tommib
SBH skrev:
dyrt me spårad skiva. dock går det snabbare.
Jo, men som jag skrev i en annan tråd beror det på hur man värderar sin egen tid. Jag värderar den väldigt högt, vilket gör att en ökad kostnad som ger en betydande tidsvinst är acceptabel. Nu vet jag inte pris/tidsskillnaden just här men det är en faktor åtminstone jag väger in vid val av metod.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Krilleman
Och så får man ju inte "ovalheten" i golvspånet som gör att slangen och plåten "klickar i" och fastnar när man spårar med såg. Slangen kan ju vara riktig bångstyrig!

Och hur tar man bort materialet i spåret smidigast? Hur vet man att det blir bra på djupet när man har spårat för hand, det brukar ju inte vara många mm kvar av spånet under spåren i färdiga skivor. Det inställda sågdjupet är väl endå väldigt viktigt i kombination med metoden att ta bort kvarvarande material...

Jag skulle köpt färdig skivor, men spårat vändningarna själv med korrekt frässtål.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Har målat plankor och spikat upp dem när de torkat. Går sakta nu. Men snart är utsidan klar :)
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
xdigger skrev:
Att du inte använder en överhandsfräs istället??
Det är ju sjukt lätt att få bra spår med sänkan. Förstår verkligen inte varför det skulle vara ett problem. När man har dragit dit de två yttre spåren är det trivialt att ta bort det mellanliggande med några spår till med sågen.

Jag har iofs aldrig fräst i golvspån. Är det som att köra i smör eller?
 
Räknas detta?
Fick leverans av vinterns uppvärmning. Nu har hela vinkällaren och diverse utrymmen såsom förråd i källaren och under källartrappen fyllts med säckar.
Jag kommer somna ovaggad inatt, men sannolikt kommer min rygg också känna sig 130+ år gammal lagom till frukost imårrn, hehe :)

lQC1CeA.jpg
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Och så får man ju inte "ovalheten" i golvspånet som gör att slangen och plåten "klickar i" och fastnar när man spårar med såg. Slangen kan ju vara riktig bångstyrig!

Och hur tar man bort materialet i spåret smidigast? Hur vet man att det blir bra på djupet när man har spårat för hand, det brukar ju inte vara många mm kvar av spånet under spåren i färdiga skivor. Det inställda sågdjupet är väl endå väldigt viktigt i kombination med metoden att ta bort kvarvarande material...

Jag skulle köpt färdig skivor, men spårat vändningarna själv med korrekt frässtål.
Nu ska jag försöka svara på lite frågor!

1)Golvvärmesystemet är inköpt via en bekant från Dahl. Märket är Roth.
2) har inte visat upp bilder(tror jag) på de frästa skivorna. Jag har lagt ca 45m2 av dessa, mycket smidigt. Jag har INTE lagt vanligt golvspåne direkt på bjälklag någonstans och spårat/fräst då jag inte vill få svikt ev. riskera att såga för djupt. Bilden ni ser på det sågade golvet ligger lagt korsvis(hellimmat) över spånskiva dvs 22+22mm. Jag valde att göra så pga av att jag behövde komma upp i nivå med resterande golv i huset och slippa trösklar. På de spårade skivorna har jag spårat med Festools golvvärmefräs, för att få rätt urholkning.
3) anledningen till att jag inte valde att lägga färdigspårat (vilket först var planerat) var att skivorna var slutsålda vid för tillfället och jag kunde då inte genomföra montaget på utsatt tid.
4) även om jag lagt skiva på skiva så har jag skruvat och limmat ALLT, men jag hatar svikt och knarr i golvet, detta kommer inte att hända med detta golv kan jag lova. Den sågade delen bryter jag lätt loss med en Moralniv som jag bryter lite med, sen kommer biten loss. Ibland sitter delar av spånskivan kvar i spåret men detta tar jag bort med fräsen. 10kvm tar ca 3h för mig att göra med vändningar.

Hoppas alla fått svar�� kommer att uppdatera med bilder på golvvärmen och visa lösningar som jag gjort.... Och mitt stora misstag.... Cliffhanger!!!!


Med vänlig hälsning, fremax
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Dubbel-spån. Det förklarar ju hur du får spåren och bärigheten.

Hur har du tänkt att slangen ska ligga kvar vid ut-rullning?

Och en cliffhanger gillar forumet! (y) :wow:
 
D09
krilleman_215 skrev:
Dubbel-spån. Det förklarar ju hur du får spåren och bärigheten.

Hur har du tänkt att slangen ska ligga kvar vid ut-rullning?

Och en cliffhanger gillar forumet! (y) :wow:
Slangen kläms väl fast i plåtarna vid monteringen om man samtidigt lägger ut golvgipsen/ ställer lite vikter på under tiden :)

Jag körde med dubbla spån. Hel unders och överst skivor som var kapade på mitten för rätt cc med slang emellan och sedan rundade vid behov med hjälp av en hink :)
 
Krilleman
Låter jobbigt enligt mig om slangen är lite styv och snurrad (vilken den lätt gör i svängarna) :x
 
tommib
fremax skrev:
Nu ska jag försöka svara på lite frågor!

1)Golvvärmesystemet är inköpt via en bekant från Dahl. Märket är Roth.
2) har inte visat upp bilder(tror jag) på de frästa skivorna. Jag har lagt ca 45m2 av dessa, mycket smidigt. Jag har INTE lagt vanligt golvspåne direkt på bjälklag någonstans och spårat/fräst då jag inte vill få svikt ev. riskera att såga för djupt. Bilden ni ser på det sågade golvet ligger lagt korsvis(hellimmat) över spånskiva dvs 22+22mm. Jag valde att göra så pga av att jag behövde komma upp i nivå med resterande golv i huset och slippa trösklar. På de spårade skivorna har jag spårat med Festools golvvärmefräs, för att få rätt urholkning.
3) anledningen till att jag inte valde att lägga färdigspårat (vilket först var planerat) var att skivorna var slutsålda vid för tillfället och jag kunde då inte genomföra montaget på utsatt tid.
4) även om jag lagt skiva på skiva så har jag skruvat och limmat ALLT, men jag hatar svikt och knarr i golvet, detta kommer inte att hända med detta golv kan jag lova. Den sågade delen bryter jag lätt loss med en Moralniv som jag bryter lite med, sen kommer biten loss. Ibland sitter delar av spånskivan kvar i spåret men detta tar jag bort med fräsen. 10kvm tar ca 3h för mig att göra med vändningar.

Hoppas alla fått svar�� kommer att uppdatera med bilder på golvvärmen och visa lösningar som jag gjort.... Och mitt stora misstag.... Cliffhanger!!!!


Med vänlig hälsning, fremax
3. Helt giltig anledning! Hatar när man har planerat något och materielen sen inte finns. Snyggt gör du det också.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Låter jobbigt enligt mig om slangen är lite styv och snurrad (vilken den lätt gör i svängarna) :x
Använder denna slang : http://www.roth-nordic.se/alulaserplusror.htm , grym enlig mig.. Utan tidigare erfarenhet��
Plåtarna kommer jag att limma fast med MS Instant.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
krilleman_215 skrev:
Låter jobbigt enligt mig om slangen är lite styv och snurrad (vilken den lätt gör i svängarna) :x
:) gick ganska bra för det mesta :)

En gång lyckades jag vecka den ha ha

Då åkte allt I den slingan ut.. Slang plåtar etc sen kastade jag pannlampan åt helv... Och inser att sambon har kommit för att hälsa på och ser mig helt tokig ;)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Men, det brukar ju räcka att värma med värmepistolen så går vecket tillbaka?
 
Ursäkta stavningen förresten "golvspåne" och "moralniv" är inte ord från Svenska Akademiens ordlista..
Är trött...

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
D09
mexitegel skrev:
Men, det brukar ju räcka att värma med värmepistolen så går vecket tillbaka?
Jag tänker sällan logiskt när jag tappar humöret :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.