Någon som använt Svedbergs Lackering för att lacka köksluckor? De tar nästan lika mycket i kostnad per lucka som Ikea-luckan kostar :D Men om de är bäst på det dom gör ser jag inget problem med det
 
Känns som väldigt stora ord. Nu är inte jag jätte insatt i färgaffärer i Stockholm. Men den enda jag tolkar har legendstatus i Stockholm är Bojens på Nortullsgatan. Vet inte om det beror på färgbrytningsförmåga eller annat. Kanske färgad (no pun intended) då jobb och många vänner ligger/bor i Vasastan och på Kungsholmen.
 
Jag har själv jobbat flera år på färgaffär när jag var yngre och det är inte direkt raketforskning att bryta färg.
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Jag har själv jobbat flera år på färgaffär när jag var yngre och det är inte direkt raketforskning att bryta färg.
Den uppfattningen har jag också efter att ha handlat mycket färg. Man hämtar Basfärgen på hyllan, ställer in i maskinen och knappar in vilken kulör man vill ha (i tillverkarens program). Sen blandas färgen automatiskt. Jag tror det är väldigt få som står och blandar pigment själva.
 
Aha, jag tänker mer när färgkod inte finns, tex om man vill matcha en vägg efter en möbel eller så, har hänt mig iaf
 
Finns maskiner som löser sånt, sen är NCS-systemet enkelt när man lärt sig det, trots att det innehåller tusentals färger är det ofta rätt få man behöver jämföra med när det kommer till kritan. Justera på frihand är också nåt man lär sig hyfsat snabbt.
 
K
AndersMalmgren skrev:
Aha, jag tänker mer när färgkod inte finns, tex om man vill matcha en vägg efter en möbel eller så, har hänt mig iaf
Då tar man fram en NCS-läsare och får fram en kod.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Maskin, inte oldshool :D Snubben där tittar på provet och blandar den, var dock 10 år sedan, de har nog en optisk avläsare för det nu
 
Redigerat:
Det är dock inga billiga grejer, hade en kille som kalibrera min projektor, den utrustningen kosta över en miljon
 
Jag efterfrågade en färg från TV-programmet Room Service där man ju ofta gör en grej av att Jonnie (tror jag han heter) bryter själv lite på känn men jag har för mig att jag fick en NCS-kod till slut.
 
AndersMalmgren skrev:
Det är dock inga billiga grejer, hade en kille som kalibrera min projektor, den utrustningen kosta över en miljon
När jag var inne hos den lokala färghandeln med en gammal burk med fasadfärg där NCS koden blivit övermålad, plockade gubben fram en färganalysator från bältet och läste av färgen i burgen. Han fixade en färg som ger samma nyans som den gamla, trots annat fabrikat.

X-rite som används för att profilera skrivare, foto och videoredigeringsskärmar kostar några tusen. Tror inte att det är mer komplicerat att profilera en projektor.
 
De billigaste verktygen för att kalibrera projektorer och bildskärmar kostar tusentals kronor, de proffsen använder (och anledningen varför jag hyr folk för att göra det) kostar 100 tusentals kronor. Borde vara minst lika svårt att läsa av färg kan man tycka, men, men
 
Vad gör du med din projektor som är så oerhört färgkritiskt? Jag förutsätter även att du har målat hela rummet i NCS s4000-n eller S 5000-n (3000 kan också funka) och har en belysning med ett RA på över 95? Du är då ganska begränsad till lysrör..

Det jag vill komma fram till är att det är så mycket runtomkring som styr och ställer när det kommer till färgåtergivning att det sällan är den ballaste kalibreringsutrustningen som gör skillnaden.
Jag är helt övertygad att tex en Spyder från Datacolor skulle ge dig ett fullt tillfredställande resultat och den kostar troligen mindre att köpa än vad du betalar ett proffs för att komma till dig ochutföra kalibreringen.
 
  • Gilla
Papperskatt
  • Laddar…
varmkorv skrev:
Känns som väldigt stora ord. Nu är inte jag jätte insatt i färgaffärer i Stockholm. Men den enda jag tolkar har legendstatus i Stockholm är Bojens på Nortullsgatan. Vet inte om det beror på färgbrytningsförmåga eller annat. Kanske färgad (no pun intended) då jobb och många vänner ligger/bor i Vasastan och på Kungsholmen.
Bojens har stängt ner och en Caparol öppnat på platsen ;(
 
Jag ser ju på film på den förstås :D Nej bio i vardagsrum är verkligen inte optimalt, bäst är svartmatta väggar och inga fönster. Men med bra mörkläggning för fönstren och en bra hög konstrastduk så blir det riktigt bra, långt bättre än vad TV kan. Kalibrering i ej optimal miljö är nästan mer viktigt än i perfekt miljö. Projektorn kalibreras nämligen på plats och alla färger i vardagsrummet tas in i kalibrering för att komma så nära referensbild som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.