Har haft kontakt med elektriker. Men när han var har så, diskuterades inte hur elen skulle dras. Utan bara missförstod vad jag menade (var svensk om ni undrar). Utan i stället pratade om annat, han var ju också lätt stressad och hade annan kund efter.


Hade gjärna dragit rör, men är ju betongväggar av det hårdare slaget. Finns bara en vägg det går lätt och det är en gipsvägg.

Funderar då på om det i alla fall går att dra eln under listen? Är det en bra mellanväg?
Vill ju få undan elkablarna så gott det går för att förenkla tapesering. Hur brukar ni lösa det hela?
 
Vad är det för lister? Om du kan fräsa in ett VP-rör i listen från baksidan borde det vara ok, men då måste listen vara ganska tjock. Det finns kabelkanaler som man kan sätta upp längs listerna, men det blir lätt mycket fulare än att dra ledningarna utanpåliggande. Det går att skåra betongväggarna och lägga i nya rör, men det är förstås mycket jobb.
 
Avemo skrev:
Vad är det för lister? Om du kan fräsa in ett VP-rör i listen från baksidan borde det vara ok, men då måste listen vara ganska tjock. Det finns kabelkanaler som man kan sätta upp längs listerna, men det blir lätt mycket fulare än att dra ledningarna utanpåliggande. Det går att skåra betongväggarna och lägga i nya rör, men det är förstås mycket jobb.
Vanliga släta 1,2cm tjocka :) Eller ja inte lätt att gissa :) Går ju byta mot tjockare eller med färdiga spår.

Jo, en ide jag velat göra, men blivit avrådd att göra. Sen tyvärr fick jag inget vettigt snack med elektrikern. Men tänkte att kan vara bra att se om forumet här och bolla idéer. Så man har lite och stå på när jag ska ta kontakt igen.


Sen funderar jag på detta, det är inte jordat nu (utan ska bytas ut), men detta vet jag inte så noga hur elektrikern skulle dra och han missuppfattade mig. Låter på han att han ska koppla ny kabel ungefär som den gamla (alltså in till lampkontakten igen). Men om det är tillåtet är det inte bättre och fräsa spår den korta biten och köra rör? Två andra ställen blir det längst golvlisten som han beskrev det. Bilder nedan (nej den kabeln längst ner på golvet är inte elkabel utan HDMI, så att den sitter halvt löst spelar ingen roll för elsäkerheten :p på andra bilden ser det också ut som något kabelliknande vid kontakten och det är telefonkabeln som inte används längre).

Säg till om bilderna är för gryniga så fixar jag nya :)

LwE7xnr.jpg

yDqC2bS.jpg
 
Om det vore mitt "jobb" skulle jag sätta ellist typ TML-E med tillbehör och ev lite "kulo"
 
Byt elektriker. Om han inte har tid eller lust att lyssna ordentligt på dig lär han inte göra ett bra jobb heller.
 
Müssli skrev:
Byt elektriker. Om han inte har tid eller lust att lyssna ordentligt på dig lär han inte göra ett bra jobb heller.
Dom är duktiga, mina föräldrar har anlitat dom. Men en av elektrikna är tydligen sån där. Håller mest med och säger inte mycket.

Men ingen dum idé att göra med annat bolag med, men har då ingen anning om hur duktiga dessa är i så fall. Men vad jag vet så får jag kolla i grannkommunen.
 
Ärligt talat så fattar inte jag heller vad du vill ha gjort. Uttaget nere vid golvet är ju redan gjordat.

Två svar: Är det en betong- eller tegelvägg så kan du fräsa upp spår med en betongspårfräs. Finns på jula till rimlig peng.

Ska du dra vertikalt bakom en gipsvägg går det ofta att ta upp hål med en hålsåg och sedan dra slang mellan hålen med hjälp av en dragfjäder. I hålen sätter man rot-dosore.
 
pelpet skrev:
Ärligt talat så fattar inte jag heller vad du vill ha gjort. Uttaget nere vid golvet är ju redan gjordat.

Två svar: Är det en betong- eller tegelvägg så kan du fräsa upp spår med en betongspårfräs. Finns på jula till rimlig peng.

Ska du dra vertikalt bakom en gipsvägg går det ofta att ta upp hål med en hålsåg och sedan dra slang mellan hålen med hjälp av en dragfjäder. I hålen sätter man rot-dosore.
Ber o ursäkt om jag skriver otydligt. Det utaget med jordpinnar är inte jordat. Elektriker mätte det även i vardagsrum har dom satt ett utag med jord men inget fram draget. Allt utom köket har ingen jord. Utan bara fuskat.

Hård bunker betång med mycket småsten. Jo är ju en idé att dra på det det sättet men, snarare dra el vertikalt i detta fallet. Men måste ju elktriken var med på det hela :) får se om han eller hittar annan som är mer behjälplig.

Skriver på mobilen så kan bli skrivfel. Är det tydligt nog?

Å det jag tog kort på är betong vägg bakom. Är en vägg mellan kök och sovrum som det är gips, ej med på bild. På första bilden är gipsvägen åt höger.
 
Ska du renovera upp rummen så är de ju knappast något problem om det är gipsvägg eller betong/tegel etc.

Bara lite mer "tråkigt jobb" men spårfräsen löser de på några minuter.
Sen kan man ju ta och uppdatera sig till den senaste Svensk standard om man känner för det.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Ska du renovera upp rummen så är de ju knappast något problem om det är gipsvägg eller betong/tegel etc.

Bara lite mer "tråkigt jobb" men spårfräsen löser de på några minuter.
Sen kan man ju ta och uppdatera sig till den senaste Svensk standard om man känner för det.
Blev avrådd att göra detta. För det blir massa merjobb. Men hade varit det bästa helt klart. Inget är ju bestämt exakt hur det ska göras. Får se om jag kan få ut offert på den jag haft ute nu.
 
TML-E är ett helt system med kabelkanaler, hörn skarvar dosor mm mm. kanalen ersätter golvsockel, taklist, dörrfoder mm. Det finns flera olika system och TML-E är bara just ett exempel vad som finns.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
elmont skrev:
TML-E är ett helt system med kabelkanaler, hörn skarvar dosor mm mm. kanalen ersätter golvsockel, taklist, dörrfoder mm. Det finns flera olika system och TML-E är bara just ett exempel vad som finns.
Låter rätt fräckt faktiskt. Men antar det är lite dyrt eller? Hade varit en bra idé annars, tack för tipset (Ersätter man det foder som behövs eller hela dörrfodret).
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Det är klart att det kostar en slant men det kan bli riktigt bra om man bara lägger ner lite tid på finliret OCH drar ledningsvägar "smart" dvs tänker efter innan man börjar dra sina tåtar. Man kan ersätta dörrfoder eller så drar man ner en kulo efter dörrfodret som man sedan spacklar och målar in.
Sedan är ju det här med dyrt lite som hur långt ett snöre är, med en bra installation är det en engångskostnad som varar mååååååånga år.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.