Samtalen som varit: nr 1 jag kommer till huset å upptäcker att stegen är borta då jag skulle använda den. Ringer granne 1 för att fråga om hon sett nån ta den. Då säger till mig att hon tagit tebax den för att jag lånat den och ska ändå sälja mitt hus och att den nu är utlånad till granne 2. Jag frågar varför hon inte kontaktat mig och gått in olovandes på min tomt. Då säger hon att jag aldrig är där. Mitt svar blir då att det finns telefon och jag undrar varför hon aldrig sagt att Hon vill ha tebax den, hennes svar blir då att hon hoppas jag skulle återlämna den självmant.Jag ifrågasätter att jag lånat den och hon ger sig inte. Frågar när jag skulle lånat den och säger att hennes utlåningsdatum inte stämmer, att jag haft stegen längre än så. Känner det lönlöst att fortsätta samtalet just då för båda är mkt upprörda. Ringer min pappa som inte sett stegen på över 10 år han kan beskriva den exakt. Ringer upp grannen igen och säger att vi har ett problem eftersom båda anser sig äga stegen. Hon säger att hon har papper på den och blir mkt arg då jag anklagar henne för stöld och att hon får ont i hjärtat och är gammal och inte gillar detta alls, nämnde aldrig ordet sa bara att jag vill ha min stege och att hon gärna får plocka fram papper. Vilket hon inte gjort eller kan för det finns inga, hon hänvisar till granne 2 som vittne på att stegen är hennes. Självklart är granne 2 på hennes sida då granne 2 är i behovs av stege för takbygge. Ringer granne 2 säger stegen inte är granne 1 och att jag behöver få tebax den dock vill jag inte bli osams, varken med, granne 1 eller 2. granne 2 säger då att hon inte tror mig. säger att när jag verkligen vill ha stegen kommer jag ringa nr 2 å hämta den och sedan reda upp röran med nr 1. Har efter det konfronterat nr 1 igen och sagt att hon gärna går plocka fram papper vilket hon då säger att hon inte har och hänvisar till foton ochytterligare en granne som vittne, jag säger att jag oxå har foton och vittnen minst 4 st, kan hon inte presentera något mer substantiellt så funderar jag på polisanmälan men poängterar att jag helst vill undvika detta. Hon säger då att polisanmäler du mig då ska jag minsann tala om för alls vad du är för en, vad hon nu menar med det. Jag säger då att nu släppet vi detta, då vi inte kommer någon vart just nu och lämnar platsen. Och där är läget just nu.
 
Redigerat:
D
sjukt med ett sådant ståhej om en stege. vi kanske kan starta en insamling här på forumet så både nr 1, 2 och du får varsin sprillans stege :)

har du visat bilderna för grannarna? vore intressant att se vad dom svarar när du visar bilder. En annan grej kan ju vara att du ber din far följa med, då han ju bott på gatan och säkert känner dem....
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vore inte helt fel att i stället föras in under Humorhörnan!
 
Redigerat:
  • Gilla
Othahaiti och 1 till
  • Laddar…
Vad heter tv programmet med Aschberg och jobbiga grannar?
 
Grannfejden
 
Anmäl grannarna för stöld om de inte lämnar tillbaks den. Och lås fast stegen, alt förvara den inomhus framöver. Inbrottstjuvar gillar att det finns lösa stegar som de kan använda.
 
Om du vill gå vidare med detta så är det förmodligen bra att ha något sorts bevis på att de har varit inne hos dig och tagit en stege. Just nu så är de öppna med det men om det skulle bli polissak kanske de plötsligt menar att stegen aldrig har varit hos dig, och jag misstänker att det innebär att du får det tyngsta kravet på att bevisa att stegen är din.

Jag vill minnas att det är ok att spela in samtal som man själv är inblandad i utan att tala om det för motparten (måste kollas upp först förstås), så kanske du ska ringa upp igen, diskutera turerna runt bortförandet och få det dokumenterat?
Detta kan du göra redan nu även om du inte har bestämt dig för hur du gör sedan.

Går du vidare till allvarligare åtgärder så borde ju frågan koka ner till att bevisbördan faller på tyngre på granne 1 att hon äger stegen. Förutom det faktum att hon begick ett brott när hon tog den även om den var hennes.

Men att presentera bildbevisen för grannen först och försöka få henne att ta reson skulle jag tycka var bäst.
 
Har en liknande kärring i mitt kvarter. Arbetar inte och har mao för mkt tid att bry sig. Som av en lycklig slump har jag klarat mig från hennes stollerier. I detta fallet skulle jag kontakta hennes angöriga och uttrycka min oro för hennes vanföreställningar kan hon inte hålla reda på stegar kan hon inte sköta öppen eld och spisplattor heller.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Se till att den där stegen mystiskt försvinner och köp dig en ny...
Du kanske annars känner någon en bit bort som kan tänka sig byta sin stege mot denna!? ;)
 
  • Gilla
Springare
  • Laddar…
Mikael_L
Crebel skrev:
Jag vill minnas att det är ok att spela in samtal som man själv är inblandad i utan att tala om det för motparten (måste kollas upp först förstås), så kanske du ska ringa upp igen, diskutera turerna runt bortförandet och få det dokumenterat?
Japp, det är tillåtet att spela in samtal där minst en part är medveten om inspelningen (dvs du själv i ett sådant här fall).
Det är tillåtet att göra upptagningen på analogt medium och spara det så. (kassettband t.ex.)
Det är inte tillåtet att göra upptagningen och spara den på digitalt medium (på USB-minne, i smartphone osv), då det bryter mot PUL. Då måste man ha tillstånd av alla som blir inspelade.
Detta sista är kanske inte prövat i domstol än och skulle möjligen visa sig inte hålla rättsligt, men det är i alla fall datainspektionens hållning i frågan.


Dessutom har vi fri bevisföring i Svensk domstol. Bevis som blivit tillgängliga med olagliga metoder är ändå giltiga bevis. De olagliga metoderna är en helt annan fråga (och rättegång).
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Japp, det är tillåtet att spela in samtal där minst en part är medveten om inspelningen (dvs du själv i ett sådant här fall).
Det är tillåtet att göra upptagningen på analogt medium och spara det så. (kassettband t.ex.)
Det är inte tillåtet att göra upptagningen och spara den på digitalt medium (på USB-minne, i smartphone osv), då det bryter mot PUL. Då måste man ha tillstånd av alla som blir inspelade.
Detta sista är kanske inte prövat i domstol än och skulle möjligen visa sig inte hålla rättsligt, men det är i alla fall datainspektionens hållning i frågan.
Jag tror inte att det spelar någon roll om mediet är analogt eller digitalt, det som spelar roll är om behandlingen av personuppgifterna är av privat natur och om den är strukturerad eller inte. Se t.ex. http://lawline.se/answers/10085 .

Lagen finns t.ex. på http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...mling/Personuppgiftslag-1998204_sfs-1998-204/ .
 
Om det hade funnits möjlighet att hämta tillbaka stegen utan att bli sedd hade jag defintivt gjort detta. Sen märkt upp den på något sätt och låst in den i garaget. Sen spelat totalt ovetande om granntanten eller polisen skulle höra av sig.

Apropå kvitton eller inte kan det bli lite jobbigt. För typ 15 år sedan var jag på en dejt och det var på en festival och det var sent och jag hade köpt lite blommor till min dejt. Vi satt på en bänk i en park med ett gäng ungdomar i övre tonåren någon meter bredvid. Då vi även hade köpt mat lade min dejt ifrån sig blommorna för att kunna äta maten, och vi satt och pratade och hade trevligt och ägnade oss väl mest åt varandra. När vi skulle gå vände hon sig om och såg att blombuketten var borta. Vi kollade under bänken och bakom buskarna om den hade trillat ner, men icke. Sen vände jag mig om och såg att en tjej i gänget (3 pers) hade två blombuketter varav en var identisk med vår. Kunde snabbt räkna ut att hon hade plockat vår bukett från bänken i ett obevakat ögonblick. Normal som man är sade jag något i still med "ursäkta det där är vår bukett", och därefter började en disussion som snabbt hade kunnat sluta i handgemäng om inte min dejt hade dragit mig därifrån. Sista ordet kom från den där tjejen och det var "hahahaha skaffa kvitto nästa gång". Jag minns händelsen än idag just för att den gjorde mig så fruktansvärt irriterad och ilsken, men samtidigt fanns det i princip inget jag hade kunnat göra för att ta tillbaka den där buketten mer än att ta tillbaka den med våld. Hade jag kunnat sno tillbaka den osedd hade jag defintivt gjort det.

Det finns folk till allt, men våld löser inga problem även om det känns rätt i studens hetta. Människor utan samvete är svåra att ha att göra med helt enkelt, ord biter inte på dem.

/S
 
Du får inte hämta den själv, men du kan kontakta kronofogden för handräckning.
 
Detta har verkligen stegrat till en konflikt. Hoppas det inte trappas upp ytterligare.
 
  • Gilla
Lutte och 5 till
  • Laddar…
Jag hade funderat på att ta tillbaka stegen, köra den till sopstationen, köpt en ny, sparat kvittot och märkt och låst fast den nya stegen. Men det är ju barnsligt och omoget...
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.