catherineb skrev:
Det är ju en lösning, men då försvinner mycket användbar yta där det är bäck och nedsänkning runt bäck. Markförhållandena är inte alls bra i området mellan vår tänkta tomt och vägen, så det är ofördelaktigt att bygga ett hus där. Vi har också tänkt placera hus och tomt på detta vis för att hamna i lä.
Min tanke var att utvidga tomten mot vägen och allt annat lika.
 
Jag tror att BerraBo menar att ni ska utöka er tomt så att den går ner till den allmänna vägen, det kanske räcker med en smal remsa.
 
Demmpa skrev:
Jag tror att BerraBo menar att ni ska utöka er tomt så att den går ner till den allmänna vägen, det kanske räcker med en smal remsa.
Bygger vi då bort risken att en eventuell granne då får nyttja vår tilltänkta väg?
 
catherineb skrev:
Bygger vi då bort risken att en eventuell granne då får nyttja vår tilltänkta väg?
Det känns som lite svårare att göra GA av väg på din tomt.
Risken är kanske att det blir strandtomt??!!
 
BerraBo skrev:
Det känns som lite svårare att göra GA av väg på din tomt.
Risken är kanske att det blir strandtomt??!!
Den diskussionen har redan varit uppe, men det är inte strandtomt tydligen. Hoppas du har rätt ang. GA på vår tomt.
 
Apropå strand.

Kan grannen överhuvudtaget stycka av och få bygglov så nära ett vattenflöde.

Numera är ju strandskyddsreglerna omfattande (och i vissa fall heltokiga, enligt min uppfattning) men även mindre vattendrag tycks vara skyddade?
 
roland53 skrev:
Apropå strand.

Kan grannen överhuvudtaget stycka av och få bygglov så nära ett vattenflöde.

Numera är ju strandskyddsreglerna omfattande (och i vissa fall heltokiga, enligt min uppfattning) men även mindre vattendrag tycks vara skyddade?
Så tänkte vi också och hoppades på någon form av strandskydd men tyvärr är inte vattnet där strandskyddat...
 
Har ni funderat på annan dragning av er tänkta väg?
Kanske följande dragning (blåa linjen)
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här låter ju som värsta grannfejden. Drummel i traktor. För tid och evighet stoppa grannen. Oavsett om tomten bebyggs så ska väl drummeln kunna åka till sin markplätt. Ni stänger ju på båda sidor mot ån. Svärföräldrarna som nu slår drumlar väl omkring i någon traktor de också.

Lugnast hade varit om ni fått köpa den lilla plätten och låta bäcken vara naturlig gräns men nu verkar det mest vara krokben från båda sidor.

Om ni är rädda att grannen ska nyttja er väg, låt den gå in på tomten i nordväst istället så finns mindre risk för en GA.

Jag önskar er bara lycka till och på "landet"får man ge och ta lite mer än i stan.

Protte
 
Mikael_L
catherineb skrev:
Bygger vi då bort risken att en eventuell granne då får nyttja vår tilltänkta väg?
Risken försvinner inte helt, men den minskar nog.

Det gäller helt enkelt att göra andra alternativ för tillfartsväg mer vettiga, för att LM ska välja andra alternativ.
Men redan befintliga vägar är alltid vettiga alternativ i första hand, ty det är ju sämre samhällsekonomiskt att bygga alltfler vägar. Tänk dig om det var en väg genom landet för varenda fastighet som finns, ohållbart - självklart.
 
Demmpa skrev:
Har ni funderat på annan dragning av er tänkta väg?
Kanske följande dragning (blåa linjen)
[bild]
Det är ju ett alternativ i och för sig.. Jag tycker nästan ditt förslag är bättre, mindre krokar.. Men min karl håller inte med.
 
Min man tycker väl att vägen ska dra längs med åkerkanten för att inte "slösa" så mycket åkermark..
 
Mikael_L
catherineb skrev:
Min man tycker väl att vägen ska dra längs med åkerkanten för att inte "slösa" så mycket åkermark..
Där ser du, det finns t.o.m fler än Lantmäteriet (och jag) som ser till att maximera nyttan med marken och inte vill förstöra mer än nödvändigt.
Och om granntomten ska få en egen tillfartsväg över åkern på den andra fastigheten så förstörs dubbelt så mycket lantbruksmark.

Det är just så som LM ska resonera. Maximal samhällsnytta är målet.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Det här låter ju som värsta grannfejden. Drummel i traktor. För tid och evighet stoppa grannen. Oavsett om tomten bebyggs så ska väl drummeln kunna åka till sin markplätt. Ni stänger ju på båda sidor mot ån. Svärföräldrarna som nu slår drumlar väl omkring i någon traktor de också.

Lugnast hade varit om ni fått köpa den lilla plätten och låta bäcken vara naturlig gräns men nu verkar det mest vara krokben från båda sidor.

Om ni är rädda att grannen ska nyttja er väg, låt den gå in på tomten i nordväst istället så finns mindre risk för en GA.

Jag önskar er bara lycka till och på "landet"får man ge och ta lite mer än i stan.

Protte
Ja, det hela har utvecklats till något riktigt larvigt.. Vi är oerhört besvikna och med det kommer viss irrationalitet....
 
12048905_1045364222174295_1848523585_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bättre karta. Såhär har vi tänkt placera tomt och hus, och om grannen skulle få för sig att slå upp en kåk på sin lilla plätt så skulle det se ut såhär. Den grå linjen visar hur vi skulle vilja dra väg, och den transparenta mörkgrå linjen visar hur grannen redan har påbörjat en överfart till sin markbit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.