Moving
Dottern får klåda, bara i en skolbarack med direktverkande elvärme. En en assistent talade om klåda av torr luft här. Som det blir av direktel vad jag minns. Stämmer det och in med luftfuktare eller göra annat?
 
Direktverkande elvärme gör inte luften torrare än någon annan uppvärmning.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Moving
Hann inte kolla på nätet
Direktverkande elradiatorer av traditionell typ med kapslade värmeslingor joniserar dammpartiklar och skapar en torr konstig luft som känns jobbig för de som är känsliga i luftvägarna. Detta kommer man runt med oljefyllda element, men de är som brandbomber om det böjrar brinna.... :stjarnsmall: Därför är vattenburen el bättre men dyrare att installera.
 
Det där påståendet finns på nätet, men jag har aldrig sett något underlag för det. Man skulle vilja se en förklaring av varför dammet skulle bli joniserat.

Jag tvivlar på korrekthten, tror att det är en skröna.

Det man möjligen kanske eventuellt kan tänka sig är att i vissa typer av direktel radiatorer så kanske damm kan komma i kontakt med extremt varma värmetrådar, det skulle kunna innebära att dammet förbränns, och det bildas då sotpartiklar istället för damm. Och kanske andra förbränningsprodukter.

Det är då bara min egen reflektion.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag har hört påståendet många gånger, speciellt för 10 år sedan och bakåt. Men all luft som värms sänker ju relativa fuktigheten oavsett uppvärmingssätt.

Vad är källan som påstår att oljefylda element är brandbomber?
 
C
Jag får klåda av torr luft men har aldrig upplevt att det skulle vara värre i en miljö med direktverkande el. Däremot har säsongen oerhört stor betydelse. Så om hon upplever samma problem även när det inte är kallt ute så tror jag inte det beror på torr luft iallafall.
 
Är det en skolbarack så skulle det lika gärna kunna bero på själva byggnaden/materialen/renhållningen/klasskamraterna etc.
 
Inget annat som ändras med skolan? Det kan vara så många faktorer. Pratade en gång med en kille som fick utslag som blev allt värre i ansiktet under veckorna när han satt framför datorskärmen på jobbet. På helgerna blev allt bättre igen. Företagshälsvården konstaterade trolig elallergi. Plötsligt på semestern blossade upp en dag när han ätit tomater. Det visade sig att han utvecklat tomatallergi utan att veta det. Det var bara i lunchmatsalen han åt tomater...
 
C
gunric skrev:
Företagshälsvården konstaterade trolig elallergi.
Intressant... Undrar hur man kom fram till den diagnosen. Tur att han kom på den egentliga orsaken.
 
Alla värmekällor gör att den relativa luftfuktigheten blir lägre när luften värms upp, lika så blir den relativa luftfuktigheten högre när temperaturen blir lägre. När luften återgått till ursprungstemperaturen blir luftfuktigheten den samma som när hela "cirklen" startade, för vattnet i luften kan inte bara plötsligt försvinna utan luften kan bära mer vatten ju varmare den är så verkliga vatteninnehållet i luft är konstant (om inte tillför ny luft med annat vatteninnehåll).
Så oavsett oljeelement eller "vanliga" element blir det ingen skillnad på fukthalten i luften.
 
Det fanns förr den där typen av radiatorer med öppna glödspiraler, ungefär som en brödrost. Om de sedan hade en enkel binär termostat, så den antingen gick för fullt eller var helt av, då blev det en obehaglig lukt av bränt damm från radiatorn. Men det var väl länge sedan man slutade med den typen av radiatorer?
 
Ja, ca 30 år sedan.
 
Herregud, vad många skrönor och halvvetande det finns kring detta.
Att ionisera dammet är komplett fel, det krävs andra energikällor för det. Däremot vet varje sommarstugeägare att det luktar speciellt när man slår på de gamla elektriska element. Det är nog dammet som samlats på(i elementen som blir uppvärmt.
Gamla elelement växlar mellan hög temp och låg temp, styrda av ett enkelt termostat. Moderna oljefyllda element håller en ganska konstamt temperatur beroende av värmebehovet.
At diagnosticera el-allergi kräver en hel del scharlataneri och okunskap.
Torr luft som kan irritera luftvägar/ögon kan uppstå i övervärmda rum vintertid, oavsett uppvärmsningssätt. Kanske baracken håller en 25 grader på vintern, då är det torr luft och samtidigt alldeles för varmt. Kommunen borde sparka sin fastighetsingenjör.
Köp en enkel luftfuktighetsmätare (<1000 kr) och mät själv i baracken samt i övriga skolbyggnader och hemmet som jämförelse. Det känns mer angeläget än nästa helkväll på stan.
Att mäta är att veta.
 
Det finns flera faktorer som kan ge upphov till klåda, t.ex kemikalier. Det kan också vara psykosomatiskt. Man kan också få besvär av flimrande belysning, men då handlar det oftast om huvudvärk och torra ögon.
 
cpalm skrev:
Intressant... Undrar hur man kom fram till den diagnosen.
Det var ganska många år sedan när man satt och jobbade framför tjocka skärmar med helt andra kraftfält än dagens plattskärmar och elallergi-hypen vart som störst och diskuterades flitigt i media.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.