Vittnen kan väl gå frivilligt till polisen och lämna vittnesmål? Menar du att polisen nekar vittnen att lämna vittnesmål?

Sen om det nu handlar om skadegörelse så blir det ju en helt annan fråga, då är det ju civilmål och då behöver vi inte blanda in polisens ovilja att utreda småbrott.
 
om jag fortsatt hade bott i ett hus med en infart och överhuvudtaget brydde mig skull jag satt upp en varningskylt med att spikmatta är utlagd och sen faktisk skaffa en och lägga ut
 
Jag tror tyvärr att det är så illa att det inte räcker med skyltning av spikmatta, du måste nog även ha nån form av avspärrning. Grind (som föreslogs) verkar vettigare.
 
Nerre skrev:
Vittnen kan väl gå frivilligt till polisen och lämna vittnesmål? Menar du att polisen nekar vittnen att lämna vittnesmål?
Ja det är klart de kan. Eller rättare; Man kan inte bara "lämna ett vittnesmål". Det enda man kan göra opåkallad är anmäla ett brott, som man i det här fallet sett. Polisen tar då upp en anmälan. Om någon annan har anmält ett brott så är det upp till polisen att hålla vittnesförhör. Det är klart att om du frivilligt kommer in så kommer nog i de flesta fall en polis att lyssna på dig, polisen får inte vägra att ta upp en anmälan om brott, men det behöver inte föranleda någon ytterligare åtgärd. Man behöver inte formellt utföra ett vittnesförhör bara för att du fått "prata av dig". Bara de timmarna av pappersarbete som polismannen skulle behöva lägga ner för att sätta ihop en anmälan till åklagare, alltså upprätta förundersökningsprotokollet, komplett med vittnesmålsutsagor, räknas som för mycket skrik för den lilla lilla ullen som det kan bli tal om.

Eftersom gärningen inte leder till längre fängelsestraff än 3 månader så kommer utredningen att läggas ner oavsett bevisläge. Punkt. Det tar för mycket resurser i anspråk att skriva pappren till åklagaren. Det finns dessutom i stort sett ingen åklagare i Sverige som skulle ta upp en domstols tid med ett sådant "skitmål". (Eller rättare, den åklagare som gör det blir inte populär... Smörklicksmålet i all ära. Varje gång det händer så hamnar det i tidningen och det börjar skrattas bakom ryggen på de inblandade) Så har det också alltid varit. Att vända på en uppfart är ju något vi hållit på med så länge det funnits bilar, och lika länge så har väl folk retat sig på det, och ändå så hittar jag vid en snabb sökning inte en enda dom. Det hade det funnits vid det här laget om samhället hade brytt sig ens det minsta.

Polisen lägger dagligen och systematiskt ner många betydligt allvarligare brott (t ex smitning från att betala för bensinen på en bensinstation) just för att de inte är tillräckligt allvarliga.

Hot om straff fungerar som det ser ut i Sverige idag, bara på oss som redan är väluppfostrade och redan uppför oss. Om du började tumma på reglerna så skulle du snabbt märka att samhällets svar, i bästa fall, är en låååång gäspning. Om de tittar åt ditt håll överhuvudtaget.
 
ikeo skrev:
om jag fortsatt hade bott i ett hus med en infart och överhuvudtaget brydde mig skull jag satt upp en varningskylt med att spikmatta är utlagd och sen faktisk skaffa en och lägga ut
Ja, just spikmatta är en riskabel åtgärd. Om du punkar däcken på en bil så är det inte omöjligt att det är du som råkar värre ut än bilföraren. Och om ett barn snubblar och skär sig i handen då kan det bli riktiga tråkigheter. (Räcker fö med en vinglande fyllerist) Vi har ingen tradition av däckförstörare här i Sverige, och då brukar domstolarna gärna mota Olle i grind. Dessutom så finns det många som har legitima skäl att köra in på din uppfart, exempelvis räddningstjänsten, och om de missar spikmattan då är det trist. Lastbilsdäck är dyra...

En grind däremot det har vi lång tradition av. Det är en mycket bättre åtgärd. Som dessutom fungerar bättre. Du slipper att få stryk av upprörda bilister som missat din spikmatta om inte annat... ;)
 
För att kunna svara måste ett konkret fall beskrivas och orsaken till en ev. polisanmälan.
Det är inte brottsligt att t.ex. köra fel och sedan vända på annans fastighet om det inte finns gällande förbudsskyltar och inget förstörs.
Det blir så flummigt och hypotetiskt om fallet inte blir mera konkret vad som orsakar att polisanmälan ev. skulle göras.
 
Jag kan inte ens tänka mig att det skulle vara kriminellt. Man får ju gå in på någon annans tomt för att ringa på t.ex. Och om det ändå skulle kunna vara kriminellt så är jag helt säker på att polisen lägger ner ärendet omedelbart.
 
Det är inte straffbart. För att hemfridsbrott skulle bli aktuellt krävs ett "inträngande". Att intränga innebär att ta sig in i bostad, lokal eller annan skyddad plats genom att övervinna ett hinder av fysisk eller psykisk art, exempelvis att klättra över ett staket till en gård eller gå in på gården och trotsa ett uttalat förbud.

Om man orsakar skador på uppfarten får det bedömas enligt skadeståndslagen och försäkringsrättsliga principer, d.v.s. trafikförsäkringen kan tas i anspråk.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Då räcker det med med att nummerplåten fastnade på bild, trafikförsäkringen är knuten till fordonet. Bara att anmäla till fordonets föräskringsbolag.
 
pelpet skrev:
Jag kan inte ens tänka mig att det skulle vara kriminellt. Man får ju gå in på någon annans tomt för att ringa på t.ex. Och om det ändå skulle kunna vara kriminellt så är jag helt säker på att polisen lägger ner ärendet omedelbart.
Precis. Och om du ska gå in och ringa på så parkerar du förmodligen bilen på uppfarten/gårdsplanen också.
Om ungarna råkar skjuta in en boll på granntomten så går nog de flesta in och hämtar den, utan att ringa grannen och kolla eventuella påföljder och anmälningar.
 
Den som har ett legitimt ärende kan mycket väl trotsa hemfriden. Den som inte har sådant ärende brukar uppfinna ett lämpligt för att polisen ska stå maktlös.

De flesta nyfikna som man hittar här i våra egna trädgårdar brukar skylla på att "jag letar bara efter en väg till sjön".

I trådens exempel behöver man bara rulla ner sidorutan och säga att man letar efter Olsson på Repgatan, "men här verkar det ju inte va"....
 
Ett smart alternativ är att ha rejäla grindstolpar som står tillräckligt tätt. Jag vet att det går utmärkt att backa in med en lastbil hos mig men det är ingen som vågar göra det utan att ha en utkik med sig. Sen har jag lite personbilar som vänder här ibland men det gör mig inget.
 
Y
Jag la ut pallar på min tomt där folk hade som vana att vända. En dag upptäckte jag att ena pallen var trasig, någon hade kört på den, hihi.

Min följdfråga blir, då är det väl föraren, inte jag, som är skadeståndsskyldig ifall det skulle uppstå sådan diskussion?
 
Redigerat:
Inget enligt Brottsbalken. Du saknar brottsligt uppsåt. Polisanmälan kommer aldrig gå till förunderskning (FU). Anmälaren kommer få svaret Brott kan inte styrkas.
Civilrättsligt kan du komma att ställas till svar ifall en anmälare anser sig ha lidit stor ekonomisk skada av din handling. Din hemförsäkring innehåller troligen Rättsskydd ifall ärendet går till domstol.
 
Saknar uppsåt? Vad var anledningen till att lägga ut pallarna där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.