.*
Ingen ägare till bilen sågs.
Är det ok för X att parkera bakom denna bil så att de inte kan flytta på den innan X flyttat på sin bil?

X kan ju tänkas ta en whisky eller så och inte vilja köra innan den gått ur kroppen, eller kanske vill X helt enkelt gå och lägga sig och sova efter en lång arbetsdag.

Eller måste X sitta vaken och nykter och beredd att flytta sin bil direkt när ägaren till den främmande bilen behagar återkomma?

* X bor nära ett fågelskådarområde och i detta fall hade den som parkerade på uppfarten inte hittat någon bättre parkeringsplats och tyckte tydligen att det var ok att ställa sig där så länge (de var ändå borta minst 1 timme).
 
Det där är en sån situation där två fel inte gör ett rätt.

Nej, X får tyvärr inte utan vidare hindra den andra bilen.

Tyvärr tar sig folk ganska stor friheter när det gäller att parkera. Särskilt nu under svampsäsongen ser man bilar som parkerar lite överallt längs vägarna, de bryter både mot terrängkörningslagen och blockerar utfarter med sitt parkerande.

Min sambo brukar klaga på att jag är för mesig när jag tycker att "Här kan jag inte stanna/parkera", men jag tycker ju att man måste tänka på just att inte parkera så man hindrar andra.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Ingen bom = kör.

Har man statsbidrag får man inte sätta upp en bom.
Tänk, kan man få statsbidrag för att anlägga en garageuppfart ;) Det var en garageuppfart som den ursprungliga frågan gällde :cool:
 
På tal om parkeringsregler. När den här skylten dök upp slutade jag att besöka Statoil i Enköping.
Jag ska alltså gå in och be om ett tillstånd, innan jag köper en korv och en dunk spolarvätska, annars kommer ett nitiskt privat parkeringsbolag och lappar bilen?
Nä, det finns fler mackar.

tillstånd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Norrhyttan skrev:
På tal om parkeringsregler. När den här skylten dök upp slutade jag att besöka Statoil i Enköping.
Jag ska alltså gå in och be om ett tillstånd, innan jag köper en korv och en dunk spolarvätska, annars kommer ett nitiskt privat parkeringsbolag och lappar bilen?
Nä, det finns fler mackar.

[bild]
Ja, om man nu läser skyltarna, det tycks vara svårt ibland...., men då står det faktiskt att Statoils kunder kan parkera i 30 min. !!!
 
Det står "Tillstånd erfordras" och "Endast för Statoils kunder 30 min"
Det ger utrymme för många tolkningar. Vem menar du ska ha tillståndet om parkeringen endast är för Statoils kunder?
Varför räckte inte bara den nedre skylten?
 
Många infarter är så skyltade om man kommer ut på landet. För en kort infart i ett villaområde skall det inte behövas, eftersom man då bryter mot hemfriden. Men man får om man så önskar, och om man vill föra talan mot rörmokaren kanske man nästa gång får ringa en annan...
 
När det gäller tilläggstavlor så har den som sitter längst ner normalt sett högst prioritet. De sätts alltså i undantagsföljd så att säga. Huvudregeln först, undantag nedanför. Och undantag från undantaget nedanför. osv.
 
Fairlane
I mitt exempel ovan (taget från verkliga livet) så får X alltså inte köra in sin bil på sin egen uppfart, eftersom någon okänd parkerat där (uppfarten är cirka 15 meter lång). Problemet är alltså att X i det här fallet inte har någon annanstans att parkera (parkeringen för fågelskådare en bit bort var redan full, därav idiotens parkering på X uppfart). Närmsta parkering i övrigt ligger väl 3 km bort...

Två fel gör inte ett rätt, men jag hade ställt mig bakom den andra bilen om jag hade varit X och flyttat min bil så fort det gick. Däremot hade jag knappast suttit och väntat på den som inte lärt sig parkera vettigt om jag hade andra planer. Sen hade den andra fått anmäla mig om den så önskade.
 
Formellt sett så ska X försöka kontakta ägaren till den andra bilen. Får man inte tag på ägaren så kan jag tänka mig att det kan vara försvarbart att sätta en lapp på bilen med information i stil med "Hej, du har parkerat på min tomt. Tyvärr kan jag inte ställa bilen nån annanstans än här och jag ska dricka whisky ikväll så jag kommer inte kunna flytta på den förrän imorgon."

Fast å andra sidan, om föraren till den andra bilen kommer och vill ut så kan väl den föraren flytta på X bil även om X druckit?
 
Fairlane
Nerre skrev:
Formellt sett så ska X försöka kontakta ägaren till den andra bilen. Får man inte tag på ägaren så kan jag tänka mig att det kan vara försvarbart att sätta en lapp på bilen med information i stil med "Hej, du har parkerat på min tomt. Tyvärr kan jag inte ställa bilen nån annanstans än här och jag ska dricka whisky ikväll så jag kommer inte kunna flytta på den förrän imorgon."

Fast å andra sidan, om föraren till den andra bilen kommer och vill ut så kan väl den föraren flytta på X bil även om X druckit?
Jag personligen skulle kunna tänka mig att låta den andra föraren köra ut bilen, lite beroende på hur jag uppfattat körskickligheten hos vederbörande, men vissa är ju väldigt känsliga för att låta andra köra bilen. Det kan ju också tänkas att man inte ens är hemma. Lite intressant hade det ju blivit om X hade haft en utlandsresa inbokad och bara skulle parkera bilen hemma för att sen åka med en kollega till Arlanda och komma hem en vecka senare. :)

Jag hade ju inte gärna parkerat in någon en vecka, men å andra sidan så hellre hans problem än mitt... Det är trots all min tomt och min parkeringsplats.
 
Redigerat:
Den "rätta" lösningen är antagligen att X ordnar parkering på annat håll och sen stämmer föraren av den andra bilen på skadestånd för att täcka parkeringskostnaderna. Svårigheten där är väl att veta vem som var föraren.

Annars måste man vänta minst 7 dagar efter att ha informerat bilens ägare innan man flyttar bilen. Får man inte tag på ägaren måste man vänta en månad. Sen begär man handräckning av kronofogden för att forsla bort bilen.

Om bilen står trafikfarligt så kan man oftast anmäla till kommunen så ordnar de bortforsling, men det var det ju inte frågan om här.

Så som lagen ser ut så har man med andra väldigt lite att sätta emot när nån parkerar där de inte får...
 
Får man utfärda egna p-böter? :D
 
Inte om det inte är skyltat enligt alla konstens regler
 
harry73
Det finns en gammal tråd här som delvis handlade om det. Vad jag kommer ihåg ska man ha en viss utbildning för att dela ut böter, men som fastighetsägare får man hyra in ett parkeringsbolag som får dela ut p-böter ( eller heter det kanske sanktionsavgift)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.