Hej,
Funderar på att avsätta en del av garaget och bygga om detta till ett pannrum, med ved och eventuellt pellets-eldning.

Jag har alltså varken värmeanläggningen (pannan) eller någon skorsten i dagsläget.

Frågan är vad ett sådant projekt kan komma att kosta??

Mvh
Stefan
 
Är det alltså bara pannan och skorstenen det handlar om?

Min panna (Solo Innova) kostade 32.000 för fyra år sedan.
Skorstenen blev av olika anledningar en 8m. rostfri modulgrej. Har för mig att den gick på 8.000.
Jag tror att Isokern av samma längd blir nå´t dyrare, men det är osäkert. Finns säkert nå´n som vet det bättre.

Summa panna+skorsten i mitt fall alltså 40kkr.

Gör du inte jobbet själv så tillkommer förstås de kostnaderna, men det är enkla grejer att installera!

Tillkommer rör och övrig kringutrustning.
Kulvert in till huset?
Ackumulatortank(ar) har du alltså redan?


 
Jag märker att jag missade en del. Jag har ju naturligtvis varken ackumulatortank eller kulvert in till huset. Det kanske är ytterligare något jag glömt?
Är tacksam för alla synpunkter.

/Stefan
 
Beroende på hur stor och seriös anläggning man gör.
Så blir det olika mycket, men ser ungefär ut så här.

Panna (Atmos) 30'
Acktank 20'
Skorsten 10'
Rörmokare inkl. rör och kopplingar 15'
Cirkpumpar, laddomat mm 10'
Rörisolering / isolering tank 5'
Elpatron + eljobb 5'

Jag har köpt så mycket jag kan på Rinkabyrör.
Svårt att uppskatta kostnad för rör och el eftersom det är inbakat i övriga husbygget.

Glöm inte att du måste ha pannrummet som en egen brandcell (ie30). Eftersom du bygger det i direkt anslutning till ett garage. Detta åkte jag på. Dvs du ska ha dubbeljips och branddör + en brandsluss. Ring sotaren och kolla. Detta blir ju oxå en hyfsad peng att ta med i beräkningen.

/THrax

Lycka till.
 
med mycket stor sannolikhet blir det inte dyrare än något annat

och du får troligen låg (lägsta?) uppvärmningskostnaden på sikt ty varken skattmasen eller Vattenfall kommer åt alla dina kWh:n

har du funderingar på solvärme, så sätt in solslingor i acken från början
 
Jag hamnade på 100 000 ungefär. Ingen skorsten med i det priset.
Men jag fick lov att ta hål i väggen för att få in tankar och panna.

Man skulle nog kunna pressa priset om man hade gjort mer själv men det var jag för feg för ;)
 
Jag gav 96000 kr men då var det med 7 meter slang te min skorsten.
Och då hade snubbarna som gjorde installeringen bekymmer att få ner grejerna. Fick göra en travers i garaget o så för att få ner det. Men jag blev inte äns skitig under naglarna.
 
Yondalar skrev:
och du får troligen låg (lägsta?) uppvärmningskostnaden på sikt ty varken skattmasen eller Vattenfall kommer åt alla dina kWh:n
Se upp här! Det är väl hur lätt som helst att lägga en energiskatt även på pellets. Vänta bara till tillräckligt många har skaffat pelletsvärme och energiskatterna på el har höjts ännu mer, då är det rätt givet att pelletseldarna också får vara med och betala. Det här styrs av politiker som kan genomdriva precis det som passar för tillfället!
 
zeb skrev:
Se upp här! Det är väl hur lätt som helst att lägga en energiskatt även på pellets.
Tror Yondalar syftade på ved..

 
Stefan_J skrev:
Hej,
Funderar på att avsätta en del av garaget och bygga om detta till ett pannrum, med ved och eventuellt pellets-eldning.

Jag har alltså varken värmeanläggningen (pannan) eller någon skorsten i dagsläget.

Frågan är vad ett sådant projekt kan komma att kosta??

Mvh
Stefan
tror det är svårt att komma under 100 000:-
lite beroende på vad du vill ha & hur mycke som måste bygas om så kan det nog lätt sticka iväg bort åt 150 000:-
 
CarMan skrev:
tror det är svårt att komma under 100 000:-
lite beroende på vad du vill ha & hur mycke som måste bygas om så kan det nog lätt sticka iväg bort åt 150 000:-
Hur har du räknat då???
 
hej. har precis blivit klar med min 40kw orlanpanna priset med 3st 500l tankar+100l expansion och övriga prylar gick på ca 65000.hälsn.samot1
 
2an skrev:
Tror Yondalar syftade på ved..
Det hjälps nog tyvärr inte det heller...
Förr eller senare kommer det att bli beskattning på ved också. :'(
Vi bor i Sverige, för tusan!

Det lär väl bli någon form av schablonbeskattning...



 
GM forever skrev:
Det hjälps nog tyvärr inte det heller...
Förr eller senare kommer det att bli beskattning på ved också. :'(
Vi bor i Sverige, för tusan!

Det lär väl bli någon form av schablonbeskattning...
Jag tror att det troligaste är nog att man justerar taxeringsvärdet.... :surprised:
Kan se framför mig hur Nuder meddelar på en presskonferans att man trots stor vånda måste justera taxeringsvärderna pga minskad EL-förbrukning  :surprised:




 
Tror knappast med dagens effekt brist på el att dom skulle straff beskatta ved eldningen. Dock tror jag att det kommer ställas högre utsläppskrav. lite oftopic men
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.