vet inte hur jag ska lösa detta och behöver tips. Min närmsta granne nr1 som jag tidigare haft en mkt bra relation med har tillsammans med en annan granne nr 2 gått in på min tomt och tagit min stege under förevändningen att stegen tillhör nr 1 men har lånat ut den till nr 2.
Jag gillar inte att bråka men hur kan jag lösa detta? Granne nr 1 påstår att jag lånat stegen av henne vilket inte är sant och sedan lånat ut den till nr 2. Hon vägra ge sig på den punkten att stegen inte är hennes, har hotat med polisanmälan ihop om att hon skulle få för sig att återlämna stegen men ännu har inget hänt. Hur ska jag gå vidare för att få nån lösning?
 
D09
Hitta några bevis som kan styrka dina belägg och gör en polisanmälan
 
Tyvärr har jag inga kvitton på stegen men jag har tidigare ägares vittnesuppgift på atttegen följde med vid husköpet, jag har äldre bilder på stegen som visar att den funnits i min ägo sedan åtminstone 5 år tillbaka. Frågan är bara om det räcker det kommer bli ord mot ord och det känd mkt tråkigt att behöva anmäla för detta. Vill ju ha en bra relation till grannen men det känns ju kört nu.
 
Det finns folk till allt!
Vad grundar sig hennes påstående att stegen skulle vara hennes?
Även om nu stegen varit hennes, har hon inte rätt att traska in på din tomt!

För att slippa såna diskussioner är alla mina saker märkta!
En stor och tydlig, men även en mycket mindre, mer osynlig.
 
  • Gilla
Stukad Fotled och 2 till
  • Laddar…
Hennes påstående är att jag lånat den av henne då jag behövde komma upp på mitt tak. Dock har jag haft stegen långt innan tillfället då hon påstod att jag lånat den.
 
Det låter inte som någon stöld här, utan om att någon av er helt enkelt har rört ihop det. Det är ett känt mentalt fenomen att man kan skapa falska minne i sitt eget huvud. Troligen har det här drabbat någon er.

Jag tycker att du ska läsa på lite om detta och ta en diskussion med grannen och förklara hur det fungerar. Sedan kan ni försöka ta och reda ut vems stegen faktiskt är. Försök komma ihåg när den köptes, hur det gick till, osv. Om någon har kvar ett kvitto eller liknande så är saken klar. Samma sak om någon kan hitta ett foto på stegen från tiden innan ni blev grannar.
 
  • Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
Jag har lånat saker av denna granne tidigare och alltid återlämnat dem. Det problematiska är att hon vägrar ge sig på punkten att stegen är hennes så hur övertygar man en nu mkt vresigt inställd granne om att stegen är min?
 
Det kan inte vara så att den tidigare ägaren till ditt hus lånat den av henne och glömt att lämna tillbaka.
 
  • Gilla
sy97jgu och 2 till
  • Laddar…
Om du nu kan visa att säljaren du köpte huset av intygar att du fick stegen långt innan det tillfälle när grannen påstår att du lånat den, så borde väl det övertyga grannen?

Oavsett hur det ligger till så är det olagligt av grannen att gå in på din tomt och "återta" stegen.

Men jag funderar lite, det är inte så att grannen faktiskt har lånat ut stegen, fast till säljaren som du köpte av? Så att det är tidpunkten för lånet som blivit ihoprört?
 
Stegen ingick alltså i huset när du köpte det? Hur länge sedan var det?

När var det du lånade stegen, enligt granne 1?
 
OM nu föregående ägare till huset lånat stegen av grannen och sedan skänkt den till TS i samband med husköpet, vem äger den då nu?
Jovisst, TS bör lämna tillbaka den för grannfriden, det är inte det jag frågar om, men principiellt?
Blir inte detta ett godtrosförvärv då? Dvs stegen tillhör nu TS?

Angående originalfrågan, säg till granne1 att du fått den av föregående ägare, men att granne1 får stegen, eftersom föregående ägare kanske lånat den av granne1, om du får låna den igen när du behöver den.
Det viktiga är väl att du har tillgång till en stege, inte att du äger en.
Att reda upp detta ordentligt i en domstol kommer att kosta mer än hela bygghandelns lager av stegar - och sedan kommer du att ha en granna som hatar dig.
Frågan är om det ens går att reda upp, om ingen av er har kvitto.

/ Fredrik
 
Ser glasklart ut
Du har bildbevis osv.
Det är bara att fräsa tillbaka och ta tillbaka stegen.
Vissa behöver lära sig en läxa fräs tillbaka om det behövs.
Jag var tidig med att sätta ny granne på plats när denne skulle börja påpeka tomtgränser som handlar om en decimeter vid ett grävt dike.
Att sköt du om ditt decimeterbreda dike du.
Vem tror du fick frågan om att hjälpa till förra året när dom hade problem med vatten underhuset om att fixa till diket.
Ja jag säger då det, kommer inte ta ett spadtag i det diket så länge dom bor där iaf.
Annars har vi inga problem med varandra men det är bara så att vissa måste sättas på plats
 
  • Gilla
kacke_
  • Laddar…
TheGame skrev:
Ser glasklart ut
Du har bildbevis osv.
Det är bara att fräsa tillbaka och ta tillbaka stegen.
Jag kan inte se att det är så glasklart.
En bild bevisar var stegen leget, i bästa fall (om den är datumstämlad, tex en digitalbild (fast jag undrar hur en sådan "tidsstämpel" skulle bedömas i en rättegång, eftersom det är löjligt enkelt att manipulera den)) vid en viss tidpunkt.
Att en stege ligger på min tomt gör den inte min. Så, bilden är värdelös i en rättegång.

Oavsett, även om du har kvitto, bevittnat med serienummer på stegen av granne1 vid inköp, så är det olaga intrång och sannolikt även egenmäktigt förfarande att "ta tillbaka stegen".

/ Fredrik
 
Förra ägaren råkar vara min far och han i sin tur har fått stegen av sin bror. Har redan försökt övertyga granne 1 om att stegen var min fars men hon går inte med på det. Vi har haft huset i 13 år och innan dess ägdes det av min far. Skulle gärna vilja gå och bara ta tillbaka den men håller med om att det inte är rätt sätt. Hon har ju gått in på min tomt utan lov för att återta stegen vilket är olagligt så jag vill inte göra samma sak. Det märkliga är att om jag nu lånat den av henne varför pratade hon inte först med mig om att hon ville ha tillbaka den först? Utan smyger in när jag inte är där. För att komplicera det hela ytterligare står ju nu stegen hos granne 2 som är en mkt god vän till granne 1. Jag behöver ha tillbaka stegen då jag måste upp på vinden och är orolig att granne 2 vägrar lämna den till mig för hon står på granne 1 sida.
 
Är grannen kanske på gränsen till demens, då kan det ju börja hända lite underliga saker. Jag tycker hela grejen låter helknasig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.