Till våra källarfönster har vi använt fint virke som vi fick av en bekant som sålt sitt snickeri så det virket var inte fy skam, har även en jättefin träbåt därifrån �� väl omhändertagen av förra ägaren.

Sambon är föredetta möbelsnickare riktigt duktig om jag får skryta. Så det var självklart att fixa fönstrens själv. Huset är egennytta med . image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Han är mycket noga med virkesval och sågar gärna själv. Köpte en gammal 5 kutters listhyvel på nätta 2.5 ton bara för att kunna göra fönster samt en list kap till spröjsens. Så visst vi har kanske maskiner ingen vanlig har men fönstrens blir fina.
 
  • Gilla
amatörsmurf och 1 till
  • Laddar…
Vi har 2+1 glas kopplade

Vi har skog som vi i stort sett väljer vilket trä vi vill ha.
 
Redigerat:
O/S står inte det får något så enkelt som osorterat vilket i praktiken är allt virke förutom en planka som är kvistfri. Så man kan väl få jätte fin tät ådrig till väldigt gles ådrig bland o/s bräder.
 
Förresten välkommen Heimlaga hoppas du fortsätter att vara aktiv här på byggahus och att det inte var en engångsföreteelse.



pär
 
pär h skrev:
O/S står inte det får något så enkelt som osorterat vilket i praktiken är allt virke förutom en planka som är kvistfri. Så man kan väl få jätte fin tät ådrig till väldigt gles ådrig bland o/s bräder.
Nej o/s har alltid täta ringar och är kärnvirke. Oftast utan just kärnan dock.
 
  • Gilla
Handlar
  • Laddar…
Det är möjligt att din virkes leverantör säljer virke som är så och han kallar det för o/s.

Nu skall vi se om jag kommer i håg rätt det är regler från 60 talet.
O/S står för osorterat och det fans (skriver fans för i dag så är det egentligen andra regler) I-VII. Där egentligen O/S är mellan I-IV , V-VII är skitvirke.
O/S I är någon liten kvist på en sida av fyra sidor per lpm. och O/S IV flera kvistar och förekommer på alla sidor.

Och det görs ingen som helst okulär koll på ändträt utan endast på virket längsled. Så rent teoretiskt kan man få virke som är jätte tät eller väldigt gles men ändå O/S

Och det är en djungel när det kommer till att benämna kvalitén på just furu och gran. Samma benämning kan i dag betyda lite olika mellan sågverk, grossist och handeln.

Personligen struntar jag i vad dom kallar sitt virke jag talar om mina krav och hoppas på att leverantören lever upp till det.
 
Jo du har rätt Pär. Men i praktiken har jag rätt:p Men det är säkert så att det skiljer sig från handlare till handlare. Skulle jag få glest tråkigt virke åker det tillbaka. Har fått en del sneda bitar och propellrar men aldrig glesvuxet. Sidorbärdorna brukar dock vara väldigt raka och fina.
 
Har en fråga. Har ev tänkt mig bygga ett par fönster 2st för att vara exakt, som ska vara till ett vitrinskåp. Behöver man fort få tag på riktigt bra kärnvirke, eller går det med vilket som? Då det alltid kommer att stå inomhus,
 
Går mer eller mindre bra med vilket som, så länge det är torkat till 6-8%. Med andra ord inte virke direkt från byggvaruhusen
 
Fönsterkarmar och i synnerhet ytterbågar som är extremt utsatta för väder och vind skall ha så hög andel kärnvirke som möjligt men precis som du själv skriver är ett vitrinskåp en inomhusmöbel och då finns ingen väderbelastning som skulle kräva kärnvirke.
Fastän du använder ytvirke så lönar det sig att välja bitar med någorlunda smala årsringar. Långsamvuxet virke har bättre hållfasthet och flisar inte lika lätt när man arbetar med det........ och så skall det vara möbeltorrt precis som pär h skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.