Bara att riva bort alltihop och kapa bräderna till ved och börja om. Det ser rent bedrövligt ut.

Tyvärr finns det ett stort mörkertal med fuskbyggen där kunden antingen är förblindad av det låga priset eller för okunnig för att se att allt är fel. Ett stort tack till trådstartaren som drog fram det här i dagsljuset.
 
Det här är helt och hållet självförvållat, jag visste redan innan jag beställde jobbet att firman var nystartad, hade kronofogdeskulder, och att ägaren precis hade kursat en tidigare firma. Det var en kalkylerad risktagning. Jag visste att om det värsta inträffar, och det var väl ungefär vad som hände, så är det inte värre än att jag får lägga någon timme på att riva det så är jag tillbaka på ruta ett. Den skada den här hantverkaren orsakat är trivial i jämförelse med vad andra har åstadkommit. Om jag känt till någon bra snickare som hade kunnat göra jobbet så hade jag självklart anlitat den istället. Helst av allt hade jag velat göra det själv men jag har inte tiden, och det här jobbet var tvunget att göras på väldigt kort varsel. Och nånstans inom mig bor en obotlig optimist som tänker att även om man inte kan sköta en firma så kan man kanske spika upp lite panel i alla fall. Det är förresten brabyggare.se som förmedlat tjänsten, jag misstänker att de olika offerttjänsterna generellt är ett bra sätt att hitta de sämsta hantverkarna.

Ibland undrar jag om det egentligen är superduperskitsvårt att bygga någonting, att det egentligen krävs ett års utbildning för att hantera en skruvdragare, ytterligare ett år för att mäta och såga, och sen tre tusen timmars praktik för att kombinera alltihop för att först kunna sätta upp en träregel och sen skruva fast en gipsskiva i den osv. Men att jag ungefär som Neo i Matrix har begåvats med en superkraft som gör att jag helt utan utbildning kan ta en skruvdragare och en gipsskiva, sen ögna igenom materialtillverkarens anvisningar och göra rätt på första försöket, och att jag därför ställer orimliga krav på andra. När jag lade upp den här tråden var jag faktiskt helt uppriktig, jag ville ha ett andra utlåtande om jobbet och därför lade jag också medvetet inte in någon egen värdering utan lade bara upp bilderna. Så här i efterhand ser jag också det absurda i att ens ställa frågan, och jag förstår om några undrade om jag gjort allt det här själv bara för att jävlas med forumet :)

Och till alla snickare som tar illa vid sig: jag förstår att den som gjort det här antagligen aldrig har gått någon utbildning, och jag förstår att jämfört med en riktig snickare så skulle jag själv framstå som en klåpare.
 
  • Gilla
knicklas och 14 till
  • Laddar…
De som är bra hantverkare behöver inte någon "förmedling" de har redan genom mun mot mun metoden överfullt.
De hantverkare som kan börja direkt har ju för lite göra av någon anledning.........

Protte
 
Jag skrev tidigare i tråden att jag håller på att leta hantverkare och tamefan ringer inte Torjörn från Wendelmarks Allservice AB och säger att han är intresserad av jobbet! Tyvärr hann jag boka in honom på ett möte innan jag förstod vem det var! :confused: Så nu kommer han hem till mig imorgon. Fan måste avboka mötet illa kvickt!
 
  • Gilla
The Tor och 3 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
De som är bra hantverkare behöver inte någon "förmedling" de har redan genom mun mot mun metoden överfullt.
De hantverkare som kan börja direkt har ju för lite göra av någon anledning.........

Protte
Ganska vanligt att man som byggare kommer hem till kund där man bokat jobbet långt i förväg , och kunden glömt handla eller inte är hemma etc etc så ibland finns det lite strö tid
 
Till Trilobiten:
Men låt honom komma och visa bilderna från forumet och skratta och säg att det är tur att inte alla är klåpare.

Protte
 
  • Gilla
vojma och 1 till
  • Laddar…
prototypen skrev:
Till Trilobiten:
Men låt honom komma och visa bilderna från forumet och skratta och säg att det är tur att inte alla är klåpare.

Protte
Fast han kanske läser den här tråden och då fattar han att mitt inlägg är "besöket han bokat in"och struntar i att komma :D
 
Nej jag tog inte alls illa vid mig fast jag kallar mig för snickare. Tycker bara att du gör rätt som visar precis hur rutten branschen är och påminner om att det är dags för en grundlig uppryckning.
Det behövs fler sådana kunder. Fler seriöst kvalitetsmedvetna kunder! Tyvärr är det alldeles för få kunder som gör som du gör. Det är ett sorgligt faktum.
Jag har nämligen arbetat åt såna där firmor så jag har sett hur det alltför ofta går till. Det är samma firmor som fuskar grovt med arbetarskyddet och lämnar lönen obetalad och kräver att man skall betala kontanta mutor år chefen för att inte få sparken. Verktygen är rena skrotet och någon halvidiot har fått jobb som platschef på den meriten att han är billigast. Det gör att firman kan hålla en lägre timdebitering än andra och så blir kvaliteten på bygget som ditt eller ännu värre (ja jag har själv gjort det) och så är kunden såååå nöjd för att man var hälften billigare än alla andra.
Jag kommer ihåg just ett sådant fall där kunden var såå nöjd med priset. Ett år senare då jag redan hade fått sparken för att jag inte betalade mutorna så träffade jag kunden. Då var huset som vi hade totalrenoverat för 200000 euro (nästan 2 miljoer kr) redan obeboeligt på grund av fuktskador.

Du får gärna trampa mig på tårna litet bara de där skurkarna går på en ännu större nit!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
S
Ibland funderar jag om sådana här klåpare tittar på sitt slutgiltiga arbete och tänker "Det här blev rätt bra, kunden kommer vara nöjd." eller om de rent av bara vill få upp brädbitar på väggen så fort som möjligt för att hinna hem och posta fakturan?

För man behöver inte vara snickare för att snickra... lite IQ och lite extra tid så går allt att fixa på ett fint och gediget sätt, speciellt med Internet som hjälpmedel. Men här är en person som jobbar med det och gör alla konstens fel om och om igen. Personen måste ju vara utvecklingsstörd...
 
Namn på klåparen så andra skonas tack!
 
Läs hela tråden så hittar du namnet
 
Kajalena skrev:
Namn på klåparen så andra skonas tack!
Av tråden framgår att firman drivs av XXXXXXX, Norrtälje.
Jag anser att det är befogat att i detta fall namnge "snickaren".

/redigerat av moderator. Perosnuppgifts lagen
 
Redigerat av moderator:
B
Kajalena skrev:
Namn på klåparen så andra skonas tack!
Se inlägg #36 för namn på firman.
 
Man ska inte snickra på fyllan.
 
Det där är inte fackmässigt utfört och om han nu kallar sig snickare är det dags att ändra arbetsbeskrivning på den klanten!

Påpeka fel o brister och kräv rättning!
Vägrar han så finns det lagar som säger att du har rätt att få jobbet fackmässigt utfört.
Sen berättar du för alla du känner och vartenda kotte som ska anlita en snickare att honom ska man inte ha till att fixa en ladugård ens.

Hade min far sett det där på ett jobb som någon av hans anställda gjort hade han sparkat klåparen till månen....Du ser till att giringar inte glipar, skarvar inte panel på samma ställe, spikar inte sönder panel och om det händer byter man ut direkt!
Man ser till att jobbet blir SNYGGT & PRYDLIGT gjort så kunden blir nöjd.

Här omkring gäller 1/5 regeln, en nöjd kund rekommenderar dig till en person medan en missnöjd kund berättarvilket skitjobb du gjort för 5 personer...

Hoppas du får fasadklädseln fixad utan problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.