Men ärligt talat. Är huset verkligen en sådan hemsk katastrof?

Bråtet lär väl kosta 10 - 50 000 att få bort. Sedan är det en total renovering av ytskikt kanske tak som blir ungefär lika dyr här som på de flesta hus. Det blir inte dyrare för att det är riktigt risigt.

Nu fanns här ju tydligen dels någon brist i bjälklaget, kostar inte mycket att fixa om ändå alla ytskikt skall fixas.

Jokern är det som skrivs om mögelskador, framförallt om man inte kan komma in och undersöka. Det Skulle kunna vara riktigt illa.

Jag gissar att det går att få till huset till beboeligt skick för kanske 1 milj.
 
Det stora problemet är ju att ingen, och då menar jag verkligen ingen, har kunnat besiktiga husets kondition. Den där mängden bråte har inte kommit dit senaste halvåret...det måste ha ackumulerats under mååååånga år. Därför kan det gömmas skador som inte är reparabla eftersom de kunnat fortgå under åratal.

Detta måste ju vara själva definitionen av att köpa grisen i säcken...och ändå slåss nio budgivare om det och är nu uppe i 4,5 miljoner. Återigen, jag skulle kunna ha någorlunda förståelse för det om det var en friliggande villa med OK tomt, i någorlunda närhet till service och kommunikationer. Då tar man bort huset och bygger ett nytt...men detta är ett kedjehus på en liten tomt ganska långt ut på Lidingö. Förvisso nära service och kommunikationer, men ändå...

Lita på att jag kommer åka dit någon gång framöver och för att försöka se vad lockelsen är! Jag lär nog åka dit om ett par år också för att se vad köparna gjort...om huset står kvar eller om det rivits och byggts upp igen.
 
  • Gilla
dextrocell och 1 till
  • Laddar…
Nu är budet uppe i 4,7.

Huset har ståt tomt i minst 5år.

Jag med många flera har varit inne i huset på visningen och det är en fullständig katastrof. Jag anser mig händig (annars hade jag inte varit där) och brukar enligt mig kunna göra hyggliga bedömningar av dylika situationer (är dock ej proffs).

Huset har fått en bilring (japp, precis en sådan som vi alla till mans har ovan höften) av den extrema vikten som är inuti huset, att det läcker genom taket gör inte situationen bättre. Mellanbjälklagret har rasat ner i vardagsrummet och det är mycket fuktigt i isoleringen (om man kramar isoleringen i handen så rinner det vatten ur den) och i hela huset (påminner om att vara i en bastu). Stanken i huset är kväljande och det är nära på kräkläge tidvis. Stora mängder mögel i nedervåningen där man kan se vägg.

Det är sådana otroliga mängder bråte att det är svårt att greppa, om man någonsin sett ett program om horders på någon obskyr kanal och tar de mest extrema medverkandena så det är så det ser ut inomhus.

På övervåningen som bestiges med ev. viss fara för livet så har mellanvägen in till två rum (sovrummen?) börjat skeva kraftigt.

Jag kan inte bedöma om det är möjligt att renovera huset eller om det faktiskt är rivning som gäller men det är definitivt så illa att rivning kan vara ett alternativ.

Jag ser med spänning fram på hur detta kommer fortlöpa och jag önskar ett köparen skaffar sig ett konto här på Byggahus.se och beskriver renoveringen. Tror ingen skulle bli besviken, då vi alla gillar ordentliga projekt.

Gällande priset så konstaterar jag bara att det är dyrt (svindyrt) i storstäder och dess kranskommuner.

Med vänlig hälsning
Anonym
 
Tack för redogörelsen Ottootto!! Det var verkligen intressant! (y) Så ni fick gå in i huset i alla fall?

Hur var stämningen på visningen? Var det mycket "vanligt" folk där eller verkade det vara mest yrkesfolk/spekulationsköpare?
 
Är huset en egen huskropp eller delar det väggar med grannar?
Om den delar väggar är det ett våghalsigt projekt att renovera.
 
Tobbe_3 skrev:
Är huset en egen huskropp eller delar det väggar med grannar?
Om den delar väggar är det ett våghalsigt projekt att renovera.
Det är ett kedjehus. Mäklarannonsen är länkad till i tråden...bara att kika.

EDIT: Fel av mig...åtgärdar: http://gadelius.se/objekt/klarbarsvagen-29-killinge/
 
Jag tror jag tar tillbaka det jag skrev om att det inte kunde vara sååå illa...
 
KristinaRT
Tobbe_3 skrev:
Är huset en egen huskropp eller delar det väggar med grannar?
Om den delar väggar är det ett våghalsigt projekt att renovera.
Enligt bilderna verkar det iaf dela vägg till kallgaraget som hör till grannen til vänster...

Undrara bara hur det kunnat bli så här, vem har samlat på sig allt detta bråte och varför? Hoppas verkligen de stackars grannarna slipper åbäket - tänk ha detta hus som närmsta granne :banghead:
 
KristinaRT skrev:
Enligt bilderna verkar det iaf dela vägg till kallgaraget som hör till grannen til vänster...

Undrara bara hur det kunnat bli så här, vem har samlat på sig allt detta bråte och varför? Hoppas verkligen de stackars grannarna slipper åbäket - tänk ha detta hus som närmsta granne :banghead:
det verkar inte påverka värdet iaf när man ser vilka pengar det handlar om.
 
4,7 milj renovera för 1,5 och du går fortfarande +
 
För mig känns det mest troliga att huset köps på spek. Precis som Polos skriver, någon köper kåken, renoverar upp den och säljer med avans. Jag har mycket svårt att tro att någon privatperson tar på sig att tömma huset, fixa i ordning det och sedan flytta in...fast man vet ju aldrig.
 
Ett liknande hus såldes i närheten där jag bor och det var 10-15 polacker som fusk renoverade huset , nu är objektet till salu som ett totalrenoverat drömhus . Nu är det inte säkert att detta är fallet med detta hus .
 
Polos skrev:
Ett liknande hus såldes i närheten där jag bor och det var 10-15 polacker som fusk renoverade huset , nu är objektet till salu som ett totalrenoverat drömhus . Nu är det inte säkert att detta är fallet med detta hus .
Är det fusk renoverat bara för det var polacker som gjorde jobbet?
 
nissenhj skrev:
Är det fusk renoverat bara för det var polacker som gjorde jobbet?
Nej för att dom fuskade när dom renoverade
 
  • Gilla
panodil och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.