År 2002 fick vi ny värmepump NIBE Fighter 410P.
Häromåret märkte jag att den började dra mer ström än normalt.
En expert tittade på den och konstaterade att kompressorn började bli utsliten.
På min fråga om det var lätt att byta kompressorn fick jag svaret att det gick, men
knappast lönsamt. Allt annat; pumpar, fläktar, reläer, ventiler, el-patroner m.m. är mer
än tio år gamla. Lika bra att byta hela anläggningen, tyckte experten.

Vad säger medlemmarna på detta Forum?
Är 10 - 12 år normal livslängd för en frånluftsvärmepump?
Är det någon på Forumet som har erfarenhet av enbart kompressorbyte?
 
13 år är ju relativt lång tid, men det beror ju även på hur hårt den gått.

Fast jag undrar lite granna över utlåtandet - att den börjar bli sliten.. På vilket sätt?
Du får kanske mer svar på varmepumpsforum.
 
Hur är kompressorn sliten ? larmar vp och går över på elpatron ? det kanske räcker med att fylla på köldmedia och täta ev läcka.
 
Kompressorn är igång länge, även om det inte är så kallt ute. El-patronen drar det tunga lasset.
Experten är legitimerad så han har förhoppningsvis ställt rätt diagnos. Klart att han skulle kunna
luras för att få sälja en ny. För honom är det förmodligen mer lönsamt att sälja en ny i stället för
att byta min kompressor.
Frågan är vad som är mest lönsamt för mig. Kan verkligen reläer, pumpar och ventiler m.m. vara
slut?
Antag att han får byta kompressorn och om ett halvår är det något annat som är slitet och "slut".
Då får han ju byta det också. Om ytterligare ett halvår stannar cirkulationspumpen.
En frånluftsvärmepump är ju inget gör-det-själv-objekt.
 
En 410P har en kompressor som ger ca 1,5-2 kw det innebär i stort sett att kompressorn startar på hösten och går till våren och sen kommer elpatron att hjälpa till när den inte klarar värmen själv. Jag tror det är ganska ovanligt att kompressorer tappar kraften ofta blir det helt slut ganska fort om nått blir fel. 410P säljs inte i dag så det blir en annan modell där rören är dragna annorlunda. En sån här gång när man funderar på nytt ska man nog ta sig en funderare vad man ska välja det finns kraftigare flvp och luft/vatten eller kanske bergvärmen vad som är bäst är nog dels beroende på förbrukning samt ett personligt val
 
Är inte bergvärmepumparna omotiverat dyra fortfarande? En bergvärmepump borde väl vara ungefär lika komplicerad som ett kylskåp ungefär. Så det borde finnas en möjlighet till billig Kina-import.

Luftvärmepumpar kan man ju få för 4000kr nu för tiden, en bergvärmepump borde man kunna pressa ner till 15000kr iallafall. Dags att kolla lite på alibaba tror jag.
 
Bra resonemang, kosttar ett kylskåp 10 tusen då ska den omvända kosta lika mycket. Det är ju samma teknink.
 
Nja, vete17 om man ska jämföra med vitvaror. Dessa spottas ut i miljoner, har låga marginaler, säljs genom billigaste kanalerna. VP är en företeelse här uppe i norden, utan någon befolkning = mycket låg volym. Många som tillverkar jämförelsevis = många företag som måste ha tillbaka utvecklingskostnader. Sedan är dom lite mer komplicerade, kraftigare grejor.

Vill minnas att bara själva kompressorn kostade 8000 på min förra LVVP. Kan minnas fel iofs.

Men visst, billigare skulle dom ju kunna vara. :)
 
Vel i norge blir luft/vatten og bergvarme bare dyrere og dyrere.. Høy lønn.. Borring koster mere, rørmåkare mere osv.
Elprisen derimot, den blir lavere! Akkurat montert lv pump, tok ctc ecoair og i250 rett og slett fordi i250 om ikke annet er en elkjele som man kan regne med at holder 30-35år ..ryker utedelen om 10 år, får jeg koble på en ny.
Men rent økonomisk.. Hele installasjonen kommer ikke til å spares inn på mange år, men selveste ecoairen, ca 6 år..

Men kunne vel egentlig bare fortsatt med el patronen... Men så boring..

Ventet i 7 år med å kjøpe vp, i håp om at de skulle bli rimligere, men økte 5-10000 i pris vært år.. De har om ikke annet blitt bedre..

Hadde vurdert å reparere, pumper, shunter ventil osv. slitedeler, og ikke så dyrt å bytte etterhvert som de går sønder
 
Har bytt kompressor två gånger på min 310P från 1997. Efter några andra åtgärder, reparationer och service fungerar den utmärkt. Styrsystemet är lite gammalt men det gör sitt jobb.
 
pelpet skrev:
Är inte bergvärmepumparna omotiverat dyra fortfarande? En bergvärmepump borde väl vara ungefär lika komplicerad som ett kylskåp ungefär. Så det borde finnas en möjlighet till billig Kina-import.

Luftvärmepumpar kan man ju få för 4000kr nu för tiden, en bergvärmepump borde man kunna pressa ner till 15000kr iallafall. Dags att kolla lite på alibaba tror jag.
Det finns bergvärme pumpar till lägre priser Sfinx har haft i alla fall men då blir det vp utan beredare och man brukar spara en del på vv också.
 
Inte expert på frånluftsvärmepumpar, men när jag satt och läste runt på ämnet för något år sedan fick jag uppfattningen att normal livslängd brukar vara runt 15 år. Det är normalt att kompressorn behöver bytas en gång under denna livslängd.

Eftersom tekniken inte har gått så mycket framåt som man skulle vilja tro är inte konstadsbesparingarna så jättestor vid byte till en helt ny värmepump.

Nedan är ett par trådar som behandlar ämnet:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21538.0
https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/125314-nibe-310p-livslangd-9-ar.html

Vi har en Nibe 310p som rullat i 10 år helt utan problem eller reparation. Grannen har en likadan som han bytt kompressor på två gånger under samma tid. Antingen har vi haft tur eller skött underhållet bättre.
 
harry73
Så för att komma tillbaka till TS frågeställning: Du vinner troligtvis på att byta ut din gammla NIBE panna för en F750 eller liknande panna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
pelpet skrev:
Är inte bergvärmepumparna omotiverat dyra fortfarande? En bergvärmepump borde väl vara ungefär lika komplicerad som ett kylskåp ungefär. Så det borde finnas en möjlighet till billig Kina-import.

Luftvärmepumpar kan man ju få för 4000kr nu för tiden, en bergvärmepump borde man kunna pressa ner till 15000kr iallafall. Dags att kolla lite på alibaba tror jag.
Visst är det väldigt enkla maskiner under skalet, men däremot mer komplicerade än ett kylskåp. Idag kan man köpa en Nibe F1226 på 8Kw för 43 500 kr. Den har inbyggd varmvattenberedare på 180 liter. Om man jämför med de billigaste fullstora kylskåp som säljs i Sverige och de billigaste varmvattenberedarna i den storleksklassen så hamnar man på ca 3 500 kr + 7 500 kr = 11 000 kr. Men sen har kompressorn i den gissningsvis i storleksordningen 10 ggr så hög effekt, och den innehåller cirkulationspumpar för värme och köldbärare och lite annat också.

Men med tanke på att de flesta ingående komponenter i en BVP antagligen tillverkas i miljoner exemplar så borde det gå att få ner priset en hel del kan man tycka.
 
$500 - $2000 för en värmepump, 6 - 70 kW. Kollar man runt lite på alibaba så finns det värmepumpar som kostar en bråkdel av vad de gör i sverige. Det måste helt enkelt finnas gott om utrymme för prispress.

En affärsidé kanske skulle kunna vara att importera sådana här värmepumpar i ett eget företag och sedan leasa ut dem till kunderna på ett 15 års avtal där kunden betalar en fast kostnad för värmen som används. Då slipper kunden oroa sig för tveksam kvalitet på kinaprylar av okänt märke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.