Hej,

Vi har nyligen flyttat till hus där det saknas termostater, detta känner vi är en viktig åtgärd förr att få en jämn temperatur i huset.

Jag har hört lite med några firmor men de har inte kunnat hjälpa mig? Så här ser elementen ut :

http://imgur.com/a/Ki1eu
ursäktar att de inte ser vidare rena ut.

Några förslag hur jag få termostater på dessa?
 
P
Ser inga bilder bara svarta rutor. Vad har du för värmekälla i dagsläget?
 
Nudå :

http://imgur.com/a/Ki1eu

Vi har pelletspanna men utan termostater så blir det väldigt ojämn värme i huset, speciellt när temperaturen utomhus ändras.
 
Har du ingen shuntautomatik som styr mot ytter eller/och inne temp?

Edit, såg att du har ett 1-rörs system. Kan också bidra till ojämn temperatur.
 
Redigerat:
Jo, det finns en ytter temperatur men grejen är att när man ex kommer ner i källaren så är det ganska mycket kallare där. Just nu står alla element utom det i datorrummet på max och det märks att den tar en hel del pellets. Trotts det vill jag inte påstå att det är direkt varmt i huset. Visst kan jag ställa upp pannan och gå runt o justera elementen i huset men det känns som att ändras yttertemperaturen så spelar det inte jätte stor roll för källaren medan på övervåningen spelar det ganska stor roll.

Det är 2 rör som går ner i golvet, men det kanske kallas 1 rörs system ändå?

Rinkaby rör har jag redan pratat med, de kunde inte hjälpa mig, visste inte vad det var för något jag hade eller vilka termostater som kunde fungera.
 
Y
Börja med att skruva bort ytterplasten för se lite bättre hur resterande verkar sitta fast. Det är metallfästet som folk behöver se för kunna tipsa vilka termostater som kan tänkas passa. Finns universaltermostater där man köper rätt adapter bara.

Men termostater är lite av nödlösning.
Risken är att du bara tillverkar onödigt mycket värme.
Folk med intresse för finjustera sina värmesystem har sällan varken termostater eller vred alls utan justerar in så alla radiatorer tappar lika många grader, sen är det "pannan" som sköter resten. Utegivare är ett måste, som sätts på husets skuggsida. Innegivare är klart till ens fördel.

Börja med kolla så alla verkligen funkar. Ifall du har 1rörs som nämns så påverkas dom andra i ledet bakom om någon kärvar.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Y
Du nämner att det är kallare i källaren, inte att det är kallare i visst rum.

Då tänker jag att någon kanske har pillat på rattar som justerar flödet på rören upp till boytan, respektive flödet till källarytan.

Jag hade ställt mig vid pannan, följt var rören går, och sett ifall man kan blotta var rören går åt skilda vägar. Där kanske dom har satt justeringsrattar med siffror. Så kan man öka flödet till källaren, alternativt strypa till boytan.

Nu är det egentligen en oskriven lag att man INTE ska börja lattja med byggnaders instrypningar för en gång i tiden så var det förhoppningsvis någon som ställde dom rätt. Men... Så kanske det kom någon snålis som ville sänka temperaturen i hela källaren och rattade lite. ;)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Okay, jag ska ta o skruva av ett vred och ta en bild.

Det jag dock inte förstår är hur man ska kunna få jämn värme i ett hus utan att ha vred på elementen, olika rum behöver olika mycket värme. För mig känns det ganska självklart att ex källaren behöver lite mer uppvärmning året runt medan entreplan följer mer utomhus temperatur(med en bred marginal då såklart).

Vårt sovrum är helt klart kallast i huset och det är trotts att vi har full effekt på elementet. Datorrummet är klart varmast, där kör vi så gott som 0 på elementet.

När det gäller termostater så vill jag får för mig att de mäter den faktiskt temperaturen i ett rum och reglerar värme efter det(med hänsyn till vad man satt vredet på), stämmer inte det?

En mellan lösning kan vara att jag ökar pannan tills det är tillräckligt kallt i sovrummet, efter det så sänker jag alla andra element till de nivåer som de ska vara. Hittar jag ett rum som är kallare, ex i källaren får jag ställa om igen och höja värmen på pannan. Jag är dock rädd för att det kan uppstå andra parametrar som avgör hur temperaturen blir så efter någon månad kanske temperaturen är helt fel igen.
 
Har nu försökt skruva av ett vred men det slutade tyvärr med en så gott som helt rund skruv! de verkar sitta stenhårt! Jag provade med flera olika mejslar men inget fungerade. När jag gick till nästa element så ser jag att även den är lite rundad och troligen har förra ägaren också försökt få av dem, om de lyckats vet jag inte. Tror det blir extremt svårt att få av vredet nu utan att ha sönder själva vredet(den yttra plastbiten man justerar på).

Såhär ser den ut just nu.
20150926_211618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan få lite fästa med ett par mejslar fortfarande men jag vågar inte skruva mer för de lär inte hjälpa.

Något förslag?
 
Redigerat:
Y
På "moderna" rör till radiatorer så sitter det tex en numrerad ring bakom rattarna. Där justerar man in flödet.
Äldre kanske gör det nedanför radiatorn med någon skruv på rören.

Så det nördarna gör är att invänta att det blir -5 ute (tror jag?) sen lyssnar man på att pannan börjar jobba. Väntar på att den når sin maxeffekt, och då mäter man samtliga radiatorer uppe och nere. Varje radiator ska ha cirka 7 grader skillnad. Är det en där värmen är lika varm uppe och nere, ja då måste den strypas. Sen får man invänta nästa körning och mäta om allt och justera nästa. Tills alla är likadana. Och jo, sista radiatorn på rören ska helst vara helt ostrypt. Helst ska nästan ingen vara strypt alls men det lyckas nog ingen med.
Gör man detta så kan man sänka hastigheten på flödet.. och man kan snart sänka vilken temperatur värmekällan behöver producera. (2rörs system)

Säg att man har fjärrvärme, så riskerar man att få straffavgift ifall man inte har såpass optimalt injusterat så man förbrukar viss mängd. Fjärrvärmecentralen vill inte få tillbaka för varm retur.
Men jo, har man ett rum med dator som står på så blir rummet varmt, och då får man välja att antingen välja att ha med det i husets helhet och strypa radiatorn, eller så sätter man en termostat där som stryper ner och skeppar värmen vidare. jag körde så, och tänkte taktiskt att på kvällen så är det bättre termostaten bromsar datorrummet och att nästa rum med många fönster får den extra värmen. Ser dock att jag tagit bort den igen men minns inte varför.


Att vi nämner dom jobbiga alternativen hör till forumvärlden. ;)
Det är inget fel i att börja med köra termostater.

Vore det min skruv så...Antingen hade jag sågat bort plasten, så jag kunde såga ett rakt spår i skruven och skruvat med plattmejsel... eller så hade jag borrat bort skallen med risk att inte få bort resten sen om du vill lyckas återmontera det. (ett knep med skruvar utan skalle är att ta skruvdragarens chuck, dra åt, och köra baklänges)
- Det finns risk att du kanske har något kasst koppel som det inte finns termostater till och då kommer forumet säga att du ska byta alla koppel vilket troligen inte är billigt.

Jag hade kanske testat att sätta kryssmeseln mot skruven, och knackat med hammare på mejseln för att den ska släppa lite i gängorna.. kanske testat med lite kylspray och för att få gängorna att röra sig lite och släppa sitt låsande grepp.


plasten måste bort för veta hur metallen är formad, det är det som avgör vilken termostat som kan bita sig fast.
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack för all info!

Då har jag varit på elementen igen, nu valde jag ett i källaren där skruven redan satt lös. Jag skruvade av skruven och drog i vredet men det satt ändå fast!? och när jag drog hårdare så hörde jag hur det pös och bubblade i elementet. Troligen behöver elementen luftas men jag fick inte en luftningsnyckel med huset så det blir till att införskaffa så snart som möjligt.

Iallafall vågade jag inte bra dra ut vredet när det började pysa sådär, vet ju aldrig om det börjar läcka.

Elementen
Jag noterade också att det finns 2 typer av element i huset, en typ där det bara finns en framsida och en typ där det finns en framsida och en baksida med lite distans mellan. Dessa som sitter med distans har extra plåt på toppen.

Här kan man se den dubbla :

hp31G5S.jpg

Och här är den enkla :

ls6whA6.jpg


Rören
Jag var även en runda i pannerummet och tittade och ser då 3 olika typer av rör, grönt, rött och blått. Vad jag kunde komma fram till så är de gröna till elementen och mätaren där sa att vattnet var 38-39 grader. Känner man på ledningarna så verkar det stämma bra. Det fanns en del rattar och och var men jag har inte inspekterat dem mer noggrant än men en sak är säker, det är väldigt mycket kallare i källaren än på entré plan och då står ändå elementen på liknande värde. Men visst är vissa element dåligt luftade så kan det ställa till det så klart.
 
Y
Oroväckande att det bubbla och pös när du ryckte i ratten.
Jag hade också stoppat där, och fokuserat på att få allt i drift före kylan slårtill.

Lufta radiatorerna, samtidigt du håller ett öga på trycket i systemet. Någonstans bör du ha ett kärl och gärna en mätare som visar tryck. När du luftar så sjunker trycket, blir det för lågt så fungerar det inte som det ska.

Samtidigt du gör det så vrid rattarna från lägsta läget till högsta några gånger för undvika att någon kanske fastnat eller har smutskorn i sig som kärvar flödet.

Ifall ingen känner igen vad du har / ger dig något råd så hade jag nog kanske ringt och hört med en röris vad det kostar att byta rörkopplet närmast radiatorn. Nytt koppel med termostat.

https://www.byggahus.se/varme/hur-du-byter-termostat-ventil-element
 
Det där är AGA/TP-koppel med handratt. MMA (Markaryds Metallarmatur)har utbytesinsatser som heter NIA. När man bytt insats kan man montera en vanlig standard MMA-termostat.
 
  • Gilla
ja73 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.