Det är ju så man gjuter betongbjälklag, men det är då stor risk att järnen syns igenom
 
Nerre skrev:
Det är ju viktigt att tänka på att betong är inte dragfast, ETT armeringsjärn hjälper inte då eftersom vi belastning så kommer betongen ovanför järnet att utsättas för dragkrafter.

Jag tror att en bättre variant är putsnät eller liknande ungefär 5 mm från vardera yta (d.v.s. i betongens ytterkanter).

Det blir ju lite samma princip som gipsskivor (där det är pappen på utsidan av skivorna som gör att de inte knäcks).
Vid belastning är det ju betongen under armeringen som utsätts för dragkraft, därmed armerar man alla konstruktioner som belastas ovanifrån, i underkant. Nät o.s.v. i ovankant eller i mitten är enbart för att förhindra sprickbildning och har liten inverkan på konstruktionens hållfasthet.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det enda som begränsar skivans tjocklek är att den blir tung, men jag siktar på 40 mm tjocklek.
Jag har sett lite olika exempel på armering, men vet inte vilken man ska gå på.

Med armeringsmatta och armeringsstål
Steg_3_Gjuta_b_nkskiva.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller utan matta och med bistål istället.

armering-560x240.png
 
  • Gilla
Dsundet
  • Laddar…
falkn skrev:
Vid belastning är det ju betongen under armeringen som utsätts för dragkraft, därmed armerar man alla konstruktioner som belastas ovanifrån, i underkant. Nät o.s.v. i ovankant eller i mitten är enbart för att förhindra sprickbildning och har liten inverkan på konstruktionens hållfasthet.
Vilket är tur för annars hade vi varit rökta då hela vårt övre armeringsjärn i bjälklaget är sönderrostat och blottlagd


Visa bilaga 102538

Visa bilaga 102539
 
Redigerat:
falkn skrev:
Vid belastning är det ju betongen under armeringen som utsätts för dragkraft, därmed armerar man alla konstruktioner som belastas ovanifrån, i underkant. Nät o.s.v. i ovankant eller i mitten är enbart för att förhindra sprickbildning och har liten inverkan på konstruktionens hållfasthet.
Det beror ju på hur du belastar. Om skivan bara har stöd i ändarna så visst, då kommer all belastning (både skivans egen vikt och eventuell last på den) att dra i underkant och trycka i överkant. Då funkar armering enbart i underkant. Man om du har stödpunkt även på mitten så finns det risk för att skivan belastat omvänt (stöd på mitten och last i ändarna). Det kan ju t.ex. ske om man försöker lyfta skivan, eller om du för den delen försöker lägga skivan uppochner för att limma fast en ho underifrån.


Ett sätt att hålla nere vikten på skivan är väl att bädda in cellplast i mitten, men det kanske försvagar för mycket?
 
Cellplast är ju ingen dum ide, men frågan är hur lätt det är att hindra dem från att flyta upp?

Bänkskivan kommer ha stöd utmed hela längden, när den väl är på plats.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen som vågar sig på förslag på bästa armeringsstrategi? :)
 
  • Gilla
joha123 och 1 till
  • Laddar…
Tror det är svårt att få betongen att flyta ut lika bra under cellplasten, och den måste ju tvingas ner på något vis
 
Har inte läst hela tråden. Funderat på att gjuta på plats?
 
Ja, att gjuta på plats har jag funderat på. Men det kräver väl en del efterbearbetning av ytan för att den ska bli bra? Likaså kräver formen lite mer omtanke :) Å andra sidan hamnar den på rätt olats med en gång...

Har 0 erfarenhet av detta så all input uppskattas :)
 
Jag hade inte tvekat att gjuta på plats. Jag hade använt mig av expanderbetong. Lätt vibbrad och du kommer att få en fin yta utan allt för mycket efterarbete. Gjutformsarbetet ska inte behöva bli allt för jobbigt, lägg en skiva på bänken som sedan få vara kvar.
 
Gjuter man på plats blir ju bänkytan den öppna ytan på betongen? Det normala är väl att man gör en form med en slät botten då den släta botten gör att skivan får en plan och fin yta? Den öppna ytan kan väl aldrig bli lika slät och fint bland annat på grund av att större korn kommer att sticka upp höger över ytan och vattnet i betongen har en ytspänning som gör att det inte blir helt slätt?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jo, det vanliga är nog att man vänder skivan efter gjutningen, men jag har sett exempel värnplikt platsgjutet men det kräver ju förstås en (hel) del slipande.

Så frågan är ju vad som blir minst komplicerat med bra resultat. Färdig skiva kommer ju väga närmare 300 kg och det blir en viss operation att ha en form som går att vända runt och dels orka det och sedan lyfta den på plats. Har funderat på en verkstadslyft/motorlyft och slingor, men känns ju lite onödigt att köpa bara på grund av detta, speciellt när man inte har garage :)

Hur mycket jobb är det att slipa ytan om man inte vänder? Slodar man och glättar ytan borde det bli mindre jobb?
 
mexitegel skrev:
Hur mycket jobb är det att slipa ytan om man inte vänder? Slodar man och glättar ytan borde det bli mindre jobb?
Jag har provat att göra provbitar med expanderbetong, och då har jag helt undvikt att röra betongen med något efter gjutning, ingen slodning eller glättning. Ytan blir förvånansvärt bra, men klart att du behöver slipa den om du vill ha den riktigt bra...

Jag säger; prova
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, det har du ju rätt i. Jag får helt enkelt testa :).

Men jag tror ändå att jag försöker bygga formen så jag slipper ha kvar skivan under isåfall. Även om det blir lite mer pyssel. Nå det är nästa bekymmer.

Spelar det någon skillnad på finja bemix standard eller weber exm 702 ?
 
Jag har provat med 702 med bra resultat, finns bl a på K-rauta...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.