Laga och reparera en brygga är bara att göra, har aldrig haft tanken att fråga om det.
Har flytbryggor och de har även utökats, men det beror ju på läge och hur synligt det är.
 
Såhär ser bryggan ut.
Behöver ingen större utan rakare/fräschare.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I min hemkommun får man renovera byggnader m.m och tom bygga tex inglasad altan utan dispens. Bör vara samma regler för alla då det är Länsstyrelsens beslut/regler i grunden.
 
Låter mycket lovande :).
Väntar svar från mäklaren/kommunen.
Mycket nära att det blir av (y)
 
Fick detta svaret av kommunen.
Det låter som det inte ska vara något problem :)

"Hej xxxxx

I det området finns ännu inte kommunalt VA och det finns inte heller några planer på kommunalt VA de närmaste åren.
Du får så klart ansluta privat vatten och avlopp men då ska du först be om tillstånd hos Miljöenheten på xxxxxxxxx@xxxxx.se eller telefon xxxxxxx."

Då blir nog stugköpet av :)
Det är väll inget bindande svar men det låter ju inte som de brukar neka tillstånd då.
 
Nja, inget är klart innan du pratat med miljöenheten. Finns möjlighet att skriva in en klausul i avtalet med säljaren att köpet återgår om du inte får tillståndet tex? Risken finns att de kommer ställa väldigt höga krav och att det kan bli väldigt dyrt. Är det en enkel tomt att gräva ner en tank eller två i? Finns berg, risk för sprängning? Tänk igenom alla konstiga scenarion som kan ställa till det innan du/ni skriver på. Lycka till!
 
Kan du inte lösa det med vatten från sjön via reningsverk om du inte kan borra?
 
Dålig koll på avlopp. Dock har jag eventuellt lite input angående attefallshuset. I kommunen där jag har sommarstugan - Ulricehamn - behövs ingen strandskyddsdispens för bygglovsbefriade åtgärder OM man bygger längre från vattnet än vad huvudbyggnaden står. Huruvida det är så överallt har jag ingen aning om men det kan vara värt att kolla upp....
 
Jonatan79 skrev:
Nja, inget är klart innan du pratat med miljöenheten. Finns möjlighet att skriva in en klausul i avtalet med säljaren att köpet återgår om du inte får tillståndet tex? Risken finns att de kommer ställa väldigt höga krav och att det kan bli väldigt dyrt. Är det en enkel tomt att gräva ner en tank eller två i? Finns berg, risk för sprängning? Tänk igenom alla konstiga scenarion som kan ställa till det innan du/ni skriver på. Lycka till!
Jag mejlade vidare till miljöenheten nu.
Pratade med mäklaren och säljarna hade fått samma besked när de 2011 planerade att bygga om/nytt. Sen hade det "hänt något på vägen" så de inte hade möjlighet att bygga. Borde vara ekonomin med tanke på att det säljs för lite mindre än vad pantbrevet är på. Det finns berg på tomten så det kan bli sprängning. Frågan är om man kan ha någon tank eller eller ett minireningsverk.

Jag pratade även med mäklaren som sa att en granne hade "djupborrad brunn" och en hade ett mini-reningsverk. Så om lika-för-alla-principen gäller så borde det gå att få tillstånd.
 
Värmdöbo skrev:
Kan du inte lösa det med vatten från sjön via reningsverk om du inte kan borra?
Det kanske är möjligt. Får kolla upp det närmare
 
ToRy skrev:
Dålig koll på avlopp. Dock har jag eventuellt lite input angående attefallshuset. I kommunen där jag har sommarstugan - Ulricehamn - behövs ingen strandskyddsdispens för bygglovsbefriade åtgärder OM man bygger längre från vattnet än vad huvudbyggnaden står. Huruvida det är så överallt har jag ingen aning om men det kan vara värt att kolla upp....
Det låter lovande. Jag skall bygga min snett bakom huvudbyggnaden. Det får jag kolla upp. Tack för inputen
 
Hemmakatten
Borrning för dricksvatten kräver inget bygglov om det inte blivit ändrat senaste året eller så. Endast anmälning till SGU i efterhand krävs.
 
Jag fick samma svar på miljöenheten, vatten är ingen kommunal fråga. Avlopp hänvisade hon till länsstyrelsen.
 
Hemmakatten
Att man ska skicka ansökan om tillstånd för avloppsanläggning till Länsstyrelsen är märkligt. Det är kommunen som beslutar (delvis på delegation från LS) såvida kommunen inte misskött sig till den grad att LS tagit över tillståndsprövningen.
 
Inte när det gäller strandskyddet väll? Det är väll länsstyrelsen som beslutar om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.