thomasx skrev:
Skummade igenom upphovsrättslagen, och jag måste säga att även om den är vidöppen för tolkningar, så kan jag svårligen se hur man knör in en fastighetsbesiktning i den.
Gränsen för verkshöjd, d.v.s. när upphovsrätt uppkommer till ett verk, är ganska låg. En fastighetsbesiktning bör utan tvivel kunna omfattas av upphovsrätt.

thomasx skrev:
Även om så vore fallet, så uppstår en del intressanta frågeställningar.

Till att börja med, protokollet som köparen fått är trots allt köparens, även om köparen inte äger upphovsrätten.
Det innebär att köparen visst kan sälja protokollet vidare. Jag kan till exempel sälja hela min CD-samling vidare, trots att jag inte äger upphovsrätten. Däremot får jag inte kopiera den och sälja kopiorna vidare, eller behålla en kopia om jag säljer originalet. Det finns alltså inget hinder att husköparen säljer besiktningen till hussäljaren, bara denne inte behåller en kopia själv.

På samma vis är det inget som hindrar att jag köper en CD-skiva tillsammans med min granne, och att vi turas om att lyssna på den. Återigen, på samma vis kan husköparen sälja halva sin äganderätt av besiktningsprotokollet till hussäljaren. (En intressant aspekt uppstår då kring det faktum att det är tillåtet med enstaka kopior för privat bruk).

Men det riktigt intressanta uppstår när försäkringsbolaget kommer in i bilden. Även om säljaren köpt en egen besiktning, får säljaren inte skicka den till försäkringsbolaget, med mindre än att han skickar originalet, utan att behålla en kopia själv (såvida inte rätten till privata kopior tillåter det). Men då får försäkringsbolaget inte behålla originalet, ej heller får de ta en kopia av det.

Ty, besiktningsmannen äger upphovsrätten, och för varje person eller företag som ska ha en kopia, ska denne ha betalt. Samma belopp som den förste köparen betalade, får man förmoda.
Ja, hur beställaren kan förfoga över det specifika exemplaret (besiktningsprotokollet) är onekligen intressant. Oftast får man ju den per mejl och i original så möjligheten att skicka allt vidare till tredje part utan att ha behållit en kopia själv är nog rätt svår.

Men protokollet är nog ändå ganska värdelöst för fastighetssäljaren eftersom denne inte kan förlita sig på det gentemot besiktningsmannen eftersom den inte har några åtaganden vare sig mot fastighetssäljaren eller dennes försäkringsbolag. Försäkringsbolaget bör under alla förhållanden inte acceptera en köparbesiktning som fullgod "säljarbesiktning".


thomasx skrev:
Upphovsrätten har INTE tillkommit för att oseriösa företag ska kunna ta betalt för samma tjänst flera gånger om. Även om t.ex. vissa fotografer tyvärr utnyttjar den på det viset.
Upphovsrättslagen har tillkommit för att skydda upphovsmän mot att tredje man använder deras verk på ett sätt som inte är godkänt. I det aktuella fallet att ett protokoll inte används för andra ändamål än vad uppdraget avser.

thomasx skrev:
Personligen tror jag att det blir utomordentligt svårt för en besiktningsman att hävda upphovsrätt i en domstol. Som sagt, finns det några rättsfall i ärendet?
Menar du rättsfall för vad som krävs för att ett verk ska uppnå verkshöjd eller vad som gäller i beställar-/uppdragstagarsituationer?

thomasx skrev:
Och alldeles särskilt tvivlar jag starkt på att besiktningsmannen har rätt att begränsa köparens rätt att göra vad den vill med sitt protokoll.
Se mitt inlägg ovan om specifikationsprincipen.

thomasx skrev:
Hmm, intressant vad som händer om köparen filmar hela besiktningen och tar upp ljud av allt som besiktningsmannen säger under den
Upphovsrätten till själva filmen tillfaller den som filmar. Upphovsrätten till vad besiktningsmannen säger på filmen tillfaller rimligtvis besiktningsmannen.
 
Plåthuset skrev:
Menar du rättsfall för vad som krävs för att ett verk ska uppnå verkshöjd eller vad som gäller i beställar-/uppdragstagarsituationer?
Vad gäller det vi talar om här, så klart, upphovsrätten till en fastighetsbesiktning.


Plåthuset skrev:
Se mitt inlägg ovan om specifikationsprincipen.
Den påverkar inte konsumentens rätt att förfoga över sin egendom.


Plåthuset skrev:
Upphovsrätten till själva filmen tillfaller den som filmar. Upphovsrätten till vad besiktningsmannen säger på filmen tillfaller rimligtvis besiktningsmannen.
Om det hade varit så, då hade det blivit klurigt för SVT varje gång de filmade någon som sa något. Eller rättare sagt, varje gång de återgav en sådan inspelning.
 
O
Tja det du säger är dina egna ord. Den som äger filmen får göra vad han vill med den. Så du borde äga dina ord... Du riskerar att bli fälld om du säger nått dumt... :)
 
Ja om TV filmar något som har "verkshöjd" så får de inte sända det hur som helst.
 
Jag anser att det är dåligt skött av mäklaren. Med största sannolikhet är det ju mäklaren som erbjudit säljaren att teckna försäkringen och mäklaren har dessutom säkert provision på försäkringen.

När vi sålde vårt hus stod det tydligt i kontraktet att vi som säljare hade rätt att använda köparens besiktningsprotokoll för att teckna en försäkring. Mäklaren var också tydligt med det i kontraktsgenomgången för att undvika eventuella diskussioner kring detta senare.

Att i efterhand komma och "kräva" att kostnadsfritt få använda det någon annan betalat för och äger känns bara märkligt från både mäklaren och säljarens sida.

/Krille
 
thomasx skrev:
Den påverkar inte konsumentens rätt att förfoga över sin egendom.
Konsumenten äger inte rapporten. Kunden äger rätt att förfoga över materialet i den utsträckning som krävs för att ändamålet med kundens avtal med besiktningsmannen ska vara verkningsfullt, dvs läsa den som beslutsunderlag för sitt eventuella fastighetsköp. Något mer är normalt sett inte avtalat.

thomasx skrev:
Om det hade varit så, då hade det blivit klurigt för SVT varje gång de filmade någon som sa något. Eller rättare sagt, varje gång de återgav en sådan inspelning.
Ja, det är klurigt för SVT. Det beror ju på vad de filmar. En intervju får de ju återge men inte vad som helst och hur som helst. Det finns ju en anledning till att deltagarna i dokusåpor får skriva under "slavkontrakt" med filmbolaget som reglerar vad bolaget får använda materialet till.
 
hempularen skrev:
Ja om TV filmar något som har "verkshöjd" så får de inte sända det hur som helst.
Att det en arkitekt åstadkommer har verkshöjd råder det inget tvivel om. Ändå kan SVT filma hus och visa på TV "hur som helst".
 
Plåthuset skrev:
Konsumenten äger inte rapporten. Kunden äger rätt att förfoga över materialet i den utsträckning som krävs för att ändamålet med kundens avtal med besiktningsmannen ska vara verkningsfullt, dvs läsa den som beslutsunderlag för sitt eventuella fastighetsköp. Något mer är normalt sett inte avtalat.
Jo då, kunden äger den rapport denne beställt, fått levererad och betalat för.
 
Freddedan skrev:
Inte så länge till
[länk]
Ja, vad säger man, piratpartiet och EU-motståndarna kommer få rejält med vatten på sin kvarn, den saken är säker.
Det kommer att, i praktiken, rent juridiskt, innebära att publicering av alla fotografier blir förbjudna. Ty, så gott som alla objekt har i grund och botten ett upphovsrättsligt skydd, ja, utom just besiktningsprotokoll, då ;) Jag tänkte alltså på "designade" objekt ;) Men, man kan t.ex. inte publicera en bild av sig själv utan vidare. Kläderna man har på sig är skyddade, glasögonen om man bär sådana. Frisören som klippt en kan ha åsikter om rätten till det denne skapat. Vem äger upphovsrätten till en tatuering...

Jo, det är inte utan anledning som lagen kallas för "absurd".

I förlängningen, om man drar det "in absurdum", kommer det att leda till att man inte bara behöver betala för att gå och se en film, man måste betala varje gång man råkar lägga ögonen på något skyddat, som t.ex. min skjorta. Undra vad mina kollegor kommer att behöva betala varje gång de råkar se den på ett möte.

Ja, in absurdum. Å då ska man tänka på att besiktningsprotokollet är inte första steget ner på den vägen.
 
F
thomasx skrev:
Ty, så gott som alla objekt har i grund och botten ett upphovsrättsligt skydd, ja, utom just besiktningsprotokoll, då ;)
Tanken med upphovsrättsligt skydd är att jag som skapare ska ha fulla rättigheter till att bestämma hur det jag skapat får användas – och inte användas. Och där ingår med största säkerhet besiktningsprotokollet. Det behöver inte vara ett "designföremål".

Till skillnad från en byggnadsställning så finns det enorma pengar i upphovsrätt, och där det finns pengar finns det resurser. Så jag skulle vara mycket mer försiktig med att utmana t.ex Anticimex avtal än byggfirmans. För det sista "de med resurser" vill är att få konstiga prejudikat som hotar deras intäkter.
 
harry73
Om man utför en överlåtelsebesiktning och får protokollet, borde det vara helt ok att skicka kopia eller original till säljaren, så att den kan ta ställning till resultatet. Därefter kan man börja förhandla över åtgärdar eller prisavdrag. Det är själva syfte med besiktningen och där kan besiktningsmannen inte ha en rättslig grund att förbjuda det.

Om säljaren sen använder protokollet i andra syften är knappast något som köparen som beställde besiktningen kan lastas för, och besiktningsföretaget har inget ansvar mot den nya användaren, men bara mot sin egen beställare.

MEN om inte i kontraktet mellan besiktningsman och beställaren stor tydliga begränsningar hur protokollet får användas, ser jag inte varför den inte får användas som grund till en dolda fel försäkring eller något helt annat.
Det kan dock vara så att mäklaren inte får lägga ut besiktningsprotokollet på hemnet (om köpet skulle annulleras) men inte ens där är jag 100% säker
 
thomasx skrev:
Jo då, kunden äger den rapport denne beställt, fått levererad och betalat för.
Nej, kunden äger inte fritt förfoga över rapporten bara för att denne har betalat för tjänsten.

Det här med specifikationsprincipen är inte någonting som jag har hittat på. Den går som sagt ut på att de delar av upphovsrätten som uttryckligen överlåtits till beställaren kvarstannar hos upphovsmannen. Av förarbetena (SOU 1956:25 s 277) framgår att vid tveksamhet om överlåtelse har skett, eller vilken innebörd den har, är presumtionen att upphovsrätten ligger kvar hos upphovsmannen.

I doktrinen (Koktvedgaard-Levin, Lärobok i immaterialrätt) har också förespråkats en restriktiv avtalstolkning till upphovsmannens fördel: förvärvaren har normalt sett inte behov av att kunna utnyttja det avtalade objektet på annat eller mer omfattande vis än vad som har avtalats med upphovsmannen. Det finns även de som anser att ju mer praktiska syften som präglat ändamålet med skapandet och ju mindre elementet av individuellt skapande är, desto lättare är det att göra en merkantil tolkning av uppdraget, d.v.s. att rättigheterna har övergått till beställaren (exempelvis om beställaren av ett fotografi tydligt har angivit för fotografen hur denne ska fota, vad den ska fota, i vilket ljus, mot vilken bakgrund o.s.v.).

I ett rättsfall från HovR (HD lämnade inte prövningstillstånd) rörande frågan om rättigheterna till ett utvecklat datorprogram upplåtits eller överlåtits skrev HovR följande: "Rent allmänt kan det sägas att det, när det inte föreligger något uttryckligt avtal, i de flesta fall inte finns anledning att anta att ett avtal avseende rätt att utnyttja ett datorprogram är mer omfattande än som erfordras för att tillgodose användarens behov, d.v.s. i det aktuella fallet en rätt att utnyttja programmet för föreningens avräkningsförfarande med föreningsmedlemmarna." Som en konsekvens av det tycker i alla fall jag att beställaren av en fastighetsbesiktning inte har relevanta behov av att nyttja rapporten till annat än att bedöma fastighetens skick. Att sälja uppgiften vidare är inget naturligt behov för beställaren.
 
Redigerat:
Plåthuset skrev:
Nej, kunden äger inte fritt förfoga över rapporten bara för att denne har betalat för tjänsten.
Det blir lite konstigt när du först säger "Nej" och sedan följer upp med något annat än vad du hävdat tidigare och vad jag skrev.
Kunden äger den rapport denne beställt, betalt och fått levererad, och är i sin fulla rätt att sälja den vidare om denne så önskar.

Plåthuset skrev:
Som en konsekvens av det tycker i alla fall jag att beställaren av en fastighetsbesiktning inte har relevanta behov av att nyttja rapporten till annat än att bedöma fastighetens skick. Att sälja uppgiften vidare är inget naturligt behov för beställaren.
Att en säljare säljer sin besiktning vidare är inget ovanligt, det har jag själv varit med om vid några tillfällen. Händer t.ex. när en köpare hoppar av. Att en besiktning används för försäkringsändamål är heller inget ovanligt, som redan nämnts. En besiktning används alltså för fler saker än enbart för köparen att bedöma husets skick.

Men du menar alltså på fullt allvar att jag begår ett brott om jag säljer min CD-samling vidare, eller, för att ta en direkt koppling till ditt exempel med datorprogram, som har föga att göra med en fastighetsbesiktning, ett dator-spel?
 
Redigerat:
harry73
Kunden får i alla fall inte själv framställa nya besiktningsprotokoll och använda sig av besiktningsmannens standardtexter, lay out mm. Vi kan väl vara överens om att det faller under besiktningsmannens upphovsrätt.

Men att använda eller låta någon annan använda bedömningen av huset som besiktningsmannen utförde en besiktning i är väl hela syftet med besiktningen. Beiktningen är inte till någon större nytta om man bara själv får läsa det. Så jag har väldig svårt att tro att besiktningsmannen som upphovsman har rätt att hindra dig att låta någon annan använda protokollet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.