hej, jag har möjlighet att tillsammans med en vän köpa, investera i en gård inom sthlm län. vi ska isf inte bo där till en början utan har hyresgäster från början.

nu undrar jag, om nån vet eller kan länka till en bra sida, hur pass stor är värdeökningen på en gård i stockholm län.

:rolleyes:
 
Stockholms län är stort. Jag tvivlar på att prisökningen runt Molstaberg eller Edsbro uppgår till mer än någon enstaka procent per år.

Men med rätt läge, 10min från pendeltåg och med möjligheter för häst eller liknade månskensbondelikande så kan det vara en investering väl värd på längre sikt.
 
ok! tittar i närheten av Molstaberg faktiskt. gnesta, järna o runtikring.. finns d statistik nånstans på priserna senaste tiden? har surfat runt en del men hittar inget. om man jämför med borättspriser hur har gårdar stigit eller minskat?
 
C
Ja, det var en rätt märklig frågeställning. Uppenbarligen går det inte att säga något konkret om en fastighets framtida värdeutveckling. Vi kan resonera om det, men knappast på ett särskilt meningsfullt utan att veta mer om objektet.
Hur stort är inslaget av bostad vs. lantbruk? Storlek? Inriktning? Läge? Kvalitet/status på marken? Möjlighet till avstyckning/ombildning?
 
Krilleman
En gård i Gnesta går säkert upp en skvätt per år, men vem vet hur mycket en skvätt är när du inte skriver vilket område det gäller?

Gnesta är ju som alla vet mindre attraktivt än gärna pga närheten till den kungliga Hufvudstaden och dess väglag i södertunneln!

2,30 och framåt:

[video=youtube;2n628IXJVUM]https://www.youtube.com/watch?v=2n628IXJVUM[/video]
 
ok, jag förstår att det är svårt att sia vad som ska hända på marknaden i framtiden men går d att säga generellt om gårdar har ökat eller minskat i värde under en viss tid bakåt? en bostadsrätt kan ju ha massa olika plus o minus men man kan ju generellt säga att d har varit bra värdeökning på en borätt senaste tiden..

om d går att resonera om d vill jag gärna d men jag vet ju inte vilken gård d kommer bli. objektet jag tittar på just nu har inte mycke mark alls (men kanske möjlighet att köpa loss mer mark) ett bohus på 250kvm. stora förråd o ekonomibyggnader.
 
Krilleman
Absolut, generellt går det säga med 100% garanti, att gårdar med närhet till den kungliga Hufvudstaden har ökat i värde sen 1940. Men vad som händer imorgon på bostadsmarknaden, det vet ingen!

Vill du att jag ska sia mer?

Utan vettig info om läge och storlek får du nog inte bättre svar än gissningar!

Och är du så slö så du inte orkar skriva mer än "d" så kan man ju fråga sig hur seriös du är. Men "d" kanske är nya normen för 90-talister?

2,00 minuter och framåt:

[video=youtube;Q5AbdF77FHw]https://www.youtube.com/watch?v=Q5AbdF77FHw[/video]
 
hej krilleman! Järna stavas med J inte G. du behöver inte sia mer i denna tråd.

nån annan med lite mer matnyttig info?
 
Krilleman
Jo, men misstolka inte min dyslexi med sanningen!
 
Bror74 skrev:
ok, jag förstår att det är svårt att sia vad som ska hända på marknaden i framtiden men går d att säga generellt om gårdar har ökat eller minskat i värde under en viss tid bakåt? en bostadsrätt kan ju ha massa olika plus o minus men man kan ju generellt säga att d har varit bra värdeökning på en borätt senaste tiden..

om d går att resonera om d vill jag gärna d men jag vet ju inte vilken gård d kommer bli. objektet jag tittar på just nu har inte mycke mark alls (men kanske möjlighet att köpa loss mer mark) ett bohus på 250kvm. stora förråd o ekonomibyggnader.
ok tack pojkar!

läs ovan vad jag letar efter o ge gärna tips om ni har.
 
C
Bror74 skrev:
hej krilleman! Järna stavas med J inte G. du behöver inte sia mer i denna tråd.
Bror han brydde sin hjärna
Vad blir värdet på gården i Järna?
Men svaren han fick, sa inte ett dick
Men svarar det gör vi så gärna
 
se så enkelt pojkar! tusen tack Marlen!
 
Krilleman
Fin statistik Marlen, men jag hittar ingen statistik just från det efterfrågade Järna/Gnesta? Klickar man vidare så hittar man:

http://maklarstatistik.se/maeklarst...99&Extra1=8888&Extra2=8888&Typ=Boratter&Ant=8

Och då borde det rimligtvis vara att Gnesta har haft en värdeökning på 400% sett över nio år från 2005. Men frågan är ju nu när vi har väldigt låg ränta (dock inte rekordlåg), när vänder det?

Siandet fick jag ju inte idka mer av så jag gissar istället: KÖP!

Eller spökar min dyslexi igen?

Och jodå, jag är väldigt medveten om dessa områden av areal då jag både bott och arbetat inom regionen. Det är dock aldrig som man tror när man kommer så långt ifrån den så kallade storstaden bara för man eventuellt kan kanske kalla det för samma region som huvudstaden!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.