Idag har jag plockat fram en gammal dörr som jag sparat från ett annat hus. Målat och ska sätta på gamla smidda gångjärn. Tur att man har sparat lite prylar från förr:)

2015-09-10 18.33.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska se om jag hinner börja hyvla virke till fönster i helgen. Uppe på gavlarna var det inga karmar utan bara fönsterbågar skruvade i foder. Nere på en sidan var det en karm och den går att använda igen så det blir nya bågar där. Lite fönstersnickerier, blir roligt !
 
  • Gilla
zuddi och 2 till
  • Laddar…
Vilket härligt projekt!
Det där med trekantsvirket var fiffigt - när knutarna äts upp av sol och vind behövs nog en förstärkning på insidan,
Jag skall ev. så småningom flytta en liknande stor huskropp 5 meter (fast i restimmer). Vad kostade kranen tror du?
 
Dörren på plats

2015-09-12 13.17.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Lejon
 
Hermes skrev:
Vilket härligt projekt!
Det där med trekantsvirket var fiffigt - när knutarna äts upp av sol och vind behövs nog en förstärkning på insidan,
Jag skall ev. så småningom flytta en liknande stor huskropp 5 meter (fast i restimmer). Vad kostade kranen tror du?
Har för mig att kranen kostade ca 5000 :- den var i närheten på ett annat jobb. Trodde jag skulle behöva järnbalkar under men det gick bra utan. Han lyfte med band under. Satte dit lite extra stag på insidan så den inte skulle tryckas ihop.

Det var riktig spännande när han lyften :)

/Lejon
 
  • Gilla
Robzon
  • Laddar…
Vad billigt!
Jag hade trott x 10
Min byggnad har ytterpanel samt inneropanel och innerväggar som stagar upp litet. Nu kliar det i fingrarna att försöka, kanske till våren...
 
Vad glad man blir när någon verkligen bemödar sig att bevara något så här vackert! Eloge till dig!
 
Frippegubben skrev:
Har du koll på att man faktiskt kan få bidrag för att bevara uthus?
Viktigt är att det inte varit använt som bostad om jag förstått det rätt utan att det är andra former av byggnader.
Pappa fick bidrag för reparation av fönster på en lada medan brodern inte fick nåt då han råkade kalla uthuset för "drängstuga"...
Från vem får man bidrag?
 
Krikkan skrev:
Från vem får man bidrag?
Länstyrelsen kan dela ut en del bidrag för arbetstid har jag för mig. Kollade en gång men då var dom bidragen slut. Sedan tror jag dom har en del krav hur jobbet ska utföras. Jag har ju fuskat en del med moderna metoder. Det skulle nog inte gå om man vill ha ut bidrag.

/ Lejon
 
En fundering vi haft om man gör iordning stugan var om man skulle kunna använda den till något.
En ide vi fick var om man skulle kunna använda den största delen till något uterums liknande.
I den största av halvorna den till höger kommer jag att såga upp och sätta glasskjutdörrar, kom hem från skånska byggvaror nu. Där är det även öppet upp till nocken nu sedan jag plockat bort innertaket på den halvan.
Har även målat vitt inne i det rummet.

Skiss placering av glasparti
2015-09-12 13.17.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smidigt att måla när det inte finns något golv, bara att blaska på.

IMG-1442259914487-V.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Golvplanken på väg tillbaka, lite pyssel att få det till att ligga bra igen. Ytplank som är halvrunda i botten och sedan yxade släta där dom ligger på balkarna.

2015-09-27 15.53.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Golvet på plats

2015-09-30 20.40.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stice
  • Laddar…
Nu snackar vi riktigt massivt golv! Halvklovor. (y)
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Nu är hålet för glaspartiet uppsågat.

20151003_161448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Nu snackar vi riktigt massivt golv! Halvklovor. (y)
Halvklovor har jag inte hört tidigare, då har man lärt sig något nytt:)
 
Ett nytt fönster nästan monterat klart. Roligt med lite finsnickeri istället för motorsåg :)
20151007_200915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.