Köp en ny stege. Inte värt att bråka om. Livet är kort.
 
  • Gilla
Mr9 och 5 till
  • Laddar…
Vänta tills era grannar växt upp och ta ett nytt snack då.
 
D09
Jag hade iofs tagit tillbaka den om jag varit 210% säker och kunnat styrka det.
 
Tack för alla era kloka inlägg. Vill dock inte köpa en ny då det kommer kosta ca 2000 för en liknande. Jag behöver den bara vid enstaka tillfällen så jag får väl ta tjuren vid hornen och tala med granne 1 och 2 igen.
 
Gå rakt in och ta tillbaka den!

Sen märker man sina saker, kvittar om det så är en tumstock. Jag märker allt. Och om jag lånar ut är det upp med mobilkameran och fotar den personen som lånar och med saken som denne har lånat.
 
  • Gilla
Nils82 och 2 till
  • Laddar…
Om du behöver stegen nu så gå och hämta den utan att fråga för att du behöver den, men se till att berätta det för båda grannarna och säg också att de kan komma till dig och hämta stegen om de behöver den och att du vill att ni faktiskt reder ut vem som äger den, men att du vill att alla ska kunna använda den tills det är utrett.

Tekniskt sett är det olagligt av både dig och grannen att hämta stegen men ingen av er bör blanda in polisen i det här. Det är det inte värt. Köp en beg stege på blocket istället om ni inte kan komma överens.
 
Fast om jag nu inte har missuppfattat något så tycker jag att det hela är ganska enkelt.

Förklara för granne 2 att han måste ställa tillbaka stegen där han hämtade den = din tomt. Granne 2 måste ju känna sig heldum som gick in på din tomt och hämtade stegen. De flesta inser säkert att man inte bara kan gå in och hämta saker på andras tomter utan att ställa tillbaka det.

Förklara för granne 2 att om han ställer tillbaka stegen där han tog den så är allt lugnt mellan er. Om han vägrar så anser du att han har snott den av dig och då är ni för all framtid osams.

Du och granne 1 kan tvista hur mycket ni vill om vems stegen är men om granne 2 har något som helst vett så står stegen förhoppningsvis åter på din tomt. Fastkedjad eller kanske inlåst.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mitt tips är att inte eskalera konflikten genom att låsa fast stegen, blanda in polisen eller liknande. Om ni kommer till ett läge där ni är överens om att ni inte är överens om vem som äger stegen, med att den som för tillfället behöver stegen bara kan komma och hämta den oavsett var den står så kanske det är acceptabelt för båda parter. Den vanlige husägaren behöver ju inte sin stege jätteofta.
 
Om den granne som hävdar att den äger stegen har föräldrar eller vuxna barn i livet skulle jag vända mig till dem.
Under förutsättning att jag är säker på min egen mentala hälsa. Detta låter ju som ngn sa som ett tecken på demens, Sånt inträffar ibland oerhört tidigt och det kan vara bra att anhöriga får reda på symptom tidigt, kan också hindra ryktesspridning...
 
Jankan skrev:
Vill dock inte köpa en ny då det kommer kosta ca 2000 för en liknande.
Inte värt att bråka om är min åsikt. Har du verkligen behov av en liknande?
Måste du jättehögt upp?

En 4 meters aluminium stege på byggmax kostar under en 1000-lapp. !!

Men gör din hemläxa. Märk dina tillhörigheter noga, särskilt om dom förvaras utomhus... det är inte bara grannar som kan ha långa fingrar!! :(
 
Granne 2 har inget vett alls utan är en surkärring som står på granne 1 sida tyvärr
 
Har lärt mig läxan och kommer fotsättningsvis märka å låsa fast allt. Det som gnager i mig är dock fräckheten och oförrätten
 
Jag förstår inte er som råder ts att köpa ny stege eller glömma det hela. Nu tycker jag iofs att det fattas info om hur samtalet med grannen sett ut, men aldrig att jag skulle vika mig om jag verkligen var övertygad om att stegen var min.
 
Helt otrolig historia. Ta tillbaks stegen innan surkärringarna får för sig att fler prylar är deras, räfsan, soluret, gräsklipparen, motorsågen, bilen, ja hela kåken. Visa dem att det inte går att göra såhär.
 
  • Gilla
kattlucka och 3 till
  • Laddar…
Real7 skrev:
Jag förstår inte er som råder ts att köpa ny stege eller glömma det hela. Nu tycker jag iofs att det fattas info om hur samtalet med grannen sett ut, men aldrig att jag skulle vika mig om jag verkligen var övertygad om att stegen var min.
Förstår helt din känsla men ...
Är det värt att polisanmäla? Nej, läggs ner i brist på bevis innan bläcket torkat på anmälan.
Är det värt att kosta på en jurist? En jurist kostar kanske 20 nya stegar...
Att ta tillbaks ? Risken är stor att det slår tillbaks på dig själv och du blir anklagad för stöld

Jag hade dock som TS själv är inne på, låst in allt löst som kan få fötter...
och aldrig mer varit tillmötesgående eller överhuvudtaget pratat med grannarna det gäller. Kärringar (och då syftar jag på båda könen) som inte kan skilja på ditt och mitt förtjänar bara att behandlas som luft.

Ödsla inte mer tid på detta och riskera blodtryck och hjärta är mitt hälsoråd. Att ha rätt och att få rätt är tyvärr inte samma sak i dagens samhälle.
 
  • Gilla
WilleR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.