Hej!

Letar efter en stor bil då vi väntar tillökning och vi blir 5. Alla barn kommer behöva bakåtvänd barnstol. Plus en hund som vi helst vill ha i sin stålbur. Vi vill kunna åka allihopa samt få plats med dubbelbarnvagn. Gärna även övrig packning. Så det är en 6/7 sitsig bil med rejäl baklucka. Den bil som bäst verkar passa som jag hittat är mercedes R klass. Typ 350. Många 7 sitsiga bilar har nästan ingen baklucka. Tips? Kan även vara c kortsbil.
 
Du kan få köpa min Suburban... 8 sittplatser plus rejält bagage men drar ca 1.2. Fast det är tufft att spänna fast ungarna längst bak, men det blir det väl oavsätt bil om man har 5 i bakåtvända stolar...
 
Åsa Lund
Tror TS menar fem i familjen, alltså tre barn
 
Känner 2st som har Fiat freemont och dom är nöjda med sina sånär som en fick klarlacksläpp på huven.

Den ena kör dieseln och den andra med stora pentastar sexan
 
KristinaRT
Egentligen behöver ni en bil med 5 riktiga stolar + rejält bagage. I de flesta 6/7 sitsiga kan man nog fälla bakersta raden eller ta ut stolarna, och använda det som bagage instället.

Min svåger har en VW sharan (och 3 barn :) ) och de gjorde precis så; barnstolar på första baksätesraden, sedan hundbur och barnvagn i det utrymmet som blev över. Fungerade utmärkt, pga att första baksätesraden var tre riktiga, fullbreda stolar. I en del modeller är mellansitsen smalare än de yttre, och då blir det svårare...
 
Hej

Slår ett slag för WW Caddy Maxi Life, långt namn på en ful bil, ser ut som en likbil . Men vi är 7 i familjen och får bra plats inklusive barnvagn och packning. Den går dessutom hyfsat snålt (ca 0,65 snitt.) då kan vi leva med att den inte är snyggast i kvarteret. så här långt (6000 mil/tre år) har vi inte haft några problem, utom en framvagnsinställning som började äta däck.
 
Stor bil = stort hål i plånboken. Jag hade tagit en rejäl funderare på hur stort man behöver egentligen. Barnvagnen är dessutom billigare att byta ut än bilen. När mina barn var i barnvagnsåldern så körde vi med en Phil & Ted barnvagn som tog två barn men väldigt lite plats. Med en takbox får man in mycket packning för långresor. Thule har också en intressant sak som heter Thule Backup som monteras bak på bilen.

Jag tycker annars att en Ford S-Max verkar ett bra alternativ för er. 5+2 säten.
 
Du behöver en suburban eller en beggad sl-buss.
 
  • Gilla
tobbetk och 1 till
  • Laddar…
Går barnstolarna in här? Det är ju tre separata stolar. Bilden visar baksätet på denna Ford S-Max. Fäller du båda skuff-stolarna borde hundens bur gå in samt en del bagage. Resten av bagaget går in i en permanentmonterad takbox. Suburban är ju säkert kul att köra men mindre rolig att tanka och betala värdeminskningen på.
8355360101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad har du för budget förresten?
 
Prova Sharan (2011 och framåt), det finns 7 riktiga platser. Bra om man vill köra någon äldre generationen plus hela familjen eller ta med någon kompis från dagis (när dom är över fyra och man kan nöja sig med en kudde kortare sträckor). Bakstolaran är alltid med nerfällda i golvet.

Man kan få två integrerade bälteskuddar (och speciella nackstöd med sidokrockskydd).

Det är tre säten på mittenraden (fristående stolar) vilket inte är fallet med många amerikanska bilar som bara har två (tippar på att Fiaten bara har två?).

Sätena i mittersta raden kan fällas, lutas och skjutas fram o ch tillbaks så man kan få väldigt gott om plats att mata in och spänna fast barn alternativt skjuta långt fram då barn inte tar så mycket plats trots allt och få ett stort bagage.

Nu tar en dubbelvagn (iallfall den jag haft sjukt mycket plats och hurvida man kan klämma in en sån och en hundbur är mycket tveksamt). kanske om man matar in vagnen på tvären. Annars fixar nog ingen bil som inte kräver speciellt körkort det...

Det är dessutom skjutdörrar som revolutionerar montering av barn på trånga ställen och man kan låta dom öppna dörrar själva.

I den förra bilen (V70N) hade vi tre maxi cosi mobi bakåtvända vilket gick men var klaostrofobiskt. Bagaget var dock fortfarande ganska stort.

Blir 2m med en standardtakbox vilket går in i typ alla parkeringshus jag stött på.

Har ni båda C-kort?
 
Redigerat:
Sharan, 7 sittplatser. Var har du tänkt att hundburen och dubbelbarnvagnen ska stå då? På släpvagnen?

Suburban! Alla vanliga bilar saknar bagageutrymme när dom är mångsitsiga....
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
KristinaRT
MathiasS skrev:
Sharan, 7 sittplatser. Var har du tänkt att hundburen och dubbelbarnvagnen ska stå då? På släpvagnen?

Suburban! Alla vanliga bilar saknar bagageutrymme när dom är mångsitsiga....
Med bakersta raden nedfällda/urplockade har man ett väldigt bra utrymme att lasta hund och barnvagn i. Eftersom det är tre riktiga stolar i mellanraden räcker de till för barnstolarna... Däremot KAN man köra fler om man vill, t.ex kompisar senare i livet, om man vill.....
 
pelpet skrev:
Går barnstolarna in här? Det är ju tre separata stolar. Bilden visar baksätet på denna Ford S-Max. Fäller du båda skuff-stolarna borde hundens bur gå in samt en del bagage. Resten av bagaget går in i en permanentmonterad takbox. Suburban är ju säkert kul att köra men mindre rolig att tanka och betala värdeminskningen på.
[bild]

Vad har du för budget förresten?
Jag har tre ungar, och hade alla tre bakåtvända en period. Jag har en S-Max och den funkar riktigt bra för ändamålet. Har kört min ca 3000 mil utan några problem, faktum är att den har inte haft några större felaktigheter på sina 16000 mil över huvud taget.
Jag har dock ingen hund, men en bur borde inte vara några problem!
 
MathiasS skrev:
Sharan, 7 sittplatser. Var har du tänkt att hundburen och dubbelbarnvagnen ska stå då? På släpvagnen?

Suburban! Alla vanliga bilar saknar bagageutrymme när dom är mångsitsiga....
Dom är två vuxna och tre barn.

Ska dom ta med sig två kompisar, hund och dubbelvagn till fjällen funkar det inte. Men jag tror en hund ryms fint i en Sharan med 7 säten uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.