Hej på er!
Jag fick omlagt ett gammalt papptak på en förrådsbyggnad på knappt 15 kvm i november förra året.
På grund av att lutningen på taket är ganska liten lades det ett speciellt nytt papptak som tydligen ska klara av mindre lutningar bättre.
Men nu har jag märkt att det blir bubblor i taket när det regnar, och dessa försvinner igen efter ett par dagars torka.
Min fråga är om detta är normalt eller något som bör reklameras?:S
 
S
kan vara hål i pappen upp och kolla?
kan även vara så att regnet kyler pappen så att den drar ihop sig

hur stora bubblor?
 
peternicklas
Tog de bort den gamla pappen?
 
Nej, det är inga hål i pappen och bubblorna finns med ojämna mellanrum på större delen av taket, kanske en decimeter breda och 30-40 centimeter långa.
Ny underlagspapp är lagd, dock låg den bar cirka 10 dagar innan ovanpappen kom på. Detta skulle dock inte vara något problem enligt byggaren.
 
Har du tryckt/kännt på bubblorna och märkt om de är av vatten eller luft?
 
Bubblorna är av luft.
 
Hej igen,
bumpar denna och bifogar 2 bilder på hur det ser ut:
IMG_0864.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0865.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för märke på pappen? Är troligen någon billigare papp.
 
Det tror jag inte. Vet inte vad det är för märke på pappen, men enligt hantverkaren var det ett specialpapp för tak med låg lutning och som därför ställer större krav på fuktbelastning.
 
stente skrev:
Det tror jag inte. Vet inte vad det är för märke på pappen, men enligt hantverkaren var det ett specialpapp för tak med låg lutning och som därför ställer större krav på fuktbelastning.
Är extremt stor skillnad på olika ytpapp även om dom som säljer den billiga vill påstå att den håller samma kvalitet.
Sen ser jag att dom inte lagt pappen enligt reglerna för man ska ha en hell våd vid fotplåten.
 
Ska pappen verkligen läggas med skarvarna längs takfallet? Kolla upp vad du har för papp och läs anvisningarna.
 
myrstack skrev:
Ska pappen verkligen läggas med skarvarna längs takfallet? Kolla upp vad du har för papp och läs anvisningarna.
En del takpapp kan man väl lägga både vertikalt och horisontellt?
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Normalt läggs den vertikalt med en våd horisontellt vid fotplåt. Underpappen läggs dock som vanligt.
 
Enl Tätskiktsgarantier får man lägga våder ned direkt på fotplåten från nock till takfot. Lägger du däremot en fotvåd tvärs fallet får den vara max 50cm bred.
Angående vecken är jag nog ganska säker på att de är där även när det är torrt men kanske inte syns lika tydligt.
De har nog bara haft lite bråttom när de la taket....
Pappen är en svetsad papp och den lägger man från nock till takfot.
 
Redigerat:
I johan ivarsson skrev:
Är extremt stor skillnad på olika ytpapp även om dom som säljer den billiga vill påstå att den håller samma kvalitet.
Sen ser jag att dom inte lagt pappen enligt reglerna för man ska ha en hell våd vid fotplåten.
Nej man ska ha 50cm remsa vid foten, även kallat fotplåts remsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.