S
MollyMoon skrev:
Vi har kommit till ett beslut. Vi spikar för hand med Kamspik från leverantören - A4 "kvalla". Det är inte så många brädor ca 30 st.
Nåväl, OM de nu blir katastrof med Kamspiken, så blir det Essve skruv, som vi hittat i stan. De var svårt att hitta kamspik och skruv rostfritt där vi bor.

Kamspik - [länk]

Skruv - [länk]

Dé blir ingen trallöl... :beer: --> totalfokus och jag har lovat att inte använda stekpannan som verktyg eller som vapen om allt går åt helv....

Tack för tipsen!
aldrig trallöl, antingen jobba eller dricka öl.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
Vad jag har förstått grånar även ceder med tiden om det utsätts för sol och regn.
 
S
arneri68 skrev:
Vad jag har förstått grånar även ceder med tiden om det utsätts för sol och regn.
finns ju som lyckas hålla färgen på ceder
 
Min ceder är ca fem år, öster och söderfasad. Obehandlad. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
MollyMoon
Men så jättesnyggt! Du skriver att den är obehandlad, men du måste väl ha oljat/efterbehandlat den någon gång? En fråga till: Spikade eller skruvade du panelen? Hur gick montaget, var de svårt? ;) //MollyMoon
 
MollyMoon skrev:
Men så jättesnyggt! Du skriver att den är obehandlad, men du måste väl ha oljat/efterbehandlat den någon gång? En fråga till: Spikade eller skruvade du panelen? Hur gick montaget, var de svårt? ;) //MollyMoon
Nej, jag har aldrig oljat den. Men panelen är skyddad av det rejäla takutsprånget, den kommer nästan aldrig regn på fasaden. Sedan är huset beläget inne i en skog så det är skugga en del timmar på dagen. Jag vill ha den silvergråa färgen men det kommer tids nog.
Montaget var inte så svårt, jag skruvade med rostfri A4, ph2. mätte noga och förborrade.
 
  • Gilla
Roberthj och 1 till
  • Laddar…
MollyMoon skrev:
Vi har kommit till ett beslut. Vi spikar för hand med Kamspik från leverantören - A4 "kvalla". Det är inte så många brädor ca 30 st.
Nåväl, OM de nu blir katastrof med Kamspiken, så blir det Essve skruv, som vi hittat i stan. De var svårt att hitta kamspik och skruv rostfritt där vi bor.

Kamspik - [länk]

Skruv - [länk]
Hur har det gått? Vilket valde du och hur ser det ut? Står inför samma projekt själv och ställer mig exakt samma frågor.
 
MollyMoon
Kul att du frågar.... vi har fått vår panel och håller just på att olja den... Vi testar KAMspik nästa vecka... hör då av mig! Har testat spika i en provbräda... gick lätt. Cederträt har ju låg densitet, å det är väl = täthet... super lätta panelbrädor! Ska blir spännande... Det är ju också väldigt mjukt träslag, så man får ju vara försiktig... blir nog lätt märken.
 
MollyMoon
Nu äntligen är vi igång med uppsättning av cederpanelen. Det blev Kamspik, som slås in med "lätt hand" - Jättefint tycker vi :) Spikandet gör min man, jag törs inte för jag är inte så träffsäker... tyvärr!
Men märken i panelen har förekommit på sina ställen, som tur är har det inträffat högst upp, så det syns inte från marken. Det gäller att inte ha bråttom... Ju närmare panelen man kommer, desto "lättare hand..."
Har inte upplevt att vi behöver förborra och kapningen av cedern går jätte lätt, vi valde att inte snedkapa. Vi lägger ut panelen eftersom på en pressening, eftersom vi vill sprida de mörkaste brädorna (som är i minoriet) jämt över väggen.
Panelen är mycket rak, och första brädan var lätt att loda in... Behandlat brädorna 2 lager, för vi vill försöka bevara den röda tonen i trät...Tyvärr försvinner den goa lukten och den vackert laxrosa ytan, som vissa paneler har... men man kan ju inte få allt här i världen...
ceder4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Det blev i a f inga fula kryss-skruv. Tack.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
S
Thomas_Blekinge skrev:
Det blev i a f inga fula kryss-skruv. Tack.
hoppas det blir fina oskjutna spik
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
Thomas_Blekinge skrev:
Det blev i a f inga fula kryss-skruv. Tack.
Tack för din vägledning....(y)
 
MollyMoon
SBH skrev:
hoppas det blir fina oskjutna spik
.... Fint med alla dina tips! Tack för det....(y)
 
Hej , jag har en del ceder panel på mitt hus, även en trä planka längs tomtgränsen. jag är lite nyfiken hur den ser ut idag efter 5 år och hur ofta du oljar den, och med vilken olja.
tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.