Börjar nu bli rätt irriterad på min granne.
Vi håller som bäst på att sälja vårt hus som vi bott i i 13 år. Vi har gjort en hel del med huset men för att jag ska ha rent samvete så har jag nästan varit dumärlig i min information om kända saker med huset när jag pratat med mäklaren. Mäklaren menar att jag inte har hållit undan någon som helst information.

För 3 år sedan frös ingående vattenledning eftersom den på en sträcka av två meter ligger ganska grunt till följd av markförhållandena - detta var enda gången sen huset byggdes för 29 år sedan som det hänt. Efter den händelsen har vi låtit rörfirman kolla ledningarna, satt i värmeslinga samt isolerat ledningen ytterligare.
Förra hösten hände nästa debackel. Då trängde det in ca 5 cm vatten i vår källare i samband med att det regnade 55 mm över natten. Orsaken berodde med stor sannolikhet på att dräneringens utlopp hade satts igen. Dräneringen grävdes upp och kontrollerades, de brister som fanns åtgärdades. De begränsade skador som hade uppstått inne i huset gjordes iordning av en byggfirma efter att försäkringsbolaget hjälpt till med fuktmätning/ kontroll när avfuktningsaggregaten gjort sitt efter en knapp vecka.
I samband med att huset skulle läggsd ut till försäljning så lät vi en oberoende firma (Anticimex) besiktiga huset - inga fel eller tecken på fukt eller mögel kunde hittas - snarare tvärt om. Vår mekaniska ventilation i form av separat luftvärmeväxlare gör att luften är mycket bra i huset, något som är mycket viktigt för mig som har astma.
Våra grannar har vi och har heller aldrig haft nått otalt med men nu undrar jag vad jag ska ta mig till med min närmaste granne...

Jag har nu fått höra av mäklaren att 3 av varandra oberoende spekulanter har frågat om de problem vi haft med vatten i huset.
En frågade om de "stora fuktproblem vi hade i huset", en annan hade hört av en person som bor nära oss att "vi har stora problem med in- och utgående vattenledning" och så idag var det en spekulant som hade sagt till mäklaren att vi skulle "ha mögelproblem i huset".
Jag har en granne som alltid varit tyken, kommit med opassande kommentarer samt gjort sig allmänt lustig över saker som rört mig eller andra grannar. Denne granne uppgav själv att han för 2-3 veckor sedan hade träffat två eventuella spekulanter på golfbanan och han hade "pratat väl om vårt hus" och att området var kanonbra att bo i. Den ene av dessa golfspelande personer är samma person som frågade om de stora problem vi haft med vattenledningarna.
Personen som idag frågade om mögelproblemen är son till den andre personen som grannen spelade golf med.
Vilket sammanträffande - eller hur?

Jag vill nu ha tips om vad jag kan göra med min falske granne som helt enkelt baktalar oss och vårt hus när han påstår saker som inte stämmer. Ska jag ta upp frågan med honom och meddela honom att jag vet att han baktalar oss och vårt hus eller ska jag låta det passera. Min frustration är stor!

Jag nämnde det inträffade för en annan granne, som dessutom umgås med min falske granne. Det första han svarade då var - "nämn aldrig något för honom - du kan aldrig lita på vad han säger och sprider".
 
Svårt läge. Jag tror att det finns risk att hans baktalande eskalerar om du tar upp saken med honom. Att han då kan förstärka med att du försöker lägga munkavle på honom. Ju mer du säger, desto mer som kan vridas mot dig.
 
Troligen förstår han inte att han baktalar huset, han tycker nog han är jätteduktig som berättar att ni åtgärdat problemen. Att han saltar problemen och inte är tydlig med att det är åtgärdat märker han nog inte. Väldigt vanligt bland manliga skvallerkärringar.
 
  • Gilla
mg765 och 4 till
  • Laddar…
Nej jag ser inte heller vad du kan göra annat än att bita ihop och hoppas/anta att det är en begränsad skara grannen pratar med. Huvudsaken är nog att du kan redogöra för ev. köpare de åtgärder du vidtagit samt nuvarande status.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vad tråkigt för er. Förstår att du skulle vilja prata med honom för att markera och stå upp för sanningen. Men tror också att det tyvärr inte kommer vara till gagn för bostadsförsäljningen då han riskerar att bli "kränkt" och förvärra läget. Finns ju förstås en chans att han får upp ögonen och förstår er situation och känner sig dum, svårt att veta...
 
Med allra största sannolikhet så blir det bara värre om du tar upp detta med honom. Du får helt enkelt hoppas på att din mäklare förklarar läget för spekulanter ordentligt och att detta inte påverkar din försäljning nämnvärt. När det dessutom finns protokoll från utförd besiktning utan antydan till påväxt så borde det ju väga tyngre.
 
Tyvärr är det nog inte mycket att göra annat än att konfrontera grannen och förklara att ni inte uppskattar att han sprider falska rykten.

Det kommer alltid att uppstå konstiga rykten i samband med försäljningar och det är svårt att veta var dessa kommer ifrån. Ibland är det grannar som tror att de hjälper till och ibland är det helt enkelt spekulanter som hittar på för att avskräcka andra som är intresserade av huset.

När vi sålde vårt hus framkom det att vi hade haft problem med en stor vattenskada i källaren. Det var dock inget vi någonsin märkt och jag undrar än idag vem som spred det ryktet och varför.

Vi insåg snabbt att det enda vi kunde göra vara att svara korrekt på frågorna.

/Krille
 
Grannens kompisar är väl knappast seriösa köpare ändå. Strunta i det. Det är en annan sak om grannen går på visningarna och babblar.
 
Fast här är det ju faktiskt personer som pratat med mäklaren. Känns ju som att de kan ha ett intresse att köpa. Kompisar med grannen eller ej.

Det enda vettiga är väl att informera mäklaren om grannens agerande och be denne lägga fram för spekulanter hur det egentligen har varit. Att hänvisa till vad som faktiskt har gjorts och vad besiktningsprotokollet säger.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 2 till
  • Laddar…
Jag säger som ecb182, prata med mäklaren och informera denna om ryktena så denna kan informera tydligt i de frågorna och förekomma eventuella rykten för nya spekulanter.
 
flaxfrax skrev:
Jag säger som ecb182, prata med mäklaren och informera denna om ryktena så denna kan informera tydligt i de frågorna och förekomma eventuella rykten för nya spekulanter.
Jo, mäklaren är införstådd med problemet. Som jag sa så har jag varit mycket tydli med kända brister och dessa är inga allvarliga saker men det känns bäst så.
 
  • Gilla
Prince
  • Laddar…
Jag tycker att du ska konfrontera din granne och förklara för hen att han genom osanningar sänker värdet även på sin egen bostad vid en framtida försäljning. Detta då utgångspriset ofta bla sätts genom ett medel på fastigheterna som sålt tidigare i området.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Kan det räknas som ett dolt fel om man inte informerar köparen om att en av grannarna är en riktig plåga? :rolleyes:
 
  • Gilla
Enolf och 7 till
  • Laddar…
Därför ska man inte bygga för tätt, grannarna ska inte finnas inom skrikavstånd. Tyvärr bryter jag mot den goda regeln själv så vad vet jag...
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Om din beskrivning i tråden om hur ni föredömligt åtgärdat alla upptäckta brister stämmer, tycker även jag att ni ska skita i grannen och låta huset tala för sig. En seriös köpare litar inte på skvaller rakt av utan kollar upp det noggrannare. Att basera sitt beslut om husköp på skvaller i en fyrboll är ju vansinnigt.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.