Jag är väldigt nära på att köpa en sommarstuga. Skulle behöva tips och råd av er innan.

Stugan har sjötomt så det är mest därför jag vill köpa den. Själva stugan är nästan helt kass.

Det jag funderar på är avlopp och vatten. Det finns inte just nu och jag är egentligen bara intresserad om det går att fixa. Det jag funderar på är om kommunen kanske nekar en att borra för vatten/trekammarbrunn pga strandskyddet. Finns det en risk att det kan bli så? Jag personligen tycker att vatten och avlopp är en rättighet (om man betalar för det såklart).

Om jag köper den så är planen att fixa vatten/avlopp och bygga ett attefallshus med badrum och gästrum i. Sen när det finns ekonomi antingen riva stugan och bygga en ny eller renovera den, då är det bra att kunna sova i attefallshuset under tiden(stugan ligger 2t hemifrån). Man får väll söka dispens pga strandskyddet för attefallshus ändå?

Någon som har tips på vad man mer bör tänka på? Finns det någon sida man kan se om grannarna har brunnar eller kommunalt avlopp?
 
Tackar.
Det är ju bra att veta om man nu får borra. Det känns tråkigt om man köper stugan och kommunen inte ger bygglov :(
 
D
Du kan ju söka upp "din" sommarstuga i arkivet och se om det finns några andra brunnar runt sjön. Om det finns det, så borde det ju vara en indikation på att det inte skulle vara något problem att få tillstånd för borrning (även om jag inte tror det finns något direkt samband mellan brunnsarkivet och tillståndsfrågor, så det är nog möjligt att skicka in en brunnsuppgift på en otillåten brunn).

Avlopp är nog en helt annan fråga...
 
Ja det är lite frågor som man vill ha svar på innan man köper, men som är svårt att få svar på när man inte äger det än. Om inte en trekammarbrunn är godkänt så borde det gå med nå än form av tank som töms. Man är ju bekväm så det är inte intressant utan avlopp :/
 
Tag en kontakt med kommunen. Det finns områden där kommunen inte går med på någon som helst sorts avloppsanläggning.
 
Blev det för lite med bara ett renoveringsprojekt? ;-)
 
Jag har nyligen köpt en fastighet som ligger inom strandskyddet där vårt nuvarande avlopp inte är godkänt och detta måste åtgärdas innan 1 Oktober nästa år(Vi fick ett år dispanns pga ägarbyte).

Mitt råd till dig är att se till att få all information skriftligt! Jag har fått flera helt olika besked från min kommun vad gäller min avloppsanläggning. Vid vissa kontakter har de sagt att trekammarbrun med en vanlig infiltrationsbädd inte är tillåten medans andra personer på samma miljökontor menar motsatsen.

Min kommun ställer högre krav på avlopp till fastigheter som ligger lågt(när grundvattnet) och fastigheter som ligger sjönära.

Prata med miljö kontoret men se till att få det skriftligt!
 
Att borra brunn brukar aldrig vara några problem om det är utanför detaljplanerat område. Avlopp sedan gäller detsamma men lösningen för det kan variera i kostnad och teknik beroende av markförutsättningar, dvs infiltration/markbädd eller någon form av reningsverk. En lösning med tank godkänner inte alla kommuner utifrån att det har fuskats med dessa och man har borrat hål i dem för att avledda vatten.
Men en kontakt med kommunen är första steget.
Fördelen här är att det finns en befintlig stuga och det påverkar gällande dispens från strandskydd för om/tillbyggnad.
 
hempularen skrev:
Tag en kontakt med kommunen. Det finns områden där kommunen inte går med på någon som helst sorts avloppsanläggning.
Jag får göra det. Har skickat in till sgu och kollar om grannarna har brunnar
 
osiris skrev:
Blev det för lite med bara ett renoveringsprojekt? ;-)
Ja man måste ha något att göra resten av livet ;)
 
AndersS skrev:
Att borra brunn brukar aldrig vara några problem om det är utanför detaljplanerat område. Avlopp sedan gäller detsamma men lösningen för det kan variera i kostnad och teknik beroende av markförutsättningar, dvs infiltration/markbädd eller någon form av reningsverk. En lösning med tank godkänner inte alla kommuner utifrån att det har fuskats med dessa och man har borrat hål i dem för att avledda vatten.
Men en kontakt med kommunen är första steget.
Fördelen här är att det finns en befintlig stuga och det påverkar gällande dispens från strandskydd för om/tillbyggnad.
Jag ska kontakta kommunen och se vad de säger.

Hade det bara varit en tomt hade jag inte köpt det. Det är just för att där finns en stuga som jag vill köpa det. Men förmodligen måste man riva stugan eftersom den verkar vara dålig.

Synd att lösningar förbjuds för att folk fuskar. Att ha vatten och avlopp gör ju livet mycket enklare. Det får kosta vad det kostar att tömma.
 
Slutna tankar ogillas nog inte främst för att folk fuskar. Om man lakar ur vattnet genom ett hål blir konsistensen på innehållet snabbt sådant att det blir svårt/omöjligt att sugtömma tanken, så jag tror ärligt talat det går många fler sådana historier på varje verkliga fall....

En tank kräver i allmänhet tömning mycket oftare än trekammarbrunn, och jag har läst motiveringar om oviljan till tankar med "ökad miljöbelastning" när bilarna måste ut och tömma så ofta. Sedan kostar det mer att tömma en sluten tank ute i obygden än vad taxan är för kunden, så det är ingen ekonomisk "hit" för kommunen heller att behöva tömma slutna tankar.

Men strandnära är det ofta enda alternativet, och med belastningen av en sommarstuga blir det inte så mycket. Så kolla med kommunen.
 
Avlopp nära sjö går. Mina föräldrar installerade i höstas ett minireningsverk 30 meter från en sjö. Vattnet ska vara tillräckligt rent för arr släppas rätt ut, men på grund av det strandnära läget krävde kommunen en infiltrationsbädd.
 
Jag har mejlat kommunen och frågat nu. Sen vet man ju aldrig när man får svar.
I detta fallet skulle jag uppskatta att om man gräver ner avloppet längst in på tomten så är det ca 20m till sjön.

Det är en sommarstuga/fritidsboende så det blir inte så mycket tömning.

Några andra tips? Hur är strandskyddet när det gäller att laga/byta plank på bryggan (ny trall t.ex). Behöver man dispens för allt eller är det bara om man bygger om/nytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.