harry73 skrev:
Relevant kanske, men besiktningsmannen får inte upphovsrätt bara för att han skriver in det i avtalet. Och det betyder inte heller att man inte får ge protokollet till någon annan.

Skulle bli spännande besiktningsfirmor böfjar jaga mäklarfirmor som publicerar besiktningsprotokoll på internet
Publicera på internet och sälja vidare är två olika saker.

Har man skrivit under ett avtal där man godkänner att "Besiktningsförrättaren har upphovsrätt till besiktningsutlåtande" så har man inte rätt att sälja det vidare utan godkännande av just besiktningsförrättaren. Precis som ts skriver.

/Krille
 
harry73
Om jag publicera en film på nätet får jg hela filmindustri efter mig. Att sälja vidare är inget problem. Så ja jag håller med på att publicera på internet är något annat än att sälja vidare, men det var kanske inte så du menade
 
harry73 skrev:
Om jag publicera en film på nätet får jg hela filmindustri efter mig. Att sälja vidare är inget problem. Så ja jag håller med på att publicera på internet är något annat än att sälja vidare, men det var kanske inte så du menade
Att sälja ett besiktningsprotokoll är ett "problem" om du undertecknat ett avtal där det står att du inte får göra det.

Standardtexten verkar dessutom vara än tydligare och det framgår tydligt att man inte får sälja besiktningsprotokollet utan besiktningsmannens medgivande:

5. Äganderätt och nyttjanderätt till besiktningsutlåtandet

5.1 Besiktningsmannen har upphovsrätten till besiktningsutlåtandet. Uppdragsgivaren får endast använda besiktningsutlåtandet i enlighet med det avtalade ändamålet.

5.2 Uppdragsgivaren äger inte överlåta besiktningsutlåtandet eller nyttjanderätt till besiktningsutlåtandet utan besiktningsmannens uttryckliga medgivande. Besiktningsmannen har i samband med överlåtelse rätt att vid sammanträffande, per telefon eller på annat lämpligt sätt mot ersättning redovisa besiktningsutlåtandet för förvärvaren.

5.3 Sker överlåtelse utan medgivande kan innehållet i besiktningsutlåtandet inte göras gällande mot besiktningsmannen. Samma sak gäller om uppdragsgivaren utan medgivande använder besiktningsutlåtandet för annat än det avtalade ändamålet.

5.4 I inget fall har förvärvare av besiktningsutlåtandet bättre rätt än uppdragsgivaren.


/Krille
 
harry73 skrev:
Relevant kanske, men besiktningsmannen får inte upphovsrätt bara för att han skriver in det i avtalet. Och det betyder inte heller att man inte får ge protokollet till någon annan.

Skulle bli spännande besiktningsfirmor böfjar jaga mäklarfirmor som publicerar besiktningsprotokoll på internet
Besiktningsmannen får upphovsrätt i samma sekund som protokollet upprättas. Du kanske inte gillar det, men det är så lagen är skriven.

I de fall säljaren eller mäklaren beställer en besiktning är det ju rimligt att anta att beställaren har tillförsäkrat sig rätten att publicera protokollet. Det är ju en helt annan sak än då en köpare beställt en besiktning.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
harry73
Det avtalade ändamålet är att med hjälp av en besiktning samla och redovisa fastighetens tillstånd inför en fastighets affär. Tittar man på en säljar besiktning står som exempel av hur utlåtandet kan användas allt en säljare kan ha behov av. Underlag vid försäljning och dolda fel försäkring. För en köpare besiktning står som exempel allt en köpare kan ha behov av.
Att ge köparen/spekulant resp. Säljaren en kopia av utlåtandet är därför helt i överensstämmelse med ändamålet. Så det kan inte vara vad besiktningsfirma menar med att överlåta utlåtandet.
Med att överlåta utlåtandet menas att man säljer vidare avtalet till någon annan, som då också kan kräva skadestånd ifall besiktningsmannen gjorde fel. Att besiktningsmannen vill och kan friskriva sig från det är självklart i mina ögon.
 
harry73 skrev:
Det avtalade ändamålet är att med hjälp av en besiktning samla och redovisa fastighetens tillstånd inför en fastighets affär. Tittar man på en säljar besiktning står som exempel av hur utlåtandet kan användas allt en säljare kan ha behov av. Underlag vid försäljning och dolda fel försäkring. För en köpare besiktning står som exempel allt en köpare kan ha behov av.
Att ge köparen/spekulant resp. Säljaren en kopia av utlåtandet är därför helt i överensstämmelse med ändamålet. Så det kan inte vara vad besiktningsfirma menar med att överlåta utlåtandet.
Med att överlåta utlåtandet menas att man säljer vidare avtalet till någon annan, som då också kan kräva skadestånd ifall besiktningsmannen gjorde fel. Att besiktningsmannen vill och kan friskriva sig från det är självklart i mina ögon.
Jag uppfattar det som att uppdragsgivaren varken får överlåta själva besiktningsutlåtande eller nyttjanderätten till besiktningsutlåtandet.

5.2 Uppdragsgivaren äger inte överlåta besiktningsutlåtandet eller nyttjanderätt till besiktningsutlåtandet utan besiktningsmannens uttryckliga medgivande.

I praktiken tror jag dock inga besiktningsmän kommer att bry sig om säljare, köpare och mäklare får tillgång till protokollet. Om däremot den som köpt protokollet säljer det vidare kan jag tänka mig att besiktningsmannen kan ha åsikter om det eftersom besiktningsmannen då själv missar en intäkt.

/Krille
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Plåthuset skrev:
Då ser jag fram emot att du visar lagstöd/praxis för denna ståndpunkt.
Det har jag gjort. Det är snarare så att det är du som har att bevisa att TS begår ett brott om han säljer sitt protokoll, det är trots allt det som måste bevisas om det blir rättssak.

Men, jag kan upprepa den praxis som råder, och det är att den som köpt ett exemplar av ett verk äger rätten att sälja det vidare, det gäller CD-skivor, målningar, tavlor, skulpturer, böcker, fotografier, liksom besiktningsprotokoll, ja, you name it, och sådana ägarbyten sker i tusental varje dag, helt utan att domstolarna översvämmas av dylika ärenden.

Så, upp till bevis, Plåthuset!
 
Krille4 skrev:
Jag uppfattar det som att uppdragsgivaren varken får överlåta själva besiktningsutlåtande eller nyttjanderätten till besiktningsutlåtandet.

5.2 Uppdragsgivaren äger inte överlåta besiktningsutlåtandet eller nyttjanderätt till besiktningsutlåtandet utan besiktningsmannens uttryckliga medgivande.

I praktiken tror jag dock inga besiktningsmän kommer att bry sig om säljare, köpare och mäklare får tillgång till protokollet. Om däremot den som köpt protokollet säljer det vidare kan jag tänka mig att besiktningsmannen kan ha åsikter om det eftersom besiktningsmannen då själv missar en intäkt.

/Krille
Du menar att han missar att få betalt två gånger för ett jobb utfört en gång? Tycker du verkligen att det är rimligt?
 
Krille4 skrev:
Att sälja ett besiktningsprotokoll är ett "problem" om du undertecknat ett avtal där det står att du inte får göra det.
Inte om avtalet står i strid med konsumentköplagen.
 
thomasx skrev:
Det har jag gjort. Det är snarare så att det är du som har att bevisa att TS begår ett brott om han säljer sitt protokoll, det är trots allt det som måste bevisas om det blir rättssak.

Men, jag kan upprepa den praxis som råder, och det är att den som köpt ett exemplar av ett verk äger rätten att sälja det vidare, det gäller CD-skivor, målningar, tavlor, skulpturer, böcker, fotografier, liksom besiktningsprotokoll, ja, you name it, och sådana ägarbyten sker i tusental varje dag, helt utan att domstolarna översvämmas av dylika ärenden.

Så, upp till bevis, Plåthuset!
Du har ju inte kommit med en enda hänvisning, vilket jag redan har gjort.

Börja med att svara på resten av mitt inlägg som du klippte ur ett citat från, så kan vi ta diskussionen därifrån.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
thomasx skrev:
Inte om avtalet står i strid med konsumentköplagen.
Den första fråga du bör ställa dig är om konsumentköplagen, eller för den delen konsumenttjänstlagen, är tillämplig vid beställning av ett besiktningsutlåtande. Tipset här är att läsa första paragrafen i respektive lag.
 
F
thomasx skrev:
den som köpt ett exemplar av ett verk äger rätten att sälja det vidare, det gäller CD-skivor, målningar, tavlor, skulpturer, böcker, fotografier, liksom besiktningsprotokol!
Enligt paragraf 19 så har du rätt att sälja vidare det enskilda fysiska exemplaret du köpt. Så om du fått en mapp med papper så verkar du kunna sälja den mappen. https://lagen.nu/1960:729#P19

Har googlat som en dåre för att hitta någon begränsning i detta men inte hittat någon.

Har du däremot fått protokollet som en PDF fil så kan du inte sälja den vidare. Då skulle du ju också kunna sälja dina mp3:surprised:r vilket inte går.
 
harry73
Spelar egemntligen ingen roll, för det är helt enligt avtalet att ge en kopia till säljaren. Hur kan hen annars ta ställning till dina förhandlingskrav. Man får alltså kopiera utlåtandet och distribuera vidare.
Vad du inte kan göra är att sälja vidare uppdraget. Avtalet är mellan dig och besiktningsfirma och den kan inte överlåtas till någon annan.
Om TS säljare vill använda en kopia av protokollet för hens dolda fel försäkring är det möjligt att det är ett upphovsbrott, men det är ingenting TS behöver bry sig om.

Jag föreslår att TS ringer besiktningsmannen och frågar hur mycket han skulle ta för att ge säljaren en egen version av utlåtandet, och dela på mellanskillnaden.
 
harry73
Försäkringsbolaget kommer inte heller att acceptera utlåtandet om de inte kan hålla besiktningsmannen ansvarig för fel i besiktningen
Det är troligtvis den endaste anledning att de vill ha en besiktning överhuvudtaget
 
thomasx skrev:
Du menar att han missar att få betalt två gånger för ett jobb utfört en gång? Tycker du verkligen att det är rimligt?
Läser du hela paragrafen ser du att det framgår att besiktningsmannen har en möjlighet att sälja en redovisning av besiktningsutlåtandet även till köparen av fastigheten.

Jag skulle vilja påstå att det är rätt vanligt i de fall säljaren köpt besiktningen. Bl a gjorde vi det när vi köpte vårt hus

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.