Börjar ta sig sa...Vad är er byggbudget och blir det ca 170-180m2?
 
Jonatan79 skrev:
Börjar ta sig sa...Vad är er byggbudget och blir det ca 170-180m2?
Vi har lämnat till byggare att räkna på det. Runt 3 miljoner. Vi tänker göra övervåningen oinredd för att spara in pengar där till en början. Om jag inte minns fel blir det runt 160 kvm.
 
KristinaRT skrev:
Du skulle kunna flytta väggen mellan badrum och gästrum lite, och göra ett långsmalare badrum och lite mindre gästrum? Om du sätter dörren i mitten av badrummet kan du ha dusch i ena halvan och toalett i andra. Det blir inte jättestort, men om ni inte konstant har gäster kommer badrummet där nere mest användas som toalett till familjen och då fungerar det... Iaf har vi det ungefär så, och det fungerar bra för oss :)
Då får du en hall till tvättstugan, men eftersom den går längs väggen kan du sätta in fönster för att öppna upp. Om man vill kan man tom ha ett fönster mellan hall och badrum för att få in mer ljus (tänker då fönster högt upp på väggen).
Förstår inte riktigt hur du menar. Men jag har en skiss jag kan lägga upp när jag kommer hem. Tillgängligheten måste även uppfyllas på toaletten.
 
Här är en skiss på alternativt badrum / tvätt. Var det något sånt du menade?

tvättstuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
KristinaRT
Precis så jag menade! (y)
Gästrummet är ju ändå stort nog, och man slipper använda badrummet nere som hall...
 
  • Gilla
Marcus Persson
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Precis så jag menade! (y)
Gästrummet är ju ändå stort nog, och man slipper använda badrummet nere som hall...
Med denna lösningen blir allt lite mindre tycker jag. Tvättstugan känns trång. Räcker det verkligen med att ha tm och tt och hängare ovanför för att få plats med allt? Det som är bra är att det blir mycket förvaring på långsidan.
 
Kan bli lite tight att hänga tvätten, är ni fler än 2 vuxna? Försök ordna om lite med gästrummet/badrummet så tvättstugan för större utrymme, borde gå.
 
KristinaRT
Jag antar att det beror på vad du har tänkt använda tvättstugan till.... Har du tänkt förvara saker där blir den liten, men om den är tänkt att bara tvätta där, så räcker säkert utrymmet. Det finns ju många som har en tvättpelare i badrummet som enda tvättstuga...
Behöver man plats för t.ex.en barnvagn kan man ju lätt ställa den under fönstren, mitt emot badrummet - då inkräktar den inte alls på tvättstugan.

Vad gäller badrummet: det är ju också möjligt att det går att möblera badrummet lite annorlunda. Kanske placera handfatet på vänster vägg, och då flytta toalett och dusch lite mer åt vämster, vilket kan ge lite större tvättstuga. Alternativt, använda glasdörrar på duschen som sedan kan fällas in helt då den inte används, vilket gör att man kan ha lite mindre plats till just dusch.

Ett annat alternativ är ju att flytta trappan en halv meter till vänter och då bredda allt till höger om trappan, det skulle ge 0,5 m längre tvättstuga och du lämnade badrummets storlek intakt...

Jag kan ju bara tala förmig, men jag vill hellre ha en mindre tvättstuga och "riktigt" badrum, än en större tvättstuga med badrum i :)
 
Vilka är innermåtten totalt för de 3 rummen? Fick en idé, kan rita upp i em.
 
Ursäkta mina skills i PS-online. Har en snart helvild 3åring runt benen ;)

tvättstuga2.jpg
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Vilka är innermåtten totalt för de 3 rummen? Fick en idé, kan rita upp i em.
Innermått är 5,8 x 3,9 för tvätt, wc och gästrummet.
 
Vad tror du om min ritning, kan jag vara något bra på spåret?
 
Jonatan79 skrev:
Vad tror du om min ritning, kan jag vara något bra på spåret?
Den är inte dåligt men jag gillar den lösningen med wc/d och tvätt ihop. Det följer husets känsla på nått vis. Eller så är jag bara jädrigt insnöad på den idén. I ett bredare hus hade lösningen med separat wc kanske funkat bättre..?
 
KristinaRT skrev:
Jag antar att det beror på vad du har tänkt använda tvättstugan till.... Har du tänkt förvara saker där blir den liten, men om den är tänkt att bara tvätta där, så räcker säkert utrymmet. Det finns ju många som har en tvättpelare i badrummet som enda tvättstuga...
Behöver man plats för t.ex.en barnvagn kan man ju lätt ställa den under fönstren, mitt emot badrummet - då inkräktar den inte alls på tvättstugan.

Vad gäller badrummet: det är ju också möjligt att det går att möblera badrummet lite annorlunda. Kanske placera handfatet på vänster vägg, och då flytta toalett och dusch lite mer åt vämster, vilket kan ge lite större tvättstuga. Alternativt, använda glasdörrar på duschen som sedan kan fällas in helt då den inte används, vilket gör att man kan ha lite mindre plats till just dusch.

Ett annat alternativ är ju att flytta trappan en halv meter till vänter och då bredda allt till höger om trappan, det skulle ge 0,5 m längre tvättstuga och du lämnade badrummets storlek intakt...

Jag kan ju bara tala förmig, men jag vill hellre ha en mindre tvättstuga och "riktigt" badrum, än en större tvättstuga med badrum i :)
Det blir nog mest tvätt i tvättstugan och använda den som grovingång ibland. Det jag oxå tänkt är att om man kommer hem skitig kan man gå direkt i duschen typ :)

Låser eller bygger man en vägg mellan wc och tvätt får du separat wc och tvätt. Problemet blir bara att du bara kommer in till tvätten via ytterdörren. :p

Tack för alla tips! Verkligen kul!
 
Grattis! Ni har redan ritat er fram till en bra bit mot en god slutlig lösning. Till exempel gillar jag skarpt de där inåtgående fönstren innanför skjutbara fönsterluckor. Isolera dem, och ni spar energi genom att stänga dem också under det kalla halvårets nätter.

Jag har ritat ett par marginella ändringar, som ger samma funktionalitet med något mindre yta. Genom att förenkla fönstersättningen blir huset mer uttrycksfullt. Fram för färre men större fönster! Jag har roat mig med att rita fasad av liggande limträpanel och pulpettak bakom uppkragad panel. Men man kan gott köra med samma planlösning i putsad stenvilla med lite italiensk stuk med valmat tak och stora takutsprång.

  • Byt plats på kök och vardagsrum. Köket blir hemmets hjärta och får trevlig kontakt med allrummet uppe via trappan. Man kan stänga till om vardagsrummet.
  • Genom att "bunta ihop" trappan med eldstaden spar man en hel del plats. Att vardagsrum och kök kommunicerar via två dörröppningar ger fint flöde.
  • Flytta hallen en aning mot norr. Visserligen har du fin axialitet från gavel till gavel. Men man kan tycka det blir lite trist med direkt kontakt mellan kök/matrum och våtrum.
  • Bredda taket över hallen. Då bildar det ett generöst dörrtak över en skyddad entré. Observera golv-till-tak-fönstret som möter besökaren i ytterdörren. Det ger luft och ljus åt hallen.
  • Föräldrasovrummet är bredare än gästrummet i våningen under. Genom att hålla huset såhär slankt slipper man bygga bärande hjärtvägg. Det förenklar planlösningsjobbet.

Slutligen: Bestäm inget definitivt innan ni låtit en trädgårdsdesigner rita komplett utemiljö! Och dra er inte för att rita helt nytt hus om designern på ort och ställe upptäcker mer av tomtens möjligheter än vad vi kan ser här vid våra bildskärmar.
 
  • Gilla
Marcus Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.