Tänkte bygga det av cellplast, det röda i bilden är mao cellplastväggar
 
Jaha, jag trodde det var ett överskåp. Det kan ju säkert fungera.
 
Nej det är som sagt ett dödutrymme, Ikea har inget skåp som passar där (Faktumserien).
edit: Vilket är konstigt då de säljer de små över-överskåpen så kan ju inte vara ett ovanligt scenario att man konfar sådär?
 
AndersMalmgren skrev:
Nej det är som sagt ett dödutrymme, Ikea har inget skåp som passar där (Faktumserien).
edit: Vilket är konstigt då de säljer de små över-överskåpen så kan ju inte vara ett ovanligt scenario att man konfar sådär?
Nej, det känns ju inte som det. Hur hade ni tänkt göra där annars? Sätta en blindfront?
 
Gillar inte blindfronter (Om de inte ser ut exakt som en lucka). Så blir nog ett vanligt vinställ där (För korttids lagring) tills dess att jag har tid att bygga en kyl
 
Skafferi

Jag håller nu på att slutmontera skafferiinredningen och har byggt ihop vinställssektionen. Den är nu behandlad med hårdvaxolja och monterad på plats. Lite meckigt att få dit den då väggarna inte är helt raka. Jag har även kapat ut det första hyllplanet och behandlat detta. Det blir ju måttsågning på varenda hyllplan så det lär ta lite tid att få till. Än så länge tycker jag det ser bra ut i alla fall.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ligger sista limningen i press :) Man tager vad man haver när man saknar limknektar.

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Ska den vara precis vid ett fönster? Ska du långtidslagra bör du isåfall skydda dem från ljuset
 
AndersMalmgren skrev:
Ska den vara precis vid ett fönster? Ska du långtidslagra bör du isåfall skydda dem från ljuset
Det är väl egentligen inte tänkt som någon långtidslagring, beroende på hur länge detta räknas som? Skulle man ha dyrare viner längre ner för långtidslagring kan man ju täcka dem med något. Dock tror jag inte solen når ner dit. Där är bara kvällssol någon enstaka timme in i det fönstret.
 
Andra faktorer vid långtidslagring är jämn temperatur med långsamma temperaturväxlingar och mer luftfuktighet än man oftast har i ett bostadsutrymme.
 
Senior skrev:
Andra faktorer vid långtidslagring är jämn temperatur med långsamma temperaturväxlingar och mer luftfuktighet än man oftast har i ett bostadsutrymme.
Ja, dessa faktorer är ju omöjliga att uppnå i ett normalt boende. Det är inte den typen av lagring detta ställ är till för. Vi dricker i regel tillräckligt fort för att det inte ska bli något större problem :p
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Senior skrev:
Andra faktorer vid långtidslagring är jämn temperatur med långsamma temperaturväxlingar och mer luftfuktighet än man oftast har i ett bostadsutrymme.
Och inga vibrationer, nämnde enbart ljuset pga att de är väl den enda faktoren man enkelt kan påverka utan vinkyl ;)

Lite ironi att många köper vinkyl med ruta, visst de är ofta tonade men en bra vinkyl har inget fönster :)
 
AndersMalmgren skrev:
Och inga vibrationer, nämnde enbart ljuset pga att de är väl den enda faktoren man enkelt kan påverka utan vinkyl ;)

Lite ironi att många köper vinkyl med ruta, visst de är ofta tonade men en bra vinkyl har inget fönster :)
Jag läste lite om ämnet precis. Det verkar som att de flesta "experter" är eniga om att ljuset är största boven. Vid provsmakningar kunde man inte känna någon större skillnad på en flaska som legat i skuffen på en bil i 1 år och ens om varit optimalt lagrad. Men det är väl som med alla andra nörd-områden såsom hifi, bild, o.s.v. D.v.s. temperatur och vibrationer är av mindre betydelse än ljuset. Vilket gör det ganska löjligt att typ samtliga vinkylar, som du säger, har fönster. Det visar ju att detta enbart är en gimmick. D.v.s. man vill med en vinkyl visa upp att att man har massa dyra viner, lagringen är av sekundär betydelse.
 
  • Gilla
Senior
  • Laddar…
De riktiga nördkylarna saknar dock fönster ;)
 
AndersMalmgren skrev:
De riktiga nördkylarna saknar dock fönster ;)
Möjligt, men jag är inte på den nivån inom detta ämnet :p
 
Igår monterade jag, med hjälp av morfar, stänkskyddet i köket. Det var lite nervöst att borra hålen för dosorna, men resultatet blev grymt bra. Vi hann även med att hämta garderober och dörrar till sovrummet på IKEA som vi burit upp idag. Vardagsrummet är färdigt sånär som som på smygen på ena sidan som ska spacklas en gång till och sedan målas. Vi kommer nu att börja med det som ska bli vårt sovrum. Skafferiet är nu också helt färdigt förutom att fönstret och fodren runt detta ska målas en gång till.

WP_20150925_17_40_57_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150925_17_41_21_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150927_09_06_45_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150927_09_07_24_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150927_09_46_15_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.