Vi har just byggt ny altan. Eller byggt ut vår förra med ett trädäck på ca 25 kvm.
Jag slipade med finaste sandpapper (240) lite lätt på en del brädor där det var riviga kvistar och drog lite lätt med excenterslipen på hela golvet, bara för att få det extra mjukt och lent, sedan behandlade jag det med Cuprinol en gång. Jag behandlade det omgående efter jag slipat, det hann inte regna eller så emellan.

Efter två ganska rejäla regnskurar, ser jag nu att altangolvet är svart och mögligt på flera ställen. Det går inte att skrubba bort med en borste/scotchsvamp, det går dock att få bort om man behandlar med medel, men frågan är hur f-n det kan vara möjligt efter TVÅ regnskurar, att det börjat mögla?????????
De två yttersta plankorna var ej lagda då jag slipade/oljade men de ser likadana ut, så jag tvivlar på att möglet har något med min behandling att göra.

Vad ska man göra? Reklamera? Är det träet de är fel på? Jag har köpt från 2 brädgårdar och brädorna från den ena är det värre på, men även på de andra brädorna är det pyttelite.
Har haft vår andra altan i 5 år utan att behandla alls och den ser ny ut jämfört med den nya nästan...

KAN man reklamera eller vad kan det bero på?
 
Vad är det för virke. Är det tryckt virke?

Om det är tryckt virke hade jag definitivt reklamerat det!
 
Vilken sorts Cuprinol använde du?
Cuprinol Träskydd
Cuprinol Träolja
Cuprinol Träolja V
m.m.
 
Tack för svar!
Det är tryckimpregnerat virke och jag har använt Cuprinol Träolja V, färglös.
 
Hade samma problem med vårat förra hus/altan....då handlade jag på byggmax...
Det lönar sig nog att lägga de extra kronorna och köpa virke på ett "riktigt" byggvaruhus.
 
Vi har precis byggt en altan och jag tänkte olja in den,så jag var in på en färgaffär och expediten sa: Stopp och belägg,man ska absolut inte behandla tryckimpregnerat med någonting första året!Du kommer att få ett helvete sen ,sa han.Det är kanske de du fått nu.......
 
Möglet kom nog med i regnet.
Har en kompis som fick problem med sina möbler och sitt staket. Han fick svarta prickar och det gick inte att ta bort.
Möglet sätter sig tydligen rätt så djupt. Visserligen var det inte tryckt virke men jag tror att det beror på det iallafall.
Min granne fick samma problem med sina utemöbler. Han slipade bort det så gott det gick men fick inte bort allt.
 
De svarta prickarna man får i färg och olja är en sorts svamp som trivs så himla bra i färgen, antagligen oljan i den skulle jag tro. Hörde av en gammal målarare att om man vill slippa ifrån sådana problem ska man köpa bly ersättnings medel på en bensin mack och blanda i färgen/oljan. En sån liten flaska skulle räcka till 10 liter ca.
 
  • Gilla
Svenne 820
  • Laddar…
Oj va miljövänlig man var här då.
Blytillsats i färgen.
En fråga. Hur ofta tvättar ni bilen?
Tvätta huset någon gång också.

Har träffat på folk som haft problem med svamp på fasaden o skyllt på färgen.
Konstigt att det växte svamp på stenarna också då.
Ibland så är det svampvänligt o då kan man inte bara skylla på färgen.
 
Nä, miljövänligt är väl inte mitt alternativ, men det är en bra knep. Ser verkligen trist ut med nya gavelskivor som är svartprickiga efter ett halvt år.
Medelt jag pratar om fanns för övrigt i färg innan.
 
Langbein
Bly i färg är förbjudet vad jag minns, jag vill inte ha blyspröjsade fönster ens, bly ger hjärnskador.
 
Langbein
terese skrev:
Vi har precis byggt en altan och jag tänkte olja in den,så jag var in på en färgaffär och expediten sa: Stopp och belägg,man ska absolut inte behandla tryckimpregnerat med någonting första året!Du kommer att få ett helvete sen ,sa han.Det är kanske de du fått nu.......  
Hmm vår byggare sa olja i höst på nyanlagd med tryckt virke, den ser ganska torr ut och vi vill inte ha den grå.
 
Jag säger bara; lyssna till expeditens råd! :surprised:
 
Leif, jag vet inget annat än det ja skrev innan. Kolla med färglev. Om du köper hos en riktig målarmästare måste de veta svaret.
Hittade en sida om linolje målning oxå: http://www.oilpress.com/linoljef-ut.htm
 
Leif... skrev:
Nu är det väl inte bly i en produkt som heter bly-ERSÄTTNING. Sen är det nog inte vitamin A heller för den delen.
Nej det var märkligt att man kan tro något sådant, Kalium är det väl i dom flesta fall.....men eftersom rekommenderat dagligt intag är 2000 mg så undrar jag om det kan ha så stor effekt på mögel ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.