Om jag kommer körande på en villagata och upptäcker att jag måste vända av någon anledning.

Jag kör då in på tex en privat villa garageinfart för att vända.(alltså privat tomtområde)

Är detta olagligt och i så fall vilket straff kan utdömas?
Extremt ovanligt att straffas?
 
harry73
Det borde kunna klassas som hemfridsbrotto m någon skulle orka att driva det och lyckas samla tillräckligt bevis och har turen att få en domare som precis har skild sig och därför är väldig sur.
Jag gör det i alla fall ibland, men det händer också att jag kör för fort. Det får man inte heller
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Lite nyfiken på saken också..
Man tar det lite som självklart att man får vända på första bästa ställe om man åkt fel ju..
 
Hemmakatten
Om jag kör fel så vänder jag inte på första bästa villauppfart. Jag tycker det obehagligt att köra in på någons uppfart, framförallt om det är i ett villaområde med kort infarter, så jag kör tills jag kommer till nån tvärgata där det går att vända. Den lilla extra körsträckan gör mig ingenting.
 
  • Gilla
Skånepöjk och 1 till
  • Laddar…
harry73
Skulle min granne varje dag vända på min uppfart, då skulle jag kanske säga ifrån, men någon som bara en gång använder uppfarten för att vända känns inte som hela världen
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nä i första hand väljer jag ju inte en privat uppfart att vända på, men när man inte känner till området vill man försöka hamna rätt så fort som möjligt (inte åka mer fel/vilse) och då har det väl hänt att jag lånat lite av en uppfart el privat väg, men så lite av den som möjligt.

Här hemma är jag numer van att alla vänder hos oss..lastbilar, personbilar..EPA..(sista huset på vägen och googlemaps sucks/gps)
 
Det har hänt att folk har fått sin uppfart förstörd av folk som vänt där. Om husets ägare normalt bara kör rakt in och ut så blir det en stor skillnad om nån backar in och sen vrider hjulen för att köra ut åt andra hållet. Stenläggning kan få svarta däckmärken och asfalt kan rivas upp av vridningen. Och då blir det ju fråga om skadegörelse.
 
Nu ingick det ju inte skadegörelse i problemställningen.
Men om det nu bor en rättshaverist i aktuellt hus, och du inte har för vana att vända där varje dag, lär det mesta du riskerar vara en anmälan om hemfridsbrott till polisen. En anmälan som lär arkiveras under "avskrivet i brist på spaningsuppslag".
 
kindvall skrev:
En anmälan som lär arkiveras under "avskrivet i brist på spaningsuppslag".
I dagens kameraövervakade samhälle kan ju mycket väl bilens nummerplåt fastna på en kamerabild när "brottet" sker.

Skulle fortfarande en anmälan läggas ner i brist på "spaningsuppslag"? :x
 
Jobbigast är när hemtjänsten kör fel och kommer in på gården och vänder, fast de egentligen ska till grannen på andra sidan. De kör fort och vårdslöst i alla sammanhang, inte ett dugg hänsyn till att de faktiskt är inne på någon annans gård och vinglar bland barn och djur. Inte helt sällan missar de vägen också så det är hjulspår upp i grässlänten och långt ned i dikeskanten. Alltså, grässlänten som vi har vid infarten är så brant att jag knappt vågar åka 4-hjuling där. Ändå har hemtjänsten flera gånger lyckats lämna hjulspår där, ett under att de inte välter!

Vi har en stor gårdsplan där man utan större problem kan vända med 24-metersekipage, både utrymmesmässigt och bärighetsmässigt. Ändå händer det mellan varven att någon paketbilsförare gormar om att det är svårt att vända, och passar på att köra över en buske eller backa in i ladugårdsväggen.

Själv har jag också funderat på TS frågeställning när jag hamnat i något läge där man inte kan vända annat än på någons uppfart. Så länge jag kör personbil smyger jag försynt in och ut, men om jag skulle hamna i samma läge med ett större och tyngre fordon skulle jag nog faktiskt gå in och fråga först. Lastbilar kan göra jäkligt stygga märken även om det ser ut att bära.
 
roland53 skrev:
I dagens kameraövervakade samhälle kan ju mycket väl bilens nummerplåt fastna på en kamerabild när "brottet" sker.

Skulle fortfarande en anmälan läggas ner i brist på "spaningsuppslag"? :x
Ja. Det händer ofta vill alla typer av brott, det kan finnas vittnen och bevisning till förbannelse. Tycker polisen att de inte har tid/orkar så läggs det rutinmässigt ned. Brottet är helt enkelt för simpelt för att lägga tid på.
 
Norrhyttan skrev:
Ja. Det händer ofta vill alla typer av brott, det kan finnas vittnen och bevisning till förbannelse. Tycker polisen att de inte har tid/orkar så läggs det rutinmässigt ned. Brottet är helt enkelt för simpelt för att lägga tid på.
Precis. Polisen har bara ett visst antal förbestämda allternativ för att lägga ner en förundersökning t ex "gärningen ej brott" eller just "spaningsuppslag saknas". Vad gäller den senare så betyder den inte alltid att spaningsuppslag som sådana saknas, utan att polisen inte ser att det skall gå att komma vidare med dem. T ex så kan polisen inte använda vilka tvångsmedel som helst i alla lägen. De måste stå i proportion till hur allvarligt brottet är. Det är det som gör att det i många fall t ex inte räcker med ett ip-nummer eftersom brottet är så litet att tvångsåtgärden "begära att få reda på vem ip-nummret tillhör" är oskälig att ta till när man väger in hur allvarligt brottet är.

Så även om din nummerplåt fastnar på film, så måste man först komma över tröskeln slå upp ägaren till bilen. Och även om just den tröskeln är låg, så har vi sedan nästa fråga; är det ägaren som kört bilen? För att utreda det så måste man ju i så fall hålla förhör med ägaren... Redan här så har vi gått väldigt långt för ett brott som i bästa fall bara kan ge böter.

Därför så kommer man med 99.999% säkerhet avskriva anmälan på enklaste sätt. Vilket är just "spaningsuppslag saknas". Polisen har direktiv att lägga ner kostsamma utredningar om brott som inte ger längre straff än 3 månaders fängelse, och att förhöra någon det är definitivt kostsamt. Ur rättegångsbalken:

"4 § ... Förundersökningen skall bedrivas så skyndsamt omständigheterna medgiva. Finnes ej längre anledning till dess fullföljande, skall den nedläggas.

4 a § En förundersökning får vidare läggas ned
1. om fortsatt utredning skulle kräva kostnader som inte står i rimligt förhållande till sakens betydelse och det dessutom kan antas att brottets straffvärde inte överstiger fängelse i tre månader..."


Så svaret från polisen efter även upprepad vändning på uppfarten, även om det blir märken på parketten, kommer bli "köp grind"...

P.S. Även jag vänder mha uppfarter ibland. Det är inte första allternativet. Går det att vända på annat sätt så gör jag ju naturligtvis det. Men det är inte alla gånger det går, t ex pga fullparkerade trånga vändplatser, någon har ställt kontaintrar ivägen osv. Om allternativet är att backa 100 meter eller låna två av någons uppfart för att komma runt, då lånar jag.
 
Redigerat:
harry73
Tipset är då att alltid backa in på en uppfart. Backhjul är skonsammare mot uppfarten en framhjul (inga vridkrafter och lägre belastning). En eventuell övervakningskamera ser inte dit ansikte, och skulle det bli problem i alla fall, då kan man hävda att du försökte hålla dig till allmän mark, men att det visst gick lite fel, och att du gärna betalar skadan (som förstås inte finns)
 
roland53 skrev:
Skulle fortfarande en anmälan läggas ner i brist på "spaningsuppslag"? :x
Ja. Du kan inte polisanmäla en bil, du måste anmäla föraren. Och bilens ägare har ingen som helst skyldighet att hålla reda på vem som körde bilen vid det aktuella tillfället. Går det inte att komma fram till vem som körde bilen så är det kört.

Men det kan ju även finnas vittnen, då blir det besvärligare för föraren, särskilt om föraren råkar vara ägaren.
 
Nerre skrev:
Men det kan ju även finnas vittnen, då blir det besvärligare för föraren, särskilt om föraren råkar vara ägaren.
Inte i det här fallet, nej. Se mitt tidigare inlägg. Det skulle kosta alldeles för mycket att hålla vittnesförhör för en sådan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.