Nerre skrev:
Saknar uppsåt? Vad var anledningen till att lägga ut pallarna där?
Om ett hinder är väl synligt så är syftet att hindra, inte skada. Om man t.ex diskret sätter vassa spikar i marken så är syftet ett annat, dvs att skada bilarna.

Jag vet en MacDonalds drive-in där man gör en skarp vänstersväng innan man kommer fram till luckan. I svängen står en kraftig, tydligt markerad, metallstolpe för att inte huset ska skadas av bilarna. Man ser tydligt på stolpen att den har skadat flera bilar. Jag tror inte att McDonalds är skadeståndsskyldiga för de skadorna.
 
Är det stolpen som skadat bilarna?
Inte bilarna som skadat stolpen, och MacD som borde ha ersättning...
 
  • Gilla
Lutte
  • Laddar…
b_hasse skrev:
Om ett hinder är väl synligt så är syftet att hindra, inte skada. Om man t.ex diskret sätter vassa spikar i marken så är syftet ett annat, dvs att skada bilarna.
Det framgick ju nu inte hur synliga pallarna var, i mörker syns de kanske inte bra och då skulle en luttrad åklagare kanske kunna försöka häva att de hade placerats där just för att skada bilar som försöker vända.

Stolpen utanför McDonalds har mest största sannolikhet reflexer på sig.
 
Nu har tråden spårat ut; jag svarade på TS fråga, inte på trådkaparens.
 
Y
Fast jag tyckte folk nämnde att man inte får beträda andras marker alls.
Dom syntes, med det bör det ju vara oväsentligt hurmycket mina pallar syntes då dom på en gräsmatta mellan två byggnader flera meter ifrån vägen.
 
roland53 skrev:
Om jag kommer körande på en villagata och upptäcker att jag måste vända av någon anledning.

Jag kör då in på tex en privat villa garageinfart för att vända.(alltså privat tomtområde)

Är detta olagligt och i så fall vilket straff kan utdömas?
Extremt ovanligt att straffas?
Möjligen är det olaga intrång men om du inte kör på, över eller förstör något på något sätt har jag svårt att tro att det kan utdömas någon påföljd. Kör du på något och bara åker därifrån är det smitning.
Om någon vid något enstaka tillfälle vänder på min uppfart struntar jag i det, under förutsättning att inget körs sönder.
 
Jag är för övrigt rätt nöjd med polisen, som jag finansierar via skatten, inte ägnar sig åt att jaga folk som vänder på andras garageuppfarter. Om det nu skulle vara olagligt känns det ungefär lika allvarligt som att spotta i skogen eller att fjärta på en parkeringsplats.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Är det stolpen som skadat bilarna?
Inte bilarna som skadat stolpen, och MacD som borde ha ersättning...
Ja det kan man fundera på. Grundregeln är vad jag vet att man aldrig får köra på något, hur dumt det än står, men att man heller inte medvetet får ställa ut några hinder i vägen. Knepigt, detta.
 
Det lär knappast vara ett brott att använda någon annans uppfart då det - när du beträder någon annans tomt - inte klassas som hemfridsbrott. Kolla upp allemansrätten. Kör du däremot in i personens garage som är anslutet till huset kan det klassas som hemfridsbrott.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
henkop skrev:
Kolla upp allemansrätten.
Om du börjar att hänvisa till allemansrätten om du kör på en villagata med ett fordon så är du nog helt fel ute.

Det anses väl allmänt att man skall visa hänsyn och inte beträda tomt närmast byggnader och det gäller väl knappast ej heller fordon i allemansrätten.

Då ska vi kanske börja läsa terrängkörningslagen också :wow:

Många här har åsikten "att jag bryr mig inte" och det är sympatiskt men jag råkade ut för en sur- k..g när jag gjorde en manöver som beskrivs i inlägg 1.
Ganska bagatellartat kan tyckas, men personen ifråga hade förmodligen utsatts en gång för mycket genom åren, vad vet jag, och bägaren rann över. Därav hotelser om rättsliga åtgärder.

Därav frågeställningen.

Svaren tyder på att jag kan vända och använda annans garageuppfart utan att denna har något att säga till om.
Att lägga hinder skulle förmodligen bara försvåra när ägaren skall in till sitt eget garage.

Majoriteten tycks mena att det i stort inte är möjligt att få en påföljd. -Tur för mig, men samtidigt är det sorgligt att det inte värnas mer om ägarrätten i Sverige. I USA hade jag väl blivit skjuten :eek:
 
harry73
roland53 skrev:
Tur för mig, men samtidigt är det sorgligt att det inte värnas mer om ägarrätten i Sverige. I USA hade jag väl blivit skjuten :eek:
det kan tyckas, men samtidigt tycker jag att svenskarna tar väldig mycket hänsyn till äganderätten. Inte bara att man inte får störa eller förstöra på annans mark, dom flesta vill inte heller störa eller förstöra.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
roland53 skrev:
Om du börjar att hänvisa till allemansrätten om du kör på en villagata med ett fordon så är du nog helt fel ute.

Det anses väl allmänt att man skall visa hänsyn och inte beträda tomt närmast byggnader och det gäller väl knappast ej heller fordon i allemansrätten.

Då ska vi kanske börja läsa terrängkörningslagen också :wow:

Många här har åsikten "att jag bryr mig inte" och det är sympatiskt men jag råkade ut för en sur- k..g när jag gjorde en manöver som beskrivs i inlägg 1.
Ganska bagatellartat kan tyckas, men personen ifråga hade förmodligen utsatts en gång för mycket genom åren, vad vet jag, och bägaren rann över. Därav hotelser om rättsliga åtgärder.

Därav frågeställningen.

Svaren tyder på att jag kan vända och använda annans garageuppfart utan att denna har något att säga till om.
Att lägga hinder skulle förmodligen bara försvåra när ägaren skall in till sitt eget garage.

Majoriteten tycks mena att det i stort inte är möjligt att få en påföljd. -Tur för mig, men samtidigt är det sorgligt att det inte värnas mer om ägarrätten i Sverige. I USA hade jag väl blivit skjuten :eek:
Visst finns det ingen allemansrätt för fordon men det är lite av "tänket" som man ska bära med sig. Vi pratar ju om att köra på en väg, upp på någons uppfart och inte terrängkörning. Många har fått "äganderätten" lite om bakfoten, givetvis kommer det ifrån USA och delstaternas lagar om privat egenom, ägande osv.

Som jag ser det kan du inte begå en brottslig handling genom att använda någons uppfart. Såvida du inte bryter mot trafikregler, skadar marken eller hindrar någon att komma fram är det fritt fram!

Din fråga var enkel så sug på denna lite; vi säger att jag inte vänder bilen utan parkerar den istället längst upp, på din uppfart, på din mark. Notera att uppfarten är tom och fri från parkeringsskyltar osv.

Är det lagligt?
Vad skulle du behöva göra för att få bort den?
Vad händer om du parkerar din bil bakom min så att jag inte kan komma ut från din uppfart?
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Majoriteten tycks mena att det i stort inte är möjligt att få en påföljd. -Tur för mig, men samtidigt är det sorgligt att det inte värnas mer om ägarrätten i Sverige. I USA hade jag väl blivit skjuten :eek:
Njae, det vet jag väl inte. Jag tycker att vi har en ganska bra avvägning i Sverige mellan den enskildes rätt och det allmännas rätt. I det här fallet så är det som sagt ganska enkelt att sätta upp en grind om man nu störs så oerhört av att folk kommer när ens uppfart.

Vad gäller USA (och andra anglosaxiska länder) så är skyddet som sagt generellt mycket starkare där. Man har begreppet "trespass". Jag tycker som sagt att man där går för långt, speciellt map allemansrätten och skadans art. Så farligt är det inte att någon sätter foten på det som formellt är "din mark".

Vad gäller att bli skjuten så händer det ju titt som tätt, men domstolar i USA tenderar att se med ganska stränga ögon på den som skjuter någon bara för att de har satt foten på fel sida en tomtgräns. Rättspraxis vad gäller dödligt våld skiljer sig inte alls så mycket mellan USA och Sverige som de flesta verkar tro. Vi har i stort sett samma lagstiftning, och den tolkas i stort sett på samma sätt, nåja för rimliga värden på "i stort sett." (Det är bara det att exv. graden/arten av beväpning och hur man får vara beväpnad skiljer sig mellan länderna så vi får inte samma typer av mål här).
 
@hencop. Här är en lösning; i alla fall i min kommun Stockholm och om någon parkerar framför din uppfart. Om någon blockerar räddningstjänstens access till bostaden så fraktar kommunens p-bolag bort fordonet.
 
henkop skrev:
Som jag ser det kan du inte begå en brottslig handling genom att använda någons uppfart. Såvida du inte bryter mot trafikregler, skadar marken eller hindrar någon att komma fram är det fritt fram!
Man kan hindra trafik på privat mark genom att sätta upp en skylt motorfordonstrafik förbjuden. Ja, det får man.


Jag ställer mig även frågande till om det skull behövas ett hinder för att stoppa vandrare/bilförare, om det är på en villatomt. Äve om det är en skogstomt utan hinder får du inte smuyga omkring utanför fönstren. Eller gräsmatta till öppen äng. Avstånd från boningshus varierar med omständigheterna, men närmare än 10-15 m skulle jag ha svårt att tro att man får gå. Man får förstås gö utanför fastighetsgränsen, så om den allmänna vägen är 3m utan för sovrumsfönstret är det inget problem.

Har alltid undrat över gamla lansvägar som går genom gårdsplaner, och där vägarna är helt privatägda idag. Jag själv brukar gå på dem och stödja mig på någons slag urminnes hävd. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.