hahalj
5-10 år?? På riktigt? På min förra skräpmaskin med Oregon kvalitetstråd fick jag på kanske 5+5 meter och det räckte max 3-4 ggr med 1.5-2 timmars pass.

Men kanske det är så att trådkapaciteten skiljer.
 
Framförallt så beror det ju på var man kör. Finns där mycket fasta föremål som stolpar och annat + vedartad vegetation i gräset så går tråden åt snabbt. Är det rent gräs håller det länge. Anders kör ju också mest med slyklingan och då går det inte åt någon tråd alls.....:)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
hahalj
Rent gräs är det ju aldrig på villatomten, husgrund med natursten sliter hårt på tråden, pallkrageodlingen med hörnen i stål, diverse stolpar, stentrappa osv...
 
MathiasS skrev:
....jag kör bara tråd. Fyller flera gånger på en dag......
Vad kör du då för typ av område och vegetation?
Jag kör tråd ute vid sommarhuset, men endast inne vid huset och lite lite runt det. Allt övrigt blir treuddig klinga 250mm och den slipas ju med jämna intervaller. Tröttnade på att hålla på med trådmatning. I teorin tar tråden bredare område, men i praktiken så slits den och det blir inte mycket större område än klinga. Även om det är "tapp" funktion på trimmerhuvudet. Har man klingan så kan man ta lite sl när man ändå är igång, vilket tråden inte fixar.
Så vi jämför kanske olika förutsättningar.
 
Med sån där grov fyrkantig tråd som sitter fast i huvudet kan man köra timme efter timme utan avbrott, byter dem bara några gånger om året. Nackdelen är att det går skittungt, då blir 130:an i klenaste laget.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hahalj skrev:
Rent gräs är det ju aldrig på villatomten, husgrund med natursten sliter hårt på tråden, pallkrageodlingen med hörnen i stål, diverse stolpar, stentrappa osv...
Jo, men tar man det mesta så skyddet vilar mot ytan så klarar det sig hyfsat. Kräver lite tillvänjning att använda en röjsåg för där vill man inte för ofta "dutta" mot sten med sågklingan och det sitter ryggmärgen även med slyklinga/trimmer.;)
 
hahalj
AndersS skrev:
Jo, men tar man det mesta så skyddet vilar mot ytan så klarar det sig hyfsat. Kräver lite tillvänjning att använda en röjsåg för där vill man inte för ofta "dutta" mot sten med sågklingan och det sitter ryggmärgen även med slyklinga/trimmer.;)
Jo, det kanske är så att man behöver trimma tekniken lite...

Kollade upp trådkapaciteten:
25-2: 5+5 meter 2.4 mm tråd
C 25-2: 4+4 meter 2.4 mm tråd

Ingen dramatisk skillnad, men ändå...
 
hahalj skrev:
Jo, det kanske är så att man behöver trimma tekniken lite...

Kollade upp trådkapaciteten:
25-2: 5+5 meter 2.4 mm tråd
C 25-2: 4+4 meter 2.4 mm tråd

Ingen dramatisk skillnad, men ändå...
Tror att man "tappar" bort minst lika mycket som man sliter tråd, men bara vad jag tror :)
Men hur ofta behövde du fylla din gamla trimmer?
 
hahalj
Som jag skrev här.
 
AndersS skrev:
Vad kör du då för typ av område och vegetation?
Jag kör tråd ute vid sommarhuset, men endast inne vid huset och lite lite runt det. Allt övrigt blir treuddig klinga 250mm och den slipas ju med jämna intervaller. Tröttnade på att hålla på med trådmatning. I teorin tar tråden bredare område, men i praktiken så slits den och det blir inte mycket större område än klinga. Även om det är "tapp" funktion på trimmerhuvudet. Har man klingan så kan man ta lite sl när man ändå är igång, vilket tråden inte fixar.
Så vi jämför kanske olika förutsättningar.
50-60m dike utmed staket(gunnebo), 25m hög och tät vass/tjockt gräs + övrigt runt byggnader och träd. Ytterst lite vedartad veg.

Jag skulle kunna köra mycket av detta med slyklingan på samma sätt dom du gör och sedan finlira med tråd men hittills trivs jag bättre med tråd än med klingan. Känns som man måste passa så noga med klingan att man inte kör i sten eller stolpar.

Kanske skulle det gå snabbare med klingan totalt sett, men det är ju också så att det är inte vid det höga gräset där klingan skulle passa som tråden går åt.
 
Jo, jag har större ytor och inte så långsmala avsnitt, samt inga staket att brottas med, så det är olika förutsättningar.
Så när jag slår är gräset långt och då kan jag med klingan lägga det åt sidan ungefär som med en lie.
Men nu ska jag ut och rensa lite sly nere vid sjön innan det blir för varmt, men då blir det sågklinga och nyslipad;)
 
hahalj
Ha, jag trodde Stihl-säljaren visste vad han sålde, men faktum är att det visst sitter ett C 25-2 huvud på min FS 130. Upptäckte det först idag när jag körde första passet. När jag kom hem med den åkte den direkt in i förrådet och har inte haft tid förrän idag att kolla närmare. Jaja, då var det inget konstigt då.

Är 100% nöjd efter dagens arbetspass, körde bara tråd men den gick utmärkt även om jag tog lite i kanten av hallonsnåren. Känns inte som den drar mer tråd än min förra iaf. Nästa pass blir nog med treuddsklingan med mer fokus på hallonen :cool:
 
  • Gilla
mekar-anders och 1 till
  • Laddar…
Kul, och grattis till nya maskinen!:)
 
Lyfter tråden då jag kommer att behöva köpa en röjare till vårens projekt. Funderingarna går mot en HQ 535RXT, 345FR eller en 336FR. 535an skulle kompletteras med en sågklinga.

Förstår jag HQ:s sortiment rätt är 5-serien "proffisgare" än 3. En 535 är ca 1kg lättare än en 336 och nästan 2kg lättare än en 345. 354 är dock klart starkast av de 3..

Har förstått att de sågar som kommer med huvud, sly och sågklinga bara har ett skydd med. Behöver man komplettera med sågskydd?

Jag skall röja mycket sly och mindre träd. Inte så mycket gräs till att börja med utan det blir gräs när tomten är klar. Ev säljer jag den när jag är klar då jag misstänker att det gräs som blir sedan räcker en batteridriven till då det bara blir lite gräsmatta att trimma runt staket.

Vad säger panelen? Skall man prioritera kraft eller smidighet?

Har kollat lite på Stihl också men bekanta som jobbar i skogen säger HQ alla dagar pga driftsäkerhet.
 
Ska du arbeta länge vill du ha en så lätt och avvibrerad maskin som möjligt. De sågar du räknar upp är ju alla i olika klasser och inte helt gämförbara vad gäller vikt mm. Första siffran är generation och de två följande motrorstorlek (med några få undantag). Jag har en 336 och den är liten och lätt och går att röja små träd med sågklinga. Men ett proffs anser nog att det tar alldeles för lång tid med sen så liten maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.