Hej!
Har tänkt bygga ett Attefallshus med ett kontor, loftsäng och soffdel.
Har tänkt att bygga på plintgrund.
Men när jag om jag följer konstens alla regler så blir det ju inte mycket takhöjd kvar för att få in ett loft.
Då har jag ändå plintar som bara sticker upp 200mm från marken och sänkt takhöjden i kontorsdelen till 2000mm.

attefall2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mancave2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man kollar runt på t.ex.
http://sorselestugan.se/shop/produkt-kategori/attefallhus/
http://husochstuga.se/attefall-hus
m.fl. så verkar det inte vara ett problem att få till.
Men dessa verkar ju stå på plintar som sticker upp kanske 100mm? och ingen bärlina och bara ett tunt bjälklag som ligger oroväckande nära marken? Jag har ju tagit höjd för att man ska kunna krypa under och kolla läget även om det blir trångt.

Känns jobbigt att behöva gjuta en platta, då skulle jag få ca. 300mm till. och det skulle väl vara helt OK. Men någon som har input om nån annan lösning? Jag är ju en sån som helst gör "by-the-book" men jag kanske har varit övernoga i min konstruktion?
 
Sorselestugan saknar helt isolering, men jag antar att du noterat detta? Med tanke på att ditt tak är 340mm tjockt så har du åtminstone 2dm extra takhöjd i Sorselestugan där...
...men nog känns det som att de inte räknat med plintarna i sin takhöjd, med tanke på vinklarna. Du skulle kanske kunna fuska du också?

En sak till också. Det är svårt att dra upp trappen som du gjort, kanske från sidan och mot mitten istället? Då känns loftet större än vad det är...
 
Redigerat:
Förresten, är det inte 4m takhöjd på Attefallshuset? Din ritning antyder ju att du bara har 3,7-3,8m ungefär...

Läs om mer tips rörande att gräva ned huset mm i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/bygglov/235620-bygglovsfritt-som-fan-laser-bibeln.html

Rörande att gräva ned. Det går ju göra en torpargrund under mark, vilket ger utrymme till att ställa på stolpar utan att huset är ovan mark...
 
pacman42 skrev:
Sorselestugan saknar helt isolering, men jag antar att du noterat detta? Med tanke på att ditt tak är 340mm tjockt så har du åtminstone 2dm extra takhöjd i Sorselestugan där...
...men nog känns det som att de inte räknat med plintarna i sin takhöjd, med tanke på vinklarna. Du skulle kanske kunna fuska du också?

En sak till också. Det är svårt att dra upp trappen som du gjort, kanske från sidan och mot mitten istället? Då känns loftet större än vad det är...
Jo, det gör ju mycket förstås, Nä, jag som förstått det som att reglerna är hårdare på Attefallshus men många tillverkare verkar ju bara maximera utrymmet utan att tänka på att göra korrekt. Ja, nu ska fuskas lite.. :)

pacman42 skrev:
Förresten, är det inte 4m takhöjd på Attefallshuset? Din ritning antyder ju att du bara har 3,7-3,8m ungefär...

Läs om mer tips rörande att gräva ned huset mm i denna tråden: [länk]

Rörande att gräva ned. Det går ju göra en torpargrund under mark, vilket ger utrymme till att ställa på stolpar utan att huset är ovan mark...
Är jag som är otydlig i mina ritningar, övre bilden på plintar mm är 660mm på och resten på undre bilden är 3340mm, så exakt 4m då. Var en rolig tråd det där. Gäller att tänka utanför boxen litegrann! :) Får återkomma när jag tänkt om lite.
 
mancave2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

attefall3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har gjort lite små justeringar. Kollat runt på lite fler Attefallshus som säljs och många har bärlinor på 95-100mm och bjälklag på 145. Jag hade ju 220 resp 195. Så om de säljer husen så, då borde det inte vara någon fara tycker jag. Minskade även ner takstolar från 145 till 120mm. Kommer nog även att sänka lite under huset så att jag kan klämma mig under om jag verkligen måste. Då landar jag på 485mm för plint, bärlina, bjälklag och 3515 för allt ovan det vilket blir 4000mm exakt. Då får jag ca 900mm till taket på loftet från sängen och det måste väl kännas som OK?
 
Sir Anton skrev:
Såg denna lösning på loft, ganska smart tyckte jag, utrymmet under loftets lägsta del bör ett skrivbord få plats, kanske kan sno den iden?

[länk]

[bifogad fil]
Den var riktigt genomtänkt. Det tillåter smartare användning av utrymmet på höjden också. Mycket klurigt. Har man ett kök så behöver man kanske inga överskåpar ändå i ett så litet hus. Det gör att man faktiskt får plats med ett köksbord också.

Inte dum idé alls måste jag medge...
 
Sir Anton skrev:
Såg denna lösning på loft, ganska smart tyckte jag, utrymmet under loftets lägsta del bör ett skrivbord få plats, kanske kan sno den iden?

[länk]

[bifogad fil]
Ah, tack för tipset! Just nu är jag lite insnöad på min egen idé men är långt till första spadtaget då jag just nu håller på att lägga nytt tak så mycket kommer hinna ändras och är tacksam för alla smarta tips! :)
 
Gör den på plintar eller betongbalkar, sedan får man höja marken i de flesta kommuner med 0.5m utan marklov, tada hus i marknivå ;)
 
Råkade hamna på den här tråden men tyvärr är ju blocketklänken död nu. Blir nyfiken poå vad det var som var så smart med loftlösningen...
 
  • Gilla
pipsqueek
  • Laddar…
1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är nedsänkt så man kan stå raklång mellan bäddarna, utrymmet som får en lägre höjd kan användas till att placera tex köksskåp(ugn mickro, skafferi) eller ett skrivbord, även säng borde gå att ställa under.
 
  • Gilla
ComeOnYouSpurs och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att maxhöjden är 4m från "medelmarknivå" till nock och att det finns visst utrymme att vara lite kreativ med marknivån runt huset.
 
@Krokkodriljo

Är det inte bara på Friggor man räknar medelnivån? Har för mig att jag läste att det var maxnivå på Attefallare.. Men kan iofs minnas fel.
 
vespaman skrev:
@Krokkodriljo

Är det inte bara på Friggor man räknar medelnivån? Har för mig att jag läste att det var maxnivå på Attefallare.. Men kan iofs minnas fel.
Vet inte om det är olika i olika kommuner men jag fick komplettera min anmälan om attefallshus med just medelmarksnivå i våras.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.