MickeK skrev:
Ja exakt. Välisolerat värre. Sen har ju 30mm cellplast mkt högre isolervärde än vanlig isolering.
Det beror nog på exakt vilken slags cellplast du fått tag på, och vilken vanlig isolering du jämför den med.

Kollar man på Beijers cellplast (http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/cellplast-eps/cellplast-s80) så har den ett lambda på 0,38 medan glasullen (http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/glasull/träregelrulle-36-c600) har 0,36. Ju lägre lambda, desto bättre isolering. Så i det här fallet har glasullen 5% bättre isolering.
 
andersmc skrev:
Det beror nog på exakt vilken slags cellplast du fått tag på, och vilken vanlig isolering du jämför den med.

Kollar man på Beijers cellplast ([länk]) så har den ett lambda på 0,38 medan glasullen ([länk]) har 0,36. Ju lägre lambda, desto bättre isolering. Så i det här fallet har glasullen 5% bättre isolering.
Ok. Det vars slarvigt uttryckt av mig. Har ej koll på värdet på denna cellplast. Det var en bekant som är i bygg branschen som sa att det var mycket bättre isolervärde men det var främst för att det var enklare att trycka dit dessa skivor med lim istället för någon board som jag valde detta. Denna lösning ska tydligen vara vanlig idag "har jag hört" :)
 
Kan det inte vara så att 30mm cellplast med lamda 0.38 (som jag antar att jag har) kan du inte få med traditionell isolering om du nu bara kan bygga 30mm ?? Då måste du ju upp till minst 45mm. eller tänker jag fel?
 
Lambda påverkas inte av tjocklek, däremot gör u-värde det.
 
Lambda 37 är ganska vanligt i standard isolering. Köper man lite bättre så brukar det vara 35.
 
20150821_124945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utvändigt är det mesta klart på huset. Återstår belysning runt om. Plus uteplatsen på denna gavel ska också fixas.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
20150821_124835.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återstår bara utebelysning på denna sida.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Får man fråga om ni har kommunalt V/A anslutet eller ska ansluta till A-huset? Samt om kommunen tar extra betalt för att man kopplar in fler byggnader i efterhand? Vi funderar på att vinterbona gästhuset och koppla på det. Tack.
 
Ansluter avloppet inne i bostadshuset som är anslutet till kommunalt avlopp. Ingen avgift om det inte finns matlagningsmöjligheter i attefalls huset. (Läs tidigare inlägg så hittar du alla svaren 😉)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Tack, fick ni någon förklaring varför just ett användbart kök orsakar avgiften och inte tex wc, dusch m.m? Låter ju som ett fyllo skrivit bestämmelserna :( Förutom att de räknar det som permanent bostad?
 
Finns det matlagnings möjligheter så anser man att det kan användas som permanentbostad . Dvs en ny lägenhet som belastar kommunens avloppsnät. Då anser man iallafall i Österåkers kommun att man måste betala dryga 27000kr.
 
Uteplatsen med en stenlagd grill plats är färdig. Nu är tomten och marken runt hela huset äntligen klar. Nu är det full fokus på insidan så kanske allt blir klart och inflyttning kanske kan ske i oktober.
20150828_153326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Ser så fint ut! Ser fram emot att se insidan senare.
 
Inga överbleck ovanför fönsterfodret?
 
Jag ska göra en Attefallsutbyggnad i Vallentuna och håller på med egna ritningar. Bra att veta att Österåker har rimliga krav på ritningarna. Har du behövt ha någon KA? Får man fråga hur kontrollplanen ser ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.