badtastex skrev:
Det kanske inte andas lika mycket 20-tal som golvet men sobert och snyggt.
Det är inte heller tanken. Att bygga ett 20-talskök såsom det såg ut då hade dels blivit väldigt opraktiskt och samtidigt extremt dyrt. Spegelluckor från IKEA med vitrin och stora induktionsspisar med "gasspis-utseende" ger jag inte mycket för och är inte mer 20-tal enligt mig (såhär ser de flesta köken ut i den här typen av lägenheter på Hemnet). Därav den tydliga kontrasten nytt-gammalt i köket.

Jag vill bara tillägga att jag inte har någonting emot kök enligt ovan. Rätt utfört kan det vara jättesnyggt, men det blir inte mer tidstypiskt för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
falkn skrev:
Det är inte heller tanken. Att bygga ett 20-talskök såsom det såg ut då hade dels blivit väldigt opraktiskt och samtidigt extremt dyrt. Spegelluckor från IKEA med vitrin och stora induktionsspisar med "gasspis-utseende" ger jag inte mycket för och är inte mer 20-tal enligt mig (såhär ser de flesta köken ut i den här typen av lägenheter på Hemnet). Därav den tydliga kontrasten nytt-gammalt i köket.

Jag vill bara tillägga att jag inte har någonting emot kök enligt ovan. Rätt utfört kan det vara jättesnyggt, men det blir inte mer tidstypiskt för det.
Problemet är att denna typ av kök oftast görs utan smak, du får vänta tills du sett vårt resultat ;)
 
AndersMalmgren skrev:
Problemet är att denna typ av kök oftast görs utan smak, du får vänta tills du sett vårt resultat ;)
Jo, det är ju precis det det är :p
 
falkn skrev:
Golvet uppburet och all bråte i köket slängt. Samtliga golv i salongerna tillfälligt täckta och maskinparken uppställd. Ikväll blir det allmän uppstädning av köket och fortsatt rivning av el. På torsdag kommer elektrikern och då ska vi gå igenom hur den nya installationen skall se ut och dras så jag kan börja spåra, lägga rör och sätta dosor. I helgen hämtar vi stommarna och vissa vitvaror på IKEA då vi har förhandlat oss till lite bärhjälp :)

[bild]

[bild]
Var hittar man leverantörer av stavparkett till ett ok pris?
 
the_PL_man skrev:
Var hittar man leverantörer av stavparkett till ett ok pris?
Vi har handlat av Calexico Wood i Göteborg. Andra leverantörer är Parkettkontakten. Finns en hel del om man googlar lite. Vi betalade ca 360 kr/m2.
 
Lite vitvaror

Igår fick vi äntligen leverans på en del av de vitvaror vi saknar. Vi fick hällen och mikron. Ugnen hade inte hunnit komma, men de körde ut ovan tidigare vilket uppskattas. Förhoppningsvis kommer ugnen nästa tisdag istället. Inkoppling av hällen sker på tisdag när elektrikern ändå är här. Jag har lagt dit den provisoriskt nu, men man skulle tydligen limma fast plåtvinklar som medföljde vid sidan av hålet för att hjälpa till att bära hällen. Jag antar att detta är för att inte belasta glaset med hela vikten. Vi monterade även mikron provisoriskt på ugnens plats då vi har uttag ovan som vi använder till byggström i resten av lägenheten.

WP_20150901_16_32_51_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150901_16_52_17_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hällen är alltså en Siemens EH875MP17E med 5 induktionszoner.

WP_20150901_17_07_38_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mikron är en Bosch BFL634GB1. De Siemens vitvaror vi skulle ha från början har ju utgått till följd av ny serie som inte finns i helsvart. Detta är den helt nya 8-serien från Bosch. Ugnen vi väntar på är Bosch HBG673CB1S.

Köksluckor

Ikväll levereras de reklamerade köksluckorna från Superfront så vi kan få köket komplett med lådfronter och luckor. Vi väntar fortfarande på de resterande knopparna från Norrgavel. De bör komma in om 1-2 veckor.

Golv

På fredag slipas resten av de nylagda fiskbensparketterna d.v.s. i gästrummet, klädkammaren, hallen och skafferiet. Det blir sedan till att behandla dessa i helgen. Vi har lite fix kvar i gästrummet med att måla snickerierna kring fönstret efter fönsterbytet samt sätta upp krönlisterna/dekorlisterna runt rummet. Detta ska göras ikväll så rummet kan tömmas inför slipning. Vi tänker även lägga på ett kål i vardagsrummet som är klart för slipning och bredspackling då vi skulle vilja ha detta färdigt när elektrikern kommer på tisdag nästa vecka så vi kan få upp uttag och brytare där. Det kommer ju dröja till hela lägenheten är klar innan han kommer nästa gång.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
I helgen har vi ångat bort de sista tapeterna i vardagsrummet och slipat ner hela väggytan samt spacklat elspår och större ojämnheter inför slätspackling.

Jag har även hängt dit de sista luckorna i köket. Bl.a. luckan till frysen vilket alltid tar lång tid då den är integrerad och det är rätt pilligt att få till det bra. Det var även en hel del pill med luckan till den integrerade tvättmaskinen då jag fick fräsa hål för gångjärn så luckan passar i höjd med resten av inredningen. Vi hoppas på att få ugnen i veckan och även knopparna som saknas. Jag bjuder då på lite mer bilder när köket blir komplett. Nedan är en bild på stänkskyddet uppställt på prov.

WP_20150905_14_32_09_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även börjat kapa upp och borra upp delarna till skafferiinredningen. Denna byggs som sagt i planhyvlad ek 20x40 mm och fästs in med kullerförsänkt mässingskruv i 5x60 mm.

WP_20150906_18_49_58_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De stående reglarna skall sedan pluggas in i skivorna med 6 mm träplugg.

WP_20150906_18_48_41_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150906_18_49_08_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick de nylagda golven slipade i torsdags, men var inte nöjda så de får göra om det i morgon.
 
Vad har du använt för skruv för att sätta upp skenan i köket?
 
Location skrev:
Vad har du använt för skruv för att sätta upp skenan i köket?
Jag antar att du menar skenan till överskåpen? I så fall kullrig 5x40 mm samt 5x60 mm beroende på om jag skruvade i glesen eller enbart i plyfan. Jag har ju reglat ut med 28x70 sen plyfa och gips.
 
  • Gilla
Location
  • Laddar…
Blandat

Arbetet går sakteligen framåt där hemma. I fredags fick vi resterande knoppar till köket vilket var skönt då det gjorde mycket för estetiken samt underlättar öppnandet av vissa skåp, även om vi inte har något i dem :p. Vi väntar nu bara på ugnen som förhoppningsvis kommer i början på nästa vecka. Vi ska även få en ny platta tillsågad så totalmåttet var lite kort så vi sedan kan få upp stänkskyddet.

WP_20150913_17_02_18_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150913_17_02_30_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luckan till vänster om vaskskåpet är alltså den integrerade tvätt- och torken från Siemens. Blev mycket bra passning tycker jag själv. Vi har ju även haft elektrikern här och fått igång lite belysning i bland annat köket.

WP_20150913_17_01_51_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimbara ledspottar ovan.

WP_20150913_17_02_03_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkbelysning från Hide-a-lite.

WP_20150913_17_02_44_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gästrummet är nu helt klart sånär som på golvet som slipas om på onsdag. Vi har satt upp dekor-/bröstlisten och målat in denna. Uttagen är också monterade sånär som på koaxialen för data/TV.

WP_20150913_17_01_06_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150913_17_01_30_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet i skafferiet är färdigbehandlat och jag håller på med den platsbyggda inredningen i ek. Alla delar är nu tillsågade och jag håller på att fräsa ur i vinstället.

WP_20150913_17_00_41_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150911_19_04_16_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150913_16_59_27_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att producera 4 till enheter likt den ovan.

WP_20150913_16_59_38_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har spacklat färdigt väggarna i vardagsrummet och påbörjat spackling av taket där det behövs. Där har ju varit en liten vattenskada från det utanpåliggande stupröret så på en bit i underkant på taket fick jag riva ner lite puts. Halva smygen till höger rök också den putsen var helt bommad. Min sambo slipar av listerna idag så vi kan grunda väggar så småningom även måla taket innan vi målar listerna.

WP_20150913_16_59_52_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150913_17_00_19_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150913_17_00_11_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150913_17_00_05_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När detta rummet är klart är tanken att flytta in sovrummet här så vi kan påbörja vårt egentliga sovrum och få upp garderoberna o.s.v.
 
Redigerat:
  • Gilla
badtastex och 2 till
  • Laddar…
Hur djupt går den där Hide-a-lite strippen? Den ser ju verkligen homogen ut i ljuset, man ser ju inte distinkta LEDar...
 
badtastex skrev:
Hur djupt går den där Hide-a-lite strippen? Den ser ju verkligen homogen ut i ljuset, man ser ju inte distinkta LEDar...
Det är kameran, punkterna syns med blotta ögat.
 
badtastex skrev:
Hur djupt går den där Hide-a-lite strippen? Den ser ju verkligen homogen ut i ljuset, man ser ju inte distinkta LEDar...
Profilen är infräst 9 mm. Sen ligger stripen klistrad mot denna. I profilen sitter sedan ett täcklock i opal plast. Jag kan intyga att man inte ser punkterna tydligt på undersidan. Framför allt blir ljuset jämnt över hela bänkskivan vilket man aldrig får med t.ex. infrästa puckar. eller med en led list utan opalt täckglas.

Jag kan försöka ta lite fler bilder med bättre kamera om du är intresserad. Helt klart den bästa lösningen av de vi tittat på.

Du ser ju på denna äldre bilden att ljuspunkterna sitter väldigt tätt vilket ger ett jämnare ljus.

WP_20150717_14_18_40_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tror det är svårt att få bättre bilder på ljuskällor och hur de upplevs men skriv gärna ut eller länka till de produkter du köpt från dem.
 
Jag har samma stripp men även med Diffusion ser man tydligt punkterna, men visst det blir bra mycket mer diffust
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.