hahalj
Peter2400 skrev:
En HQ 525RX då? Verkar vara bra pris nu 3990:-
[länk]
Intressant, får kolla upp detta.
 
hahalj
Vad är skillnaden mellan 525RX och 525RXT? I manualen står bara 0,3 kg lägre vikt och något högre vibrationsnivå. Saknar kanske RX-modellen Low-vib antivibrationssystemet?
 
hahalj
Om jag förstår det rätt så har 525RXT inte heller den nyare mer miljövänliga X-TORQ motorn, då har väl inte heller 525RX det. Det har ju däremot 336FR-modellen som går att hitta för runt 4.600:-... nja...
 
hahalj
Nä, har bestämt mig nu. Det blir en FS 130 om ingen allvarlig invändning dyker upp innan imorgon e.m. Ska kolla med en annan åf inom räckhåll och se om jag kan få ner priset några hundra annars får jag väl betala listpriset.
 
Försök få med någon klinga istället, men en treudd slyklinga tror jag följer annars välj en sådan, det är enklare.
 
Slyklinga, sågklinga och trådhuvud följer med. Polycut kan man säker få på köpet, det är billigt.
 
Den treuddiga kniven är en gräskniv och inte för grövre sly, och den funkar utmärkt om man lär sig den hur den funkar. Lätt att slipa till också om du kör på sten. Finns mer lika runda klingor för gräsbeskärning också om man så föredrar. Men en treuddig slår av gräset lättare samt att det inte fastnar så mycket klipp i den, jämför med en gräsklipparkniv. Jag tror du blir nöjd med det paket som följer med FS130, köp en rejäl rulle tråd samtidigt, så har du en maskin som betjänar dig mycket väl lång tid framåt.
 
hahalj
Stannade till hos en annan åf på vägen till jobbet nu på morgonen, sade att jag missade Stihls sommarkampanj "jamen inga problem, du får den till det priset" dvs 300:- rabatt. Så jag slog till på det.
Den enda smolken i bägaren är att den inte alls levereras med det smidiga trådhuvudet jag trodde ovan så det blir till att linda tråden på traditionellt vis. Han sade att det är de mindre modellerna som har det trådhuvudet..? Hm..jag vet inte, tyckte inte det var värt att tjafsa om det. Den var hursomhelst originalutrustad från fabrik. Han rekommenderade heller inte att köra nån grövre tråd än det som sitter som standard dvs 2.4 eller möjligen 2.7? mm, får kolla det senare. Köpte ingen extra tråd, vill kolla upp det först.
Fick med mig en dunk röd Aspen-bensin också, dock ingen rabatt på den.
 
hahalj
Enligt instruktionen till trådhuvudet så går det använda 2.4 och 2.7 mm tråd, rund eller fyrkantig tråd. Då köper jag nog 2.7 mm tråd i fortsättningen.
 
hahalj skrev:
Nä, har bestämt mig nu. Det blir en FS 130 om ingen allvarlig invändning dyker upp innan imorgon e.m.
Såg att det redan var för sent så det lönar sig väl inte att gnälla, men jag har en FS 130 och varje gång jag använder den önskar jag att jag slantat upp lite mer och tagit en kraftigare modell med mer pulver.

Tråd kör jag aldrig med. Har ett Oregon-huvud med fast lina som sitter på nästan hela tiden, det är sällan klingan plockas fram.
 
hahalj
Det går alltid önska sig en kraftigare modell... vi får väl se men känner mig rätt övertygad om att den kommer räcka till mer än väl för mina behov.
 
Givet det du beskriver låter 130 lagom. Jag tänkte större från början men är glad att jag inte har en tyngre maskin. Det är ju inte alltid lätt att hitta rätt storlek på maskin, men det är rätt viktigt....
 
hahalj skrev:
Stannade till hos en annan åf på vägen till jobbet nu på morgonen, sade att jag missade Stihls sommarkampanj "jamen inga problem, du får den till det priset" dvs 300:- rabatt. Så jag slog till på det.
Vad fick du ge?

Ska precis som du köpa en röjsåg till liknande arbetsområde och väljer mellan FS130 och HQ 336.
Bra pris på 336fr nu... 😊
 
hahalj
4990:-
 
hahalj skrev:
Stannade till hos en annan åf på vägen till jobbet nu på morgonen, sade att jag missade Stihls sommarkampanj "jamen inga problem, du får den till det priset" dvs 300:- rabatt. Så jag slog till på det.
Den enda smolken i bägaren är att den inte alls levereras med det smidiga trådhuvudet jag trodde ovan så det blir till att linda tråden på traditionellt vis. Han sade att det är de mindre modellerna som har det trådhuvudet..? Hm..jag vet inte, tyckte inte det var värt att tjafsa om det. Den var hursomhelst originalutrustad från fabrik. Han rekommenderade heller inte att köra nån grövre tråd än det som sitter som standard dvs 2.4 eller möjligen 2.7? mm, får kolla det senare. Köpte ingen extra tråd, vill kolla upp det först.
Fick med mig en dunk röd Aspen-bensin också, dock ingen rabatt på den.
Vad konstigt. När jag köpte fs130 för tre år sen så levererades den med det trådhuvudet som syns i videon du länkade till.
Jag har använt min ganska flitigt till både gallring och grästrimmning, och jag är nöjd med maskinen. Hade i och för sig lite strul med trådutmatningen här om dagen. Det var sista metern av tråden som inte ville matas ut som det skulle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.