tommib
Fast det var inte det din ursprungliga fråga gällde.....
Problemen med att gräva från grannens tomt beskrevs väl av JockeBest tidigare i tråden. För övrigt är själva grävningen på din fastighet sannolikt bland de billigare momenten i installationen, givet att du inte har gråberg hela vägen till huset.
 
Malisan74 skrev:
Nej, det är det som jag inte vill. Jag ville sänka mina kostnader genom att få gräva själv
Grävkostnad på egen tomt är bara en bråkdel av installationskostnaden, som flera noterat, utan det är din del av hela infrastrukturen i ditt område och anslutning mot "övrig nätstruktur".
Att beakta och inte blanda är fiberägare och deras kostnader, sedan har vi ISP, operatör, etc, som levererar tjänster.
Det finns som beskrivs olika sätt att finansiera infrastruktur och i ditt område verka man valt modellen med engångskostnad utifrån att det är en öppen nätstruktur. Skulle det sedan finnas ISP/operatör som kan tänka sig subventionera installation mot högre månadskostnad och till viss tid bundet avtal så är det ett annat affärsupplägg.
Jobbar du med mobiler och abonnemang så bör du kunna jämföra olika paketeringar av tjänster och även vissa temporära erbjudanden.
 
Hemmakatten
Jag tycker du spelar dum när du inte vill ta till dig vad alla andra skriver. För övrigt ska man ta upp "gratis" mobil i deklarationen och bli förmånsbeskattad för den privata delen.
 
Stänger denna tråd nu. tack för alla svar Går inte att resonera med vissa
 
Hemmakatten skrev:
Jag tycker du spelar dum när du inte vill ta till dig vad alla andra skriver. För övrigt ska man ta upp "gratis" mobil i deklarationen och bli förmånsbeskattad för den privata delen.
Seriöst vem gör det och vad är "gratis" mobil?
 
  • Gilla
Malisan74
  • Laddar…
Malisan74 skrev:
Stänger denna tråd nu. tack för alla svar Går inte att resonera med vissa
Kan man stänga sina egna trådar, det visste jag inte.
Tycker vi diskuterar rätt bra i tråden.
 
  • Gilla
Malisan74
  • Laddar…
För din info hemmakatten så finns det någon som heter demo abonnemang!
 
Orkar inte diskutera, finns människor som tror att man behöver acceptera allt som finns i Sverige. Frågan var om det går tekniskt sätt att koppla upp sig på en befintlig lina som dragits hos grannen. Det var allt. Sedan valde folk att gå utanför ramarna och tillrättavisa vad som är vad. Har läst en del om det på andra forum och har fått vettiga svar!
 
Man kan nog inte stänga, men tanken var att jag är tacksam för alla svar men man behöver ej svara mer :) Denna tråd förvandlades till en krigszon :) Lika bra sluta diskutera. :)
 
Malisan74 skrev:
Frågan var om det går tekniskt sätt att koppla upp sig på en befintlig lina som dragits hos grannen. Det var allt.
Det står ingenstans i ditt första inlägg att det bara gällde den tekniska biten!

Rent tekniskt så går det att dela på en fiber men inte utan aktiv utrustning, det behövs en fiberswitch med minst tre fiberportar, det gäller att välja exakt rätt typ av fiberportar också eftersom det finns flera olika typer (tex singelmode, multimode).

En fibernätägare kommer aldrig att tillåta att privatpersoner äger utrustning "mitt i", och ingen fibernätägare kommer att välja att installera aktiv utrustning på andra ställen än på specifika platser.
 
Prata med grannen eftersom det var hans förslag så kanske han går med på att ni drar en nätverkskabel från hans router/switch på hans tomt och vidare in på din, mot att ni splittar månadskostnaden.
 
peternicklas
Vad kan hända?
Körde rj45 utanför fönstret i 4 år, tur att man inte åkte på åskan.
 
Redigerat:
peternicklas
Slår åskan ner, överslag och bränd utrustning. Finns en tråd om detta då det handlade om nätverk till ett fristående garage. Jag har använt lösningen i mitt förra inlägg mellan hus och garage. Många som bl.a. har robotgräsklippare har varit ute för samma fenomen med trasig laddstation som följd.
 
Redigerat:
Kan åskan ta den även om man gräver ned den i marken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.