Hur skulle en korrekt dimensionerad anläggning se ut om man antar att TS då och då vill kunna köra en 2kW klyvsåg nere vid bryggan?

TS - en oanvänd markkabel betingar ofta ett hyfsat pris på andrahandsmarknaden. Det kanske är bättre att köpa en korrekt kabel och ta mellanskillnaden som lärpeng, alt hitta andra användningsområden för kabeln - som kanske att koppla bryggbelysning till en kopplingsdosa på land? Om du ringer och skäller på elbutik.se kanske de kan ge dig en hyfsad rabatt på en bättre kabel. Alt kolla blocket/Tradera.
 
Vi pratar sannolikt om en 6 mm2 kabel. Då blir det automatiskt 5 g 6 eftersom den standardkabeln nog är billigare än 3 g 6. 4 g 5 är också udda.

Vid motordrift behövs c 10 säkrimg B 10 är ingen lämplig säkring vid motordrift.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Hur skulle en korrekt dimensionerad anläggning se ut om man antar att TS då och då vill kunna köra en 2kW klyvsåg nere vid bryggan?

TS - en oanvänd markkabel betingar ofta ett hyfsat pris på andrahandsmarknaden. Det kanske är bättre att köpa en korrekt kabel och ta mellanskillnaden som lärpeng, alt hitta andra användningsområden för kabeln - som kanske att koppla bryggbelysning till en kopplingsdosa på land? Om du ringer och skäller på elbutik.se kanske de kan ge dig en hyfsad rabatt på en bättre kabel. Alt kolla blocket/Tradera.
Allt handlar om vad ts vill göra ... Att driva 200 w belysningen och ladda en mobil, då funkar befintlig kabel och en B 6. Då kör man svart ledare till belysningen och brun ledare till vägguttaget. Då kan man montera två strömbrytare vid boningshuset så att man kan bel och vägguttag separat. Då kan man minska riskerna för lekande barn. Obs matningen skall vara enfasig.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Allt handlar om vad ts vill göra ... Att driva 200 w belysningen och ladda en mobil, då funkar befintlig kabel och en B 6. Då kör man svart ledare till belysningen och brun ledare till vägguttaget. Då kan man montera två strömbrytare vid boningshuset så att man kan bel och vägguttag separat. Då kan man minska riskerna för lekande barn. Obs matningen skall vara enfasig.
Nu skrev jag ju att antagandet var att man skulle kunna köra en 2 kW elmotor..
 
pelpet skrev:
Nu skrev jag ju att antagandet var att man skulle kunna köra en 2 kW elmotor..
Det svaret skrev jag i inlägg 32
 
Inga maskiner, bara lite belysning.
Det finns dosor för undervattensbruk från Rutab och Hensel, med gel. Någon som har erfarenhet?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Inga maskiner, bara lite belysning.
Det finns dosor för undervattensbruk från Rutab och Hensel, med gel. Någon som har erfarenhet?
Hur ska du ha det?
I ditt första inlägg skrev du bla följande:
Thomas_Blekinge skrev:
Men för tillfälliga användning med internittenta kraftigare maskiner (Hilti) vill jag ha möjligheten att säkra upp till 10 A.
Nu skriver du att du inte ska använda några maskiner utan bara belysning?
 
Enklare om du länkar till den tänkta dosan, blir lite svårt att veta exakt vilken dosa du menar annars.
Jag hittade lite info om några av henseldosorna.
http://www.hensel-electric.de/media/downloads/se/pi/pi_waterproof_se.pdf

De är testade och godkända efter tyska normer DIN VDE V 0606-22-100
Svårt med mina tyskakunskaper att se vad som står i de normerna.

Nej jag har ingen erfarenhet av de nämnda dosorna.

Har däremot skarvat en hel del kabel som ligger i vatten med dessa satser
https://library.e.abb.com/public/5e...ehor 1 kV gjutharts skarv SMARTA - Svensk.pdf

Har bara skarvat två kablar mot varandra, aldrig "grenat av till en tredje kabel" med de satserna. men det kan kanske gå. de satserna är dock designade för användning av raka skarvhylsor...

Men här är en av mina erfarenheter
El + Vatten = dåligt
El + Vatten + Skarv = sämre
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
El + Vatten + Skarv = sämre
Så sant, en del av mitt yrkesliv (högspänning). Det finns knappt några höljen/boxar som tätar bra mot en kabelyta, inga förskruvningar eller krympslangar är hundra. Så jag tänker i dom banorna inte i onödan.
Däremot har jag visst förstroende för boxar med gjutharts. Dem har använts sedan 1880-talet. Fyllmassan utgör en lång diffusionsväg för fukt som trånger in i box-packningarna. Bara den fäster bra på kabelytan så tror jag på det. Men det är t ex svårt att få fäste på PE-mantlar för PE är en fet plast (opolär) som detg är svårt att fästa emot. Kan dock avhjälpas med viss primning.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Inga maskiner, bara lite belysning.
Det finns dosor för undervattensbruk från Rutab och Hensel, med gel. Någon som har erfarenhet?
Jag köpte en liknande dosa på Jula för en 8-10 år sen för skarvning av en EKKJ,
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...gsdosor/kopplingsdosa-for-nedgravning-402107/
Nu är jag inte hundra på att det är exakt samma produkt som jag köpte då, men i vilket fall som helst så funkar den felfritt. Jag har givetvis inte grävt upp och kollat (vilket inte ger ngnting pga gjuthartsen).
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Om du använder den icke stelnande gelfyllningen som tillhör tex den Abox GT som nämnts tidigare får du inga problem om du gör ett vettigt hantverk. Det får du inte heller med den klassiska gjuthartsen men då får du göra ett ännu bättre hantverk och det är du säkert väl skickad för utgående från vad du jobbar med.
 
Jag föredrar icke-stelnande gel för jag föredrar ju att bygga framtidssäkert som ni säkert har märkt ;-)
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Jag gjorde en god gärning i veckan. En kollega snackade om att dra el till bryggan, 112 m från huset. Efter allt jag har lärt mig så rekommenderade jag att använda 5G6 om man skulle använda en 10 A säkring, då med marginal för förimpedansen.
Deras elektriker hade ingen aning om detta.
Sensmoralen: man lär sig väldigt mycket här på forum. Tack för det!
Och: ja, ni vet.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.