Vi har oljat vår altan i lärk med Cuprinol Lärkolja. På de få delar där vi slarvat och oljat för flödigt (läs inte strukit/torkat bort den olja som inte trängt in, eller där vi oljat tre gånger) ser vi nu lite prickar av svartmögel. I övrigt ser den himla fin ut i övrigt efter ca en månad ute och efter ett antal regnskurar.
 
B
Ska bli intressant och veta hur lärkträoljan ser ut efter ett år eller två, min erfaranhet är att ju tjockar skickt man lägger på desto mer merarbete får man då skicktet ger vika. Min granne köpte en tjock dyr lasyr, efter två år slipade han om altanen. Jag tror att en hederlig tjärolja(rå linolja,terpentin,tjära) i tunna skickt är bäst eller vad tror Ni?Hur lång var torktiden på lärkoljan?
 
De (få) ställen där vi gjort fel kommer vi att slipa ner och olja om.
Torktiden för rätt sätt är för första oljningen är några timmar (torktid förresten, här är det mer fråga om uppsugning...), för andra oljningen lite längre - kanske ett dygn eller så.

Som du säger så är det tunna skikt som gäller, och att i synnerhet efter andra oljningen torka bort överskottet som inte gått in i träet efter några timmar.
 
Vi har oljat in hela vår veranda i lärk med 50/50 blandning av Gysinges linolja och balsamterpentin och det ser fördj-ligt ut! :'( :'( :'(Hela altanen är alldeles svartmöglig fast vi byggde den i början på sommaren! Vad kan man göra nu? Och vad är felet oljan eller virket? Möglandet började inte förrän vi oljat den ca en månad efter läggning (å andra sidan regnade det inte innan dess heller). Om man ska slipa hyr man en golv slip då ellerkör man med handslip (rätt jobbigt då altanen är 45 kvm)? Om man kör med golvslip vad händer med skruvskallarna?
 
Hej!
Om du har köpt tryckt virke så får du absolut inte behandla det första året.Du stänger inne fukten i virket vilket gör att det börjar mögla.Tråkigt med sant.

H/Bengt
 
fornby skrev:
Hej!
Om du har köpt tryckt virke så får du absolut inte behandla det första året.Du stänger inne fukten i virket vilket gör att det börjar mögla.Tråkigt med sant.

H/Bengt
Nej inte tryckt utan lärk (som det står i mitt inlägg). Möglar gör det likväl! Hur åtgärda? Ingen med förslag till åtgärder?
 
Köp riktig tjärolja så slipper du alla problem, och oljar med LÅNGA intervaller.

Utdrag från ett mail mellan mig och http://www.dalfrid.com/

9. Skall du olja in trä utomhus använd endast feta beprövade oljor/tjäroljor med någon fungerande fungicid.
Det gör mer skada än nytta att använda en billig "träolja". Helt meningslöst innebär bl.a att lacknaftan flyktar till 100%, och att fel linolja kan inte tränga in i träet, ligger bara på ytan och drar till sig svartsporer så att ytan ser riktigt "smuts-skitig" ut på rekordkort tid. Lacknafta är i första ledet det allra billigaste lösningsmedel som finns och används därför av de flesta fabrikanter. En riktig konstnär (målare) gör aldrig rent sina penslar i lacknafta. Han eller hon använder alltid balsamterpentin och har så gjort i århundraden. Vet du varför ? Om inte har du något att fundera på.

mailet:

Tjäroljan kan läggas på direkt eller senare. Främsta uppgiften är att få ett mer lättskött trädäck. Kaffe, ketchup, jordiga skor mm fastnar inte lika lätt på en tjäroljad yta. Däcket blir ju oxå ganska mycket "sexigare" v.s tryckimpregnerat.

En dunk 5-liter kostar 550:- och räcker normalt på hyvlat lärkträ till ca 5 kvm / liter - kanske en dunk räcker !!!

Fördelen med att tjärolja NU är att sol och regn slipar bort lite av ytpigmeneten snabbare med uv-ljusets inverkan. Innebär att man snabbare får ett delikatare resultat.

Jag har en tjäroljad silvergrå Amerika-stol som står på mitt lager VÄL SYNLIG från utsidan. Den har stått orörd utomhus året runt (2-år). Vintertid ute under snön och är ej tvättad.


Lagavulin
 
Tack för ditt konkreta tips. Ska man slipa bort svartmöglet innan man lägger på dalfrids olja? Och i så fall hur (40kvm känns som mcket att slipa med slipmusen men hyr man stor golvsliparmaskin får man väl byta papper varannan kvm med tanke på att golvet är skruvat uppifrån?)?? Eller räcker det med T-racern? Och appropå citatet frå mailet har jag inte haft lacknafta utan behandalt golvet med det jag trodde var en god traditionell behanding dvs 50/50 balsamterpentin och Gysinges linolja. Nen det funkade tyvärr inte...
 
Borde räcka med T-racern. Men vänta inte till vintern bara för då kanske du får köra med Snowracern :)).

Kommer själv köra deras olja i vår när vi bygger vårt 60kvm däck.

Lagavulin (får spara rejält om man skall ha råd med lärken)
 
Lagavulin skrev:
Borde räcka med T-racern. Men vänta inte till vintern bara för då kanske du får köra med Snowracern :)).

;D ;D ;D
Lagavulin (får spara rejält om man skall ha råd med lärken)
Det är därför det är SÅ trist när man lagt ner oändligt med TID och PENGAR och resultatet ändå inte blir bra!
 
En undran bara! Exakt vad hade du för linolja och hur gjorde du när du lade på det på ditt golv. Var golvet helt nylagt (=fuktigt tryckt virke eller.....?)

Lagavulin.
 
Ytterligare lite input till någon ovan. Att man trycker in skit i det tryckta virket har inget med att direkt skydda mot fukten. Det är bara till för att det inte skall börja växa alger/mögel etc. Trallen är alltid genombehandlad medans reglar brukar vara trärena inne i kärnan.

Lagavuin
 
Låt virket torka innan du oljar in det, se till att undersidan kan få luft och inte markfukt.

Prova citronsyra och vatten fär mögeltvätt, kan fundera, duger bra till att ta bort rost från verktyg, ett dygn i lösningen .
 
e skrev:
Å varför skulle det vara sämre virke på Byggmax?
Hej
Kan meddela att nu när jag köpte golv spån så märks det skillnad på kvallen. De går inte att slå ihopa vissa skivor. En del går bra andra har ett glapp på 2-3 mm,. tur att det ligger på vinden annars hade jag fått krupp ;)
 
Lagavulin skrev:
En undran bara! Exakt vad hade du för linolja och hur gjorde du när du lade på det på ditt golv. Var golvet helt nylagt (=fuktigt tryckt virke eller.....?)

Lagavulin.
Vi lade lärktrallen i början av sommaren. Vi hade sedan ca en torr varm juli. I början på augusti köpte vi Gysinges linolja blandade den (enlig anvisningar från Gysinges personal) med hälfen balsamterpentin. Innan appliceringen rengjorde vi golvet med diskmedel och en skrurborste (också det enligt Gysinges personals anvisningar). därefter lade vi på oljan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.