När jag lägger till en KNX dimmer i nya UI blir det ingen stapel att justera på och det går inte heller att skicka av eller på. Men en vanlig av på funktion fungerar (utan dimmer) Även i kväll har jag försökt att få in temp från KNX till zipato med 2 byte värde till mätare. Är det något du har fått att fungera?
Tomas
 
Skärmavbild 2015-07-29 kl. 01.10.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen är en dimmer
 
P
Zipato är långt ifrån en färdig produkt... Jag testade en, men den klarade inte mycket av vad som utlovades så den åkte tillbaka.
Deras support var inte heller mycket att hurra för, 7-10 dagar för att få ett svar, och då hade de inte ens orkat läsa hela mailet (som var kanske tio meningar)

Synd, i teorin så har de en bra produkt.
 
PsychoCheF skrev:
Zipato är långt ifrån en färdig produkt... Jag testade en, men den klarade inte mycket av vad som utlovades så den åkte tillbaka.
Deras support var inte heller mycket att hurra för, 7-10 dagar för att få ett svar, och då hade de inte ens orkat läsa hela mailet (som var kanske tio meningar)

Synd, i teorin så har de en bra produkt.
Håller med dig att den inte är riktigt färdig. Men det konstigaste tycker jag att när jag började med zipato för ca 1.5 år sedan fungerade allt som gick att stoppa in i systemet utan några problem alls. Som jag ser det jobbar dom lite för mycket på bredden. Kanske det vore bättre att vara riktigt bra på ett smalare område. Men det är bara mina tankar... Vi får hoppas att allt kommer tillbaka dit dom vill. Bred och bäst. :)
Tomas
 
Fick till det tillslut. Man var tvungen att gå in och tala om att man vill visa tex
Skärmavbild 2015-07-30 kl. 00.41.07.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sedan ändra ljudstyrkan på knappen på vägen (KNX) för att allt ska dyka upp.
Är alla nöjd med det ny UI med regelskapare på samma sida eller fins det några bakåtsträvare som jag som tyckte gamla UI är lättare att se i när man sitter vid en dator. Angående ny eller gamla appen i telefon så föredrar jag nya. :)
Skärmavbild 2015-07-30 kl. 00.39.25.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
En regelfråga - går det att skapa en regel som upptäcker i fall någon sensor "faller bort"? Dvs om Zipaboxen inte längre får kontakt med en sensor så vill jag på ngt sätt uppmärksamma detta.
 
Finns det någon rörelse sensor som inte reagerar på husdjur, som används till Zipaboxen ?
 
mojjebus skrev:
Finns det någon rörelse sensor som inte reagerar på husdjur, som används till Zipaboxen ?
Usch, var ju ett tag sedan man hade koll på det. Men EZ-motion har jag för mig är pet-safe, kolla upp den.
 
  • Gilla
mojjebus
  • Laddar…
Någon som använder ingång in2 på sin Qubino dimmer?
Har kopplat in den men får ingen signal i loggen på zipaboxen.
 
power650 skrev:
Någon som använder ingång in2 på sin Qubino dimmer?
Har kopplat in den men får ingen signal i loggen på zipaboxen.
Löst...
Blandade ihop att in2=input1 och inte input2...
 
Tomas Andersson skrev:
Fick till det tillslut. Man var tvungen att gå in och tala om att man vill visa tex
[bild]
Och sedan ändra ljudstyrkan på knappen på vägen (KNX) för att allt ska dyka upp.
Är alla nöjd med det ny UI med regelskapare på samma sida eller fins det några bakåtsträvare som jag som tyckte gamla UI är lättare att se i när man sitter vid en dator. Angående ny eller gamla appen i telefon så föredrar jag nya. :)
[bild]
Nya UI suger, det gamla är bättre! Telefon tycker jag är ganska lika illa.
 
Hur lång räckvidd ska egentligen en Zipabox ha? Jag har lagt till en Qubino-dimmer i badrummet, och ställt Zipaboxen fem meter därifrån, i en TV-bänk från Ikea (alltså bara spån). Nu går det inte att styra dimmern. Tips?

Undrar också om man kan lägga till en Qubinodimmer som är trappkopplad med hjälp av strömbrytaren? Är den kopplad så att man inte kan nyttja tryckknappen att sätta den i exkludering/inkluderinsläge då?
 
Z-wave skall väl gå typ 20 meter i öppna utrymmen (ej väggar).
Nu har jag inte Zipa, men Z-waves protokoll bygger ju på ett mesh-nätverk där signalen skall kunna gå från puck till puck. På en Vera kan man uppdatera vägen singalen skall ta (mellan olika puckar).
Så oberoende vilket så känns det verkligen skumt om du inte får kontakt på 5 meter.

Vet inget om Qubino, men det går ju på andra brytare (trycka en jäkla massa gånger), man får helt enkelt läsa i manualen.
 
Qunaki skrev:
Z-wave skall väl gå typ 20 meter i öppna utrymmen (ej väggar).
Nu har jag inte Zipa, men Z-waves protokoll bygger ju på ett mesh-nätverk där signalen skall kunna gå från puck till puck. På en Vera kan man uppdatera vägen singalen skall ta (mellan olika puckar).
Så oberoende vilket så känns det verkligen skumt om du inte får kontakt på 5 meter.

Vet inget om Qubino, men det går ju på andra brytare (trycka en jäkla massa gånger), man får helt enkelt läsa i manualen.
Tack för ditt svar!
Jag tycker också att det är lite mysko, men det kan ju faktiskt vara så att jag har fått en defekt box också.

Med Qubino och trappkopplingen så står det i manualen att man ska trycka ett visst antal gånger, och jag har kunnat lägga till två dimmers, men inga som är trappkopplade. Därav frågan! Jag får väl helt enkelt peta ut dem! :) Väldigt dum fråga kanske, men behöver man bryta strömmen för att ta ur dimmern och trycka på Join-knappen? Är det risk för att få en stöt om man skruvar bort ramen och tar i dimmern?
 
snowballtwo skrev:
Tack för ditt svar!
Jag tycker också att det är lite mysko, men det kan ju faktiskt vara så att jag har fått en defekt box också.

Med Qubino och trappkopplingen så står det i manualen att man ska trycka ett visst antal gånger, och jag har kunnat lägga till två dimmers, men inga som är trappkopplade. Därav frågan! Jag får väl helt enkelt peta ut dem! :) Väldigt dum fråga kanske, men behöver man bryta strömmen för att ta ur dimmern och trycka på Join-knappen? Är det risk för att få en stöt om man skruvar bort ramen och tar i dimmern?

Manual till Qubino Dimmer

Där står det att man skall trycka tre gånger inom tre sekunder för att sätta den i inkludering/exluderings-läge. (alternativt trycka på knappen på enheten i ca två sekunder)

Självklart finns det ju en risk att få ström i sig, men det beror ju på hur mycket du skalat kablar och allt. Har du varit noggrann så finns ingen synlig koppar och därmed inget som kan ge en stöt.
Sen tror jag att enheten går in i inkluderingsläge automatiskt när man slår på strömmen igen. (men det är nog bara om man inte har haft den inkopplad nån gång alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.