Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Väggfärg ska aldrig användas på möbler och snickerier. Det håller inte.
Kanske borde ha gjort tillägget att jag målade över den för att jag brukat den som pall att stå på under målningen och en hel del färg hade droppat. En liten bokhylla.
 
Matstj skrev:
Jag tror det blir billigare och mycket mer praktisk för dig att tapetsera. Det är ingen konst. Vem som helst kan göra det.
Öppna en tråd här, så hjälper vi dig. Underlaget efter att du har tagit bort förgen, behöver spacklas ock slipas många gg om du ska måla om. Annars blir det ingen vidare resultat. Allt sånt besvärr slipper du med tapet.
Hej Matstj,

Och tack för ditt engagemang. Jag ska inte ta bort all väggfärg, utan planen är att pröva stänga in doften med grundfärg+täckfärg. Är tapet bra på att mota ovälkomna dofter, eller föreslog du det på grunder av att jag har tänkt att avlägsna färgen?

Markus
 
Det var mer pga att det blir en ojämn ytan under när du skrubbar o skrapar bort färgen. Lukten får du bort genom att ta bort källan (färgen). Tror inte att du kan bli av med det genom ommålning och om det funkar så, då funkar det med tapet oxå.
 
köp Jotun lady-färg. efter att jag målade om i tvättstugan så är väggarna helt doftfria, en helt underbar färg som var skitlätt att måla med och täckte superbra. Jag personligen kommer iallafall inte använda någon annan väggfärg hädanefter :)

http://www.jotun.com/se/se/b2c/products/interior/lady/

Ser oxå att de har "täckningsgaranti" efter 2 strykningar, vad nu det innebär i praktiken. Men jag kan skriva under på att två strykningar räcker, jag har kunnat nöja mig med en egentligen, men två är bra för att få ordentlig färgtjocklek och tålighet :)
 
Redigerat:
Ropia skrev:
köp Jotun lady-färg. efter att jag målade om i tvättstugan så är väggarna helt doftfria, en helt underbar färg som var skitlätt att måla med och täckte superbra. Jag personligen kommer iallafall inte använda någon annan väggfärg hädanefter :)

[länk]

Ser oxå att de har "täckningsgaranti" efter 2 strykningar, vad nu det innebär i praktiken. Men jag kan skriva under på att två strykningar räcker, jag har kunnat nöja mig med en egentligen, men två är bra för att få ordentlig färgtjocklek och tålighet :)
Hej,

och tack för att du återkom. Det jag undrar är om du lyckades mota doften från Rusta-färgen med annan täckfärg ovanpå? Du taladeom nåt rum som fick utrymmas 2 månader. Jag har efterforskat lite, och tro att doften beror av något organiskt material som blivit dåligt. Folk talar om nån "sur" doft från gamla latexfärger. Färgen luktar som sagt, och det ganska starkt. Än en gång, färghandlaren påpekade det, men trodde att doften skulle lätta som vanligt efter påpensling. Är det någon som har haft erfarenhet av doftande Latexfärg? Ska plastfärgen dofta som ny överhuvudtaget?
 
Matstj skrev:
Det var mer pga att det blir en ojämn ytan under när du skrubbar o skrapar bort färgen. Lukten får du bort genom att ta bort källan (färgen). Tror inte att du kan bli av med det genom ommålning och om det funkar så, då funkar det med tapet oxå.
Det kommer att bli ojämnt, och arbetet före mig här är inget vidare jobb. Jag drar mig för att tapetsera pga att jag har lagt ner en hel del tid redan, och nu måste jag bara göra något som jag vet att jag klarar av. Jag måste bara få till det den här gången, och med det syftar jag på att mota doften. Tapetsera skulle behövas, men jag är bara mån om doften just nu. Jag håller på att skrubba med utspädd T-röd nu och doften verkar avta.
 
Odören ifrån rustafärgen försvann när hösten kom några månader senare och jag installerade FTXventilation och fick därmed mycket bättre ventilation hemma. När sommaren återkom året efter så var det helt doftfritt.
 
KristinaRT
Jag tycker aldrig inomhusfärger luktar något, så länge de är vattenlösliga. Jag har målat rum på eftermiddagen och sedan har vi sovit där på natten (efter att vi vädrat någon eller några timmar).... Enda gången jag tycker färg luktar är när de är lösningsmedelsbaserade, typ lackfärger.

Men jag använder å andra sidan alltid Nordsjö, Beckers eller Alcro, och har inte köpt något annat på 10 år, så det kan hända att jag är partisk :)
 
Ropia skrev:
Odören ifrån rustafärgen försvann när hösten kom några månader senare och jag installerade FTXventilation och fick därmed mycket bättre ventilation hemma. När sommaren återkom året efter så var det helt doftfritt.
OK. Minns du om färgburken luktade?
 
KristinaRT skrev:
Jag tycker aldrig inomhusfärger luktar något, så länge de är vattenlösliga. Jag har målat rum på eftermiddagen och sedan har vi sovit där på natten (efter att vi vädrat någon eller några timmar).... Enda gången jag tycker färg luktar är när de är lösningsmedelsbaserade, typ lackfärger.

Men jag använder å andra sidan alltid Nordsjö, Beckers eller Alcro, och har inte köpt något annat på 10 år, så det kan hända att jag är partisk :)
Eller kunnig nog att betala för rätt grejer. :D
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Ett tips om man vill vara på säkra sidan när det kommer till färglukt - köp färger som är rek av astma och allergiförbundet. De har ett krav på att emissioner ska ha avklingat inom 2 veckor, dvs att färgen då har slutat att släppa ifrån sig något till luften. Oftast tycker man ju att färgen har slutat att lukta efter 2-3 dagar, men det lilla som eventuellt finns kvar är alltså helt borta efter 2 veckor.

Helakrylater som TS verkar ha handlat har ofta en mycket stickig ammoniakaktig lukt, men att det skulle ligga kvar i 2 veckor verkar helskumt.

Länk till färgens datablad: http://media.byggtjeneste.no/media/dokument/132486. Den tillverkas som private label åt Lövenskiold / Maxbo bygghandel.
 
nemlan skrev:
Ett tips om man vill vara på säkra sidan när det kommer till färglukt - köp färger som är rek av astma och allergiförbundet. De har ett krav på att emissioner ska ha avklingat inom 2 veckor, dvs att färgen då har slutat att släppa ifrån sig något till luften. Oftast tycker man ju att färgen har slutat att lukta efter 2-3 dagar, men det lilla som eventuellt finns kvar är alltså helt borta efter 2 veckor.

Helakrylater som TS verkar ha handlat har ofta en mycket stickig ammoniakaktig lukt, men att det skulle ligga kvar i 2 veckor verkar helskumt.

Länk till färgens datablad: [länk]. Den tillverkas som private label åt Lövenskiold / Maxbo bygghandel.
Hej,

Tack för svar.

Enligt försäljaren var doften ingenting som var något udda (eller avvikande från den doft han redan var bekant med), och han menade på att den skulle avklinga med tiden. Jag vet inte hur det går hand i hand med att doften ska avta efter två dagar, men han menade på att det inte var något farligt, och att skändade färger luktar betydligt värre (mer ruttet). Han kunde heller inte svara på hur länge färgen kommer att sitta i. Han har fått sig ett doftprov längs med väggen. Han föreslår att jag målar över med ny färg om jag inte står ut, vilket jag tänker göra. Som jag beskrev tidigare är doften starkt kemikalisk. De som har varit här har ryggat, och precis som ni säger har de jag talat med blivit förvånande när jag talat om en starkare doft i 2 veckor.

Jag har iallafall fått hans omdöme, och med det som "garanti" så tänker jag gå på hans linje. Jag blev väl bemött, och kan inte göra mer i ett första skede än att lita på det han säger.
 
Jag provmålar en vägg och lämnar en annan orörd och så får vi se hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.