Har ett hus byggt 1928 som tanken först var att endast dränera baksidan, dock upptäcktes att dräneringen låg helt åt skogen för högt samt att det var gamla gjutna rör längst ner.
Så det var bara att börja gräva alla sidor för att göra en ny dränering runt hela huset.
Vi har haft problem med att vatten kommer upp ur golvbrunnarna, i badrummet i källaren kommer det in skitet vatten och utanför källardörren så kommer det upp vatten från dagvatten brunnen och då är det bäst att inte öppna den för då får man sig en dusch.
När de skulle gräva upp och kolla hur avloppet går, så fick de sig en överraskning. Avloppet är ihopkopplade med dagvattnet.

Huset köpte vi 2007 och då var det varudeklarerat av antisimex.
Vilka bär ansvaret för både dränering och problemet med avloppet?
Finns det möjlighet att påpeka dålda fel?

Tack på förhand
 
Det var inte alltför ovanligt förr att koppla ihop dagvatten med avloppsnätet. Nuförtiden tillåter inte kommunen att man gör en sån lösning, men det är alltså något man bör ta med som en mycket reell risk när man köper ett äldre hus. Därför blir det svårt att få det som ett dolt fel på ett hus från 1928.

Ni får nog räkna med att stå för extrakostnaden att anlägga en stenkista eller liknande.
 
Som tidigare har skrivit så behöver det inte vara fel när det är äldre hus. Kolla med din kommun för vissa kommuner lämnar bidrag så sent som 2015 om du själv leder bort ditt eget dagvatten och inte har det kopplat till avloppet.
 
Problemet är även att huset ligger nära ett högt berg och där kommer det otroliga vattenmängder.
Markägaren vägrar hålla efter dammen som ligger längst upp trots att han är en gammal bonne med 100mille på banken.
 
Thiasvovve skrev:
Problemet är även att huset ligger nära ett högt berg och där kommer det otroliga vattenmängder.
Markägaren vägrar hålla efter dammen som ligger längst upp trots att han är en gammal bonne med 100mille på banken.
Hej! förstår inte högt berg, mycket vatten, damm på berget, bonne (föraktfullt beskrivning tycker jag) med pengar,
Vad sägs om bilder eller så ? karta,
Besiktat , har du gjort en besiktning eller var det säljarens ?
//Goerana
 
Låter som att du ska installera en backventil på avloppet.
 
Sorry är lite väl mycket motgångar nu, inget fel på att vara bonne i sig.
Huset ligger nedanför ett berg
1923923_31709932805_5473_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns en damm ovan berget som svämmar över vid skyfall pga att han inte håller efter och ser till att rensa ledningarna från den.
När vi köpte huset så var det Antisimex som hade varit här och gjort en besiktning på huset av säljaren.
Visa bilaga 2Skårdal 4 59 Kartunderlag till situationsplan A3L.PDF
 
Redigerat:
Som sagt att dagvatten och avlopp är ihopkopplat är mer regel än undantag på äldre hus, behöver inte vara äldre än 70 - 80 talet. Även på modernare hus är det ett vanligt fusk.

Kommunen kör lite razzior ibland och slänger rökbomber i avloppssystemet, och så åker de runt och kollar var rök kommer upp ur stuprören.
 
Grannfastigheten får inte leda sitt dagvatten in på din fastighet, det måste han själv ta hand om. Så när det gäller bonden borde du ha rätten på din sida.

Sen att göra om dräneringen och skapa ny hantering av dagvatten ligger på dig.

Of topic: På min gata hällde dom färgat vatten i husens dagvatten samtidigt som ngn kolla i avloppsbrunnarna-
 
Detta är precis vad de kommer att göra i dagarna genom att anlita ett företag som skall göra detta pga översvämningarna som var för några veckor sedan.
Vad kan de kräva av mig då? 😧
 
Korka igen utloppet för dagvattnet när de kommer så kanske du slipper krav :).
 
Det där med rökbomben har jag hört, aldrig sett själv. Det borde kunna vara riskabelt om någon har ett torrt vattenlås någonstans inomhus.
 
hempularen skrev:
Det där med rökbomben har jag hört, aldrig sett själv. Det borde kunna vara riskabelt om någon har ett torrt vattenlås någonstans inomhus.
Ja, jag tänkte själv att jag ju har vattenlås även på mitt dagvatten (svanhals i brunnen) så det borde inte kunna komma upp någon rök där ändå även om det var felkopplat.
 
Hade ett liknande problem tidigare. I vår kommun har den som äger en fastighet som ligger högre än en annan fastighet ansvar för att inget dagvatten drabbar den lägre fastighet. Hör med samhällsbyggnadskontoret i din kommun vad som gäller. De kan säkert hjälpa till.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.