AndersMalmgren skrev:
Tror det är svårt att bilda sig en uppfattning på en skärm, måste nästan måla ett prov.
Det är det jag har sagt hela tiden :p
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Om man zoomar in så att alla kritvita referenser försvinner från skärmen ser det mycket bättre ut, det är ju därför det är så viktigt att inte blanda y och n.
 
AndersMalmgren skrev:
Om man zoomar in så att alla kritvita referenser försvinner från skärmen ser det mycket bättre ut, det är ju därför det är så viktigt att inte blanda y och n.
Precis så är det. Därmed måste man antingen köra helt neutralt (n) eller enbart gult (y). Problemet blir sen när möbler börjar komma in, eller om du hänger upp din kritvita projektorduk o.s.v.

Vi märkte också detta när vi målade väggarna i rummet i min bild ovan och snickerierna inte var målade. Tittade man mot taket (S 0300-N) så såg väggfärgen grå och trevlig ut. Tittade man däremot mot snickerierna (0502-Y) så såg listerna dels gula ut och väggen såg ut att vara blå.
 
Jag håller med, men, en vit möbel är inte 255, 255, 255 (RGB) så du kommer aldrig uppfatta tex 1002-Y lika gul mot en vit möbel som det vita på en skärm

edit: Min största ågren just nu är just det att tex kaklet i köket eller den vita bänkskivan kommer krocka med Äggskal och 1002-Y / 1502-Y. Men samtidigt är jag rädd att 1000-N och kritvita väggar känns för kallt
 
AndersMalmgren skrev:
Jag håller med, men, en vit möbel är inte 255, 255, 255 (RGB) så du kommer aldrig uppfatta tex 1002-Y lika gul mot en vit möbel som det vita på en skärm

edit: Min största ågren just nu är just det att tex kaklet i köket eller den vita bänkskivan kommer krocka med Äggskal och 1002-Y / 1502-Y. Men samtidigt är jag rädd att 1000-N och kritvita väggar känns för kallt
Kan du inte hitta ett annat kakel?

Ang. känslan att det känns kallt så har det mycket med belysning att göra. Sen känns det alltid kallt när man bygger och det inte är möblerat, det upplever vi hos oss nu också i t.ex. hallen.
 
Vi har inte ens valt kakel, jag tar bara ut oron i förväg ;)
 
Värme kan alltid adderas med möbler/pynt, däremot är det svårt att ta bort en gul känsla. Ställer man saker i varma färger och naturmaterial i ett kritvitt hem samtidigt som man är noga med belysningen blir det absolut inte kallt.

Just av den anledningen har jag valt att köra s0500-N på både väggar, snickerier och lister hemma hos mig.
 
Nu gör vi en kovändning och kör på NCS S 0500-N istället

färger_s0500n.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök_s0500n.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Roligt att följa din tråd när du är så inbiten i att få det perfekt!

Angående färgval så får man heller inte glömma av inverkan på upplevelsen från belysningskällan. I vår förra lägenhet målade jag hallen i S0502-Y och hade jätteproblem med att hitta en lampa som gav rätt ljus. En varmvit lampa som jag först köpte (2600K har jag för mig) gjorde att hallen såg helt förskräcklig ut, nikotingul. Till slut fastnade jag för en lampa som var betydligt vitare och då var inte själva ljuset lika trevligt (färgval här eftersom dörrarna och inredning i alla andra rum hade nyansen. Erfarenheten av detta gör att vi kommer ha S0500-N genomgående i vårt hus. Då kan man ha lampor med lite varmare ljus utan att huset känns genomrökt. Så jag tror att du kommer bli nöjd med ditt val.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Ett mycket bra val tror jag. När du får NCS S 1000-N bruten, säg till att du inte vill ha blå eller lila pigment i färgen. Alcro/Beckers har nämligen två recept för denna kulör och det är väldigt stor skillnad på dessa om du minns från min tråd. Ska ni inte måla själva så var på målaren om vikten av detta och be att få se på brytningen på burkarna innan han sätter igång.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
När det gäller just 1000-N så är det firman som ska lacka luckorna som levererar färgen och sedan matchar färgaffären den i nyans och matthet. Men bra att veta, ska säga åt dem att vi vill ha den helt neutral (beställer man 1000-N borde man få 1000-N, vad är annars vitsen med koder :) ?)
 
AndersMalmgren skrev:
När det gäller just 1000-N så är det firman som ska lacka luckorna som levererar färgen och sedan matchar färgaffären den i nyans och matthet. Men bra att veta, ska säga åt dem att vi vill ha den helt neutral (beställer man 1000-N borde man få 1000-N, vad är annars vitsen med koder :) ?)
Det sa jag också, men det finns tydligen gränsvärden för NCS systemet d.v.s. den kan variera i brytning mellan vissa fasta värden. Det finns också olika sätt att bryta, antingen med svart, orange, järnoxid (bra) eller med blått, violett och något pigment till (dåligt och lilla i tonen). När jag köper färg hädanefter kommer jag alltid att kontrollera med vilka pigment den är bruten. Hellre dubbelkolla än att måla två gånger :p
 
Alviksfärg är ju känd som Sveriges i särklass bästa måleributik så de litar jag på, men jag vet inte riktigt om jag kan påverka lucklackarna. Ska absolut poängtera det
 
AndersMalmgren skrev:
Alviksfärg är ju känd som Sveriges i särklass bästa måleributik så de litar jag på, men jag vet inte riktigt om jag kan påverka lucklackarna. Ska absolut poängtera det
Njaa 😀
 
Hans som bryter färg där är ju kunglig på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.