Rena skrev:
Jag har tidigare haft uppe frågan, men är det fler än jag som tycker att känsligheten på "knapparna" på K520 är jättedålig?
Nedåt har jag märkt är dålig på den ena jag satte upp, den andra funkar okej, ibland. Vet inte vad som gör susen om man ska torka av displayen, tvätta/fukta händerna eller bara trycka hårdare.
 
PeterStrandberg skrev:
Nedåt har jag märkt är dålig på den ena jag satte upp, den andra funkar okej, ibland. Vet inte vad som gör susen om man ska torka av displayen, tvätta/fukta händerna eller bara trycka hårdare.
Samma här med SPCK521, nedåtpil är emellanåt enormt seg medan övriga "knappar" funkar fint. Brukar hjälpa att blippa runt lite åt andra håll i menyerna, då kan det funka några sekunder. Funderat starkt på att reklamera men eftersom man förhoppningsvis inte kommer rota runt alltför mycket i menysystemet så har jag låtit det bero.
 
Finns det något vattenlarm till spc? Tänker läckage...
 
Håller på och ta in offerter på en Siemens SPC lösning, flera av installatörerna verkar inte vllja använda Siemens lösning (Ethernet/GPRS) utan rekommenderar istället Safetel.

Saker som gör mig lite fundersam är att behöva betala 79sek/månaden för att Safetel skall polla mitt larm var 25timme, utöver kostnaden för larmcentral. (tror det kostar 149kr i månaden om man skall ha stöd för båda GPRS och Etherner med Safetel)

Löser man inte allt detta enklast med ett eget kontantkort och siemens egna inbygda ethernet förbindelse till en larmcentral som stödjer Siemens SPC

Om man väljder Safetel
Hur hanterar man SMS ifrån Larmet?
Hur får man notificationer till SPC Appen

Är det någon som kan ge mig lite mer insikt i hur det fungerar och pros/cons?
 
emde skrev:
Finns det något vattenlarm till spc? Tänker läckage...
Du kan koppla in vad som helst som har en slutande eller brytande larmutgång
 
Tänker trådlöst i första hand. Då är den väl mer kinkig? Är i köket och vet inte hur jag ska lösa kabeldragning snyggt annars. Är i villa så är lite mer noga med det estetiska.
 
emde skrev:
Tänker trådlöst i första hand. Då är den väl mer kinkig? Är i köket och vet inte hur jag ska lösa kabeldragning snyggt annars. Är i villa så är lite mer noga med det estetiska.
Siemens trådlösa magnetkontakter kan du iofs koppla vilken slutande kontakt som helst till, så i princip skulle du kunna koppla ett vattenlarm på något sätt via den.
 
RilleRock
Kingen99Kingen skrev:
Håller på och ta in offerter på en Siemens SPC lösning, flera av installatörerna verkar inte vllja använda Siemens lösning (Ethernet/GPRS) utan rekommenderar istället Safetel.

Saker som gör mig lite fundersam är att behöva betala 79sek/månaden för att Safetel skall polla mitt larm var 25timme, utöver kostnaden för larmcentral. (tror det kostar 149kr i månaden om man skall ha stöd för båda GPRS och Etherner med Safetel)

Löser man inte allt detta enklast med ett eget kontantkort och siemens egna inbygda ethernet förbindelse till en larmcentral som stödjer Siemens SPC

Om man väljder Safetel
Hur hanterar man SMS ifrån Larmet?
Hur får man notificationer till SPC Appen

Är det någon som kan ge mig lite mer insikt i hur det fungerar och pros/cons?
En safetelsändare går mycket snabbare att dra igång och troligtvis därför de hellre rekommenderar en sådan.
De vill inte lämna en offert på en tjänst som de inte riktigt kan tidsberäkna.
Och jag antar du vill ha billigast pris utan de "hugger" för att vara på den säkra sidan?

För att safetelförbindelsen skall fungera optimalt monterar man en PSTN-Modul i centralen som sedan använder safetels simulerade telefonlina.
Sedan paketerar sändaren om det till datatrafik och skickar iväg paketet till valda/valda mottagare enligt installatörsunderlaget.

Jag hade användt mig av siemens inbyggda sändare till larmcentral samt monterat en gsm/gprsmodul i centralen för smshantering.
Det är larmcentralen som ger uppgifterna till larminstallatören hur EDP-protokollet alt nya ATS skall programmeras.
Skulle idag rekommendera Rapid larmcentral då det är de enda i dagsläget som har godkännande hela vägen mellan centralapparat och larmcentral.
Mao har de bra koll på hur inställningar skall vara så installatören slipper strul på plats under förutsättning att ditt nätverk inte ställer till något problem.

Finns inga pushnotifikationer till appen.
Det har varit uppe för diskussion men inget planerat.
Pushmail fungerar väldigt bra.
 
  • Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
Pushlarm kan du få med Dualtech dalm1000. Dock tar installatören en liten peng för det.
 
  • Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
Nu får jag helt plötsligt SSL-fel när jag försöker använda SPC Anywhere-appen?! Har inte ändrat något mig veterligen, men nåt måste ha hänt ... Det ända jag gjort var att öppna en helt annan port (inte 443) på en helt annan IP-adress och startade om routern. Omstart av routern har jag gjort 100 gånger förut (senast två gånger igår) utan problem ...

Det går utmärkt att logga in från extern (och lokal) IP via webbläsare dock ...

Använder samma IP-adress (självklart) som när jag går in via webbläsare. Har också testat att ansluta med appen både lokalt och via 4G, samma fel ...
Använder senaste versionen av SPC-Anywhere.


Några tips?
 
Redigerat:
B
Jag får samma, det enda jag gjort är att jag uppdaterat till iOS9....
 
Boan skrev:
Jag får samma, det enda jag gjort är att jag uppdaterat till iOS9....
Då kan det nog vara det, har för mig att jag testat den efter jag uppdaterat men det lika gärna vara så att jag inte gjort det ..
 
Kan intyga att det är iOS 9 så är boven i dramat! Testade just att ansluta via en iPhone 5S med iOS8 och då funkade det direkt! Tack för snabbt svar, det här forumet rockar!!
 
iOS 9 ställer högre krav på SSL/TLS-parametrarna vid anslutning och Vanderbilt har troligen inte uppgraderat sin klient (app) och/eller server till de nya kraven (som är högst rimliga). Man kan kanske tycka att ett säkerhetsföretag borde ha koll på sådant här, men tyvärr är det rätt vanligt att man har sådana här brister. Test av SSL/TLS-parametrarna kan t.ex. göras via www.ssllabs.com (se länkar nedan).

 
Redigerat:
Dom hänvisar till 3.6.6
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.