Skulle gärna ta emot lite goda öltips nu när sommaren äntligen har kommit!
 
Va? Har den kommit? Trodde det var hösten! Har du testat Sitting bulldog?(IPA)
 
Hett tips till alla som vill utforska nya marker - gå på systembolagets släpp med små partier och handla allt som inte svider för mycket i plånboken. Det brukar vara 2 ggr i månaden, och utbudet varierar mellan Amerikansk Stouts, Svensk Saison och Japansk IPA... kort och gott, lite allt möjligt spännande.

Stalltips är mina, för nuvarande, husöl: Dales Pale, Modus Hoperandi, Founders Centennial, Ridgeway Imp. Barley Wine, Rocherfort 10 och mer eller mindre allt från Dugges.
 
Nom nom öl!

Det är farligt att gå på systemet, jag kommer sällan ut med mindre än en full korg öl =/
I övrigt brygger jag tillsammans med vänner själv öl som brukar bli helt OK. Hemma har jag jäst en del vin av allehanda sorter, får se om något blir bra tillslut (började i våras och har gjort, rabarbervin, flädervin samt rött vinbärsvin).

Jag är för övrigt nyss hemkommen från det stora landet på andra sidan pölen (där englasfönster samt ytterdörrar tunnare än våra innerdörrar är standard), där har jag fått dricka en hel del god öl (snubblade över Cellarmaker påväg till matbutiken och kvällen slutade med att vi provat oss genom hela sortimentet på tio sorter)
 
Ja det känns ju inte som att en eventuell USA-resa blir ett hälsosamt åtagande för mig i alla fall ;)
 
Länge sedan någon skrev i denna tråd!

Mitt lilla anspråkslösa bidrag blir;

Stigbergets Amazing Haze ölflaska och glas med opastöriserad IPA på bord med tända ljus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stigbergets Amazing Haze, ofiltrerad och opastöriserad IPA, passade utmärkt till kvällsmaten.

Om någon är intresserad av öl så kan jag gärna tipsa om några trevliga sorter.

Har varit lite aktiv på Sveriges bästa ölfestival som genomfört sitt sista evenemang.

Mvh P-A
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Väcker liv i denna tråd. Har tagit upp den gamla ölbryggarhobbyn efter 6-7års uppehåll. Hittade ett beggat bryggverk till bra pris och slog till. Först ut är en Dark Mild @ 4%. Perfekt vardagsöl!
Kopp med mörk dryck, skum på toppen, på röd träbord, uteplats, soligt, stolar, fönster, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Väcker liv i denna tråd. Har tagit upp den gamla ölbryggarhobbyn efter 6-7års uppehåll. Hittade ett beggat bryggverk till bra pris och slog till. Först ut är en Dark Mild @ 4%. Perfekt vardagsöl!
[bild]
Vad är det för typ av öl om man jämför mot nåt vanligt? Falcon Bayersk?
 
nino nino skrev:
Vad är det för typ av öl om man jämför mot nåt vanligt? Falcon Bayersk?
Mild, Engelsk ale med mycket lite beska.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad är det för typ av öl om man jämför mot nåt vanligt? Falcon Bayersk?
Precis som blackarrow skriver är det en engelsk ale som är mycket mindre bitter än just en "Bitter". Vanligtvis mellan 3,5-4% i alkohol, fylligt och ibland lite fruktig.

Väldigt vanlig öltyp under första halvan av 1900-talet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Andra alstret från bryggverket;
Ett glas öl på ett rött bord utomhus, med träd i bakgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det skulle bli en Dubbel-IPA men den blev lite för maltig och med lite för lite aromhumle. Icke-desto mindre god även om den knappast passar in i någon stil. Jag kallar den Franken-Bier. Med 7,5% ABV så kommer den nog utvecklas en del med lite lagring!

Igår så flaskade jag också en Saison som jag tänkt ha som törstsläckare till sen-våren - försommaren. En ljus sak med nästan bara pilsnermalt ( och lite vetemalt). Bryggt med en belgisk Saisonjäst för lite extra fruktiga estrar!
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
En hand håller ett champagneglas med öl mot en bakgrund av ett fönster under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första ölen från bryggverket.
En pale ale på 4% humlad med citra.
Blev lagom beska men skulle gärna fått ha lite mer fruktsmak. :thinking:
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Första ölen från bryggverket.
En pale ale på 4% humlad med citra.
Blev lagom beska men skulle gärna fått ha lite mer fruktsmak. :thinking:
Kul!
Jag tycker det är svårt att få med fruktiga humlearomer. De försvinner så otroligt lätt när ölen utsätts för syre.
Nu har jag en IPA med massor av kul humle i där jag ska testa att tvångkolsyra halva satsen i en growler och andra halvan får flaskjäsa. Sår får vi se om det blir någon skillnad. Har inte tappat om till någon sekundär och kommer inte tappa om inför flaskning för att minimera oxidation. Får återkomma hur det blir ;)

Men sedan ska de flesta humliga öl drickas färska med!
 
S Styrman_jansson skrev:
Kul!
Jag tycker det är svårt att få med fruktiga humlearomer. De försvinner så otroligt lätt när ölen utsätts för syre.
Nu har jag en IPA med massor av kul humle i där jag ska testa att tvångkolsyra halva satsen i en growler och andra halvan får flaskjäsa. Sår får vi se om det blir någon skillnad. Har inte tappat om till någon sekundär och kommer inte tappa om inför flaskning för att minimera oxidation. Får återkomma hur det blir ;)

Men sedan ska de flesta humliga öl drickas färska med!
Spännande!
Jag har varit del av ett större gäng som bryggde öl men som splittrades, jag var väl mest där för att det var kul, det fanns andra som var drivande på recepten.
Läste nyss om syret jag med, får fundera på hur man ska göra.
Själv kolsyresätter jag med tryck i fat =)

Bryggde faktiskt ännu en öl häromveckan med en vän som ville prova.
wtFfnoLJAe2j9UwVbpSUyTECXYu_3TEo5qHIwyz-prH3VpgebFuRxrUQE4s5PIT3HFj527gGQ6fxbAn2gWgLE7nHXlP9lCvfYZReqrFSvca-0XAggBSnm2TCVGpwzWsYXe46pURIhcIjlrZRr6tzNFI2oq69j9YekhCuVI7ZmRSoCS2V3Q_GiVnEzJG-A2IWSYLaYojx9gUC8hGbvAEKTW_egDvZN4eQLRGfwYfPBqTnhtkLzeBjffNMIEIwK5psqSVxLlarpAFO9DctauTHHYEDB7LA5VCBB4qfabYpBBumbZS3UVnLvGqd16LMKGO2e00wgO-wDQdYGKPh-flV11Hp0zsY4Tvm0_E5oEqKmWnfqukxInMfA_flfEvRbOf3ElWoOQglQMXXBUXmtkc-Tzct6RMucFnNd6JFytsNtAPjWMZBBeOjEsux8RI0PeNP0sImiZ_S5lPkudZUguMXxhEJZ-ofruHOI-Ctd6Bztn7uemkuEs6cFG-K3HFvGuf2cHXnIqDezoKk1XDDzirfq1lUpzQVcYJ4brlAw4oBoOVvzPcKfr7SR_9UKw0MBlPeGRTtT9R4jGtYdzlY_k4DjCuKVzNTWXcyWfARKIZTyGtVFi0Q_ic3Qz0pxiR7JdTH-YssqsIgsu9t5esdtmJ8EapFQuM5KqC9QMKP1kM_r2jkdykbe8cSnuRPyUBQT3utoaxCNc6XNUKS89o01nww4HxsQhRfJhXBSBUT3R5iZfDIAlsPjKJziKuGxc-6eIArHhxQiwh0JJ4IAcX4Qqf-Hv98KexS_oSgCde3sg7QgfN9-ZHXMAkJDUa98F223OfpCbDyLq0UPUGk4MyENcKKplNzWZOk7yXBSzHdArBbpalVcyBHMx-tmwCuT3t8huOFHdffKErRVVRezCrNvoJXaz_QF-Z9QDwqjxgc8sklaeoTUmZDdA=w1772-h1329-s-no
Jag tänkte inte efter utan körde i Irish moss med en förhoppning om klarare öl, speciellt då vi hade humlepellets, men det satte igen plattvärmeväxlaren direkt, så att kyla ner och tappa på jäskärl blev full anarki.
Idag tyckte jag det var dags att slänga i torrhumlingen, och passade på att flytta över till (ännu) ett nytt jäskärl. Det är fortfarande bra med rester i ölen:
-zvlGLdFx01AfuHurw0IhDE98-sxy423yscwmHrriqs3J9hYXkQudFE63-g025pKqoFTWFeESTwsxbsJUUnonYRy-841xn6YqVKtaqykM23SgTKUbycRvxpK1JjCq8UYDLuWEWvMwjSkrGKn42edGZB7qgX-w69ZkTQIYoAhPXhOjgzcYsmyNkGdRa_mai7tDQC54chuKHz7USVlPb7bFcPkbJdIkzKqii5fVzTgSaLqbiTg9KoEl4nK57lfmniSV7g8NdDrpSNeI2yoSdTNlxQqlZ_ZyDtfjILIXjI9cIFHUwzmcP6LmmN_rlAzKKPAW0fiI26_HMBBzisn-3A1IAduRd_X9hlHEgglIdx4CZFZ45SMavsMRdVHTnfQ-Qqo99De_8zh9mY4AwKRA4-in9Nq5GgFvCXKoyr2j4jjFWMNVbVcmWytkH8vxBMVVMV02JTdI8lHPmVfv7DF2KwD1IuCcf46mULZe_uzqM07sGDSLuGH9pRbtqfGQXnuX5mYWsEX4NNI_ZLbGG17ChYKMaOAgKXRc5zFmJdo8vzE0cM1bRnbsjgCV0izoO6XUK1HsYqbeBEesfWxgVPmZrxDzUgZ0vQvhfPUH9PoB-cm4913YX050-HyJ03tvySwmrvFFI1WLfpADUxvnp-HVI4gdSCKdnhKUU7UzDaYDgnSLr2Vrh7AfiIKdKDv8IeJRwdqbkaX7_8WkpDOztzm3jBJWJiYhq5iOSDqxa0tPUfq-tSRo7P7JTFizlJBvqQtsIMfm4AWUZ-Nkapr7JPlEks3pN1vqd_ZVrx9_0nvKBoyB2K6PMpMI9cGyRnC5bByMtF7GGS_zDOXvSlOPg_A9w_meHVZSw655kz1dhcdvwDuk0QEX9FUEeNPZYHGQYOXcjxnm4Z67ZDA7vbnrLtXP8eWM-uUfWPd2ScUFw9yaKCq8olWQqSrOA=w997-h1329-s-no
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.