RilleRock skrev:
I en liten villa så kvittar det egentligen hur man kopplar bus.
Man kan absolut göra som du skriver och det står även så i manualen.
Men av erfarenhet så skall man alltid koppla enligt nedan oavsett längd på bus då det alltid ger bäst signalkvalite.

Har man konstiga fel i ett system så det första som supporten undrar om är hur bus är kopplad.
(Stjärna/multidrop begränsar signalkvaliten vilket kanske inte är mätbart i små system men varför chansa).
Så om man kan, koppla såhär:
1A Central --> 2A --> 1A --> 2A --> 1A osv
1B Central --> 2B --> 1B --> 2B --> 1B osv
Termineringsbygel på i alla enheter.

Sen hur man lägger enheterna på bus i vilken ordning har ingen betydelse.
Dock är manuell adressering av enheter att föredra.
Map har egen adressering likaså exp så map och exp kan båda adresseras 1 tex.
Tack för infon. Den praktiska erfarenheten är ju alltid så mycket mer värd än vad man kan läsa sig till i manualen.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
foppa_mannen skrev:
Nexans EKKX 4x2x0,5 och 2x2x0,5

[länk]

EKKX 4x2x0,5 till enheter på bus:

VIT-blå-Blå = Plus
VIT-orange-Orange = Minus
VIT-grön-Grön = Bus tur
VIT-brun-Brun = Bus retur / alt förstärka upp strömmatningen: VIT-brun = Plus, Brun = Minus

EKKX 4x2x0,5 till yttre siren/blixt:
VIT-blå-Blå = Plus/Batteriladdning
VIT-orange-Orange = Minus/Batteriladdning
VIT-grön = Larmsektion/Sabotage
Grön = Larmsektion/Sabotage.
VIT-brun = Styrning siren
Brun = Styrning blixtljus (om det finns alt om man vill ha det separerat
från siren tex olika tider annars kan man styra det med samma tråd).

EKKX 2x2x0,5 till larmpunkter:
VIT-blå = Plus
Blå = Minus
VIT-orange = Larmsektion
Orange = Larmsektion

Till en magnetkontakt som inte använder plus/minus matning använder du endast det vit-orange paret.

Det viktigaste är att vara konsekvent om någon annan skall dit i efterhand och felsöka.
 
  • Gilla
foppa_mannen
  • Laddar…
D
Rille, skulle du kunna utveckla resonemanget lite kring busnätet för oss som inte kör Siemens (utan A/B vad det nu betyder)?
Varje kabellängd begränsar ju tillgänglig strömstyrka, så det är väl oundvikligt att inte bilda ett stjärnnät på lite större installationer. Eller är det bara viktigt med expansion/strömmoduler att de kopplas raka?
 
RilleRock
DMOL skrev:
Rille, skulle du kunna utveckla resonemanget lite kring busnätet för oss som inte kör Siemens (utan A/B vad det nu betyder)?
Varje kabellängd begränsar ju tillgänglig strömstyrka, så det är väl oundvikligt att inte bilda ett stjärnnät på lite större installationer. Eller är det bara viktigt med expansion/strömmoduler att de kopplas raka?
Är nog lättast med en bild.
1 = Centralens busutgång
2-4 = Map, exp, map tex

Slingkonfiguration.jpg

Buskommunikation och strömmatning till bus-enheter är helt skilda saker.
Busslingan skall alltid bara vara 1 partvinnat par som går in/ut från enhet till enhet då varje ny enhet förstärker upp signalen.
Detta gäller som sagt bara det som ligger och strömmatas på bus.
Inte det som sedan kopplas till själva busenhetem typ larmpunkter, larmdon etc.

I större system så ligger ofta olika delar av systemet avsäkrade på olika likriktare alt på samma likriktare med på olika utgångar.
Strömmatningar kan således behövas förstärkas upp areamässigt från början alt mitt på en slinga direkt från likriktare.

Men busskommunikationen skall ligga i slinga In/Ut som enligt bild om man inte vill ha strul på sikt.
Sen beroende på vilket system det är så kopplas bussen olika i enheterna samt så sätter man termineringsbyglarna/slutmotstånden lite olika.
I vissa system är in/ut samma punkt tex hos RCO.
Bewator 2010 har inga termineringsbyglar utan där använder man i linjär slinga ett 100ohms mostånd i de båda yttersta noderna.

Var det svar på dina frågeställningar?
 
D
Nej, jag fattar inte riktigt, men det har nog att göra med att busstyrning på Paradox ser lite annorlunda ut. Paradox använder AUX (röd/svart) som 12V strömmatning och därefter kopplas bussen med gul/grön... Allt sköter sig själv automatiskt när det är inkopplat. Jag kör precis allt förutom sirener på bussen så all strömförsörjning sker via centralenhet och strömförsörjningskort som även de övervakas med bus. (Gällande strömmatningen t.e.x ger 24AWG-kabel totalt 286mA på 91m kabel, och 914 är maxlängden totalt sett för systemet). Det jag inte förstår är varför problem med stjärnkoppling uppstår på sikt. Om en enhet fallerar så borde det väl ge samma typ av fel oavsett stjärna eller rak koppling? Har detta med att göra att signalen inte förstärks korrekt?
 
Tack Rille! Japp försöker göra det så strukturerat/fackmannamässigt som möjligt, märkning och dokumentation är viktigt. Vet själv hur det är att grotta i kabelhärvor/system där ingenting är uppmärkt/dokumenterat.

Nu har jag fastna på ytterligare en sak,eller om det bara jag som fegar eller fattar dåligt.
Ska montera en 652 expansionenhet i centralkapslingen, jag förstår att man ska ta ur kretskortet ur dess plastkapsling, ur manualen kan man läsa att man ska bygla sabotagekontakterna.

Men hur gör jag med fjädrarna,går de att pilla bort, brukar man klippa dem eller går dem att pressa ihop tillräckligt ? fegade och vågade inte prova, vill inte ha sönder nya saker som jag inte ens provat än ifall de skulle va nåt fel man behöver reklamera.

Mvh/ Mathias
 
RilleRock
DMOL skrev:
Nej, jag fattar inte riktigt, men det har nog att göra med att busstyrning på Paradox ser lite annorlunda ut. Paradox använder AUX (röd/svart) som 12V strömmatning och därefter kopplas bussen med gul/grön... Allt sköter sig själv automatiskt när det är inkopplat. Jag kör precis allt förutom sirener på bussen så all strömförsörjning sker via centralenhet och strömförsörjningskort som även de övervakas med bus. (Gällande strömmatningen t.e.x ger 24AWG-kabel totalt 286mA på 91m kabel, och 914 är maxlängden totalt sett för systemet). Det jag inte förstår är varför problem med stjärnkoppling uppstår på sikt. Om en enhet fallerar så borde det väl ge samma typ av fel oavsett stjärna eller rak koppling? Har detta med att göra att signalen inte förstärks korrekt?
Okey då har du har larmpunkterna även på buss då är jag med.
I ditt lilla system har det ingen betydelse hur du kopplar buss sålänge du inte skiftar plats på gul/grön i någon enhet.

I stora system med flera 100m buss får man ett sämre system som kan upplevas seg/instabilt,
alla kommunkation kommer inte fram vilket innebär man ibland blir obehörig vid tex dörrpassage
och får göra om manöver.
Det kan ta tid för mappar att uppdatera senast information och massa andra konstiga fel som är ett helvete att felsöka.
 
RilleRock
DMOL skrev:
Om en enhet fallerar så borde det väl ge samma typ av fel oavsett stjärna eller rak koppling? Har detta med att göra att signalen inte förstärks korrekt?
Generell busskommunikation inom larm/passagesystem går ut på att varje nod förstärker upp signalen som den får in.
Därför funkar inte stjärnkoppling i större system just för att signalen ut från central är inte tillräckligt hög.
De flesta system brukar rekommendera en stubbe/stick på 3-4m från en nod i slinga.
Utöver det behöver man tur/ret för att fån en "sticket" i slingan.

Men som sagt i ett mindre system brukar det aldrig vara några problem speciellt inte om man inte har en massa dörrmiljöer.
 
RilleRock
foppa_mannen skrev:
Tack Rille! Japp försöker göra det så strukturerat/fackmannamässigt som möjligt, märkning och dokumentation är viktigt. Vet själv hur det är att grotta i kabelhärvor/system där ingenting är uppmärkt/dokumenterat.

Nu har jag fastna på ytterligare en sak,eller om det bara jag som fegar eller fattar dåligt.
Ska montera en 652 expansionenhet i centralkapslingen, jag förstår att man ska ta ur kretskortet ur dess plastkapsling, ur manualen kan man läsa att man ska bygla sabotagekontakterna.

Men hur gör jag med fjädrarna,går de att pilla bort, brukar man klippa dem eller går dem att pressa ihop tillräckligt ? fegade och vågade inte prova, vill inte ha sönder nya saker som jag inte ens provat än ifall de skulle va nåt fel man behöver reklamera.

Mvh/ Mathias
För det första vilken kapsling har du?
Är det en 4320?

Har du plats bredvid så är det inget fel att montera adressenheten i plastkapslingen bredvid.
 
Rena skrev:
Hmmmm, kör bara webbgränssnitt och där skall man ju kunna lägga in ljudfilerna direkt. Du har inte ljudfilerna löst? LAddade ner SPC Pro och hittade ljudfilerna. Dock säger centralen (Via SPC-Connect) att filerna inte är korrekta. Vilket filformat skall det vara?
Jag har inte lyckats få in filerna via webbgränssnittet. Talinställningen finns under Avancerat i SPC Pro. Exportera talprofil, spara ändringar, aktivera fullständigt installatörsläge och ladda sen upp konfigen till centralen.


Är det någon som vet hur man får in sin logga i displayen på k520/k521?
 
RilleRock skrev:
För det första vilken kapsling har du?
Är det en 4320?

Har du plats bredvid så är det inget fel att montera adressenheten i plastkapslingen bredvid.
- Jag har 5330, finns plats bredvid men hade nog helst ha den i skåpet, även om det känns som kan bli lite krångligt med kablarna när man ska fälla ned luckan med CPU-kortet.
 
Redigerat:
foogy skrev:
Jag har inte lyckats få in filerna via webbgränssnittet. Talinställningen finns under Avancerat i SPC Pro. Exportera talprofil, spara ändringar, aktivera fullständigt installatörsläge och ladda sen upp konfigen till centralen.


Är det någon som vet hur man får in sin logga i displayen på k520/k521?
Tack!
 
foppa_mannen skrev:
Tack Rille! Japp försöker göra det så strukturerat/fackmannamässigt som möjligt, märkning och dokumentation är viktigt. Vet själv hur det är att grotta i kabelhärvor/system där ingenting är uppmärkt/dokumenterat.

Nu har jag fastna på ytterligare en sak,eller om det bara jag som fegar eller fattar dåligt.
Ska montera en 652 expansionenhet i centralkapslingen, jag förstår att man ska ta ur kretskortet ur dess plastkapsling, ur manualen kan man läsa att man ska bygla sabotagekontakterna.

Men hur gör jag med fjädrarna,går de att pilla bort, brukar man klippa dem eller går dem att pressa ihop tillräckligt ? fegade och vågade inte prova, vill inte ha sönder nya saker som jag inte ens provat än ifall de skulle va nåt fel man behöver reklamera.

Mvh/ Mathias
Jag har stoppat in en 652 expansionsenhet i min 4320-låda. Sabotagekontakten på ovansidan gick att bygla bort men inte den på undersidan. Enklast för mig var att klippa av fjädern en bit för att få plats med den. Vet dock inte hur det ser ut i 5330 som du har.
 
Jag har tidigare haft uppe frågan, men är det fler än jag som tycker att känsligheten på "knapparna" på K520 är jättedålig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.