Denna nedanstående reklamation skickades till NIBE. Vad tror ni Nibe svarade?

---------------------------------------------------------------------------
REKLAMATION

Vi har ett Modulent Vittsjö levererat i början av 2000 med er NIBE Fighter 310P frånluftsvärmepump.
Hemkomna från semestern märker vi att säkringen har slagit ut både i proppskåp samt i FVP.

Under felsökning märks också att vatten rinner från spillkoppen, och att en kran är öppen. Vi stänger kranen som är VVB påfyllaren. Vatten flödet upphör. Samtidigt märker jag också att manometern rör sig, och att panntrycket är lågt. Jag kollar så att expansionskärlets blåsa har luft och att säkerhetsventilerna fungerar.

Jag fyller upp panntrycket och sätter pannan i läge R. Direkt när vi spolar varmvatten sjunker panntrycket. Då testar jag att fylla upp med påfyllaren för radiatorkretsen och då går panntrycket också upp. Summa summarum – både påfyllaren för radiatorkretsen samt VVB ökar panntrycket. Då måste det ju vara hål imellan yttre och inre väggen.

Jag har en granne som är verksam i VVS branchen och även han gör en felsökning och kommer till samma slutsats.

Till saken hör att jag redan har bytt kompressorn en gång. Samt att jag i dagarna fick ett brev från kommunen om att vi har en onormalt hög konsumtion av vatten. Den kostnaden har jag inte ännu sett. Denna torde bero på att vattnet trycks ut från vvb => spillkoppen.

Jag vill föra en snabb dialog med er angående goodwill kompensation, eftersom jag tror att även ni förväntar er en livslängd längre än 9 år på era produkter.

"FIGHTER 310P är en svensktillverkad kvalitetsprodukt med lång livslängd och säker drift utan obehagliga överraskningar"

-------------------------

Nibes svar per telefon (vi hade ett ganska långt samtal, kan inte vara roligt att sitta som reklamations ansvarig på Nibe):
- garantin är två år
- tyvärr, du har haft otur
- vi har en förväntad livslängd på våra produkter på15 år
- du har ju i alla fall fått 9 år av användning
- du får ju från försäkringen
- du kan ju använda rot avdrag för installation av en ny panna
osv...

Just nu är jag inte glad åt NIBEs förfarande. Mitt råd är att lägga undan en 500 lapp i månaden för pannbyte om ni har NIBE panna. Tyvärr gäller det från dag 1 efter installation. För sloganen "FIGHTER 310P är en svensktillverkad kvalitetsprodukt med lång livslängd och säker drift utan obehagliga överraskningar" - det är lögn, förutom kanske att den är svensktillverkad. Vad vet jag.


Vad skall jag ha för FLVP istället. Allt utom NIBE duger som förlag?

Förutsättningar: 1,5 plans villa i Stockholms trakten 140m2, 2 personer.
 
Vilken tråkig historia, tänk vad olika det kan vara. Vi köpte själv hus 2000, ett hus som var 16 år då och hade en Nibe frånluftspump installerad från dag 1 dvs 1984. Det är lite märkligt när man läser att er pump behöver bytas nu efter 9 år och vår tutar på i oförminskad takt efter 25 år.

Den enda slutsats man kan kan dra av detta är att konstruktionskvalitén måste vara sjukt mycket lägre om man idag enbart skall räkna med ca 10 års livslängd på en pump!
Men det är väl som vvs killen sa när var här och lagade vår då 2 år gamla tvättmaskin, kvalitén på vitvaruprodukter går inte att jämföra idag mot för hur det var för 20 år sedan, idag är det mycket billigt skit från kina som finns i våra apparater i hemmet. Grejjerna håller inte och det är ju bra för företagen med i fall vi måste byta ut och köpa nytt. Lite business idet där kanske.

En dag slutar vår pump att fungera, frågan är om man skall försöka reparera denna istället för att köpa nytt. Driftsekonomin är det inget att klaga på heller, med 4 ungar i hushållet och en villa på 170 m2 så kan man inte klaga när elförbrukningen totalt ligger på 18000 kwh om året.

Det bästa svaret man kan få i frågan om vad man man skall köpa eller ej får man oftast från en gammal vvs knegare som varit i branchen i många år och inte själv har något vinstintresse av att sälja en produkt. De har meckat med de flesta produkter och kan med erfarenhet jämföra kvalitetsmässigt vad man bör satsa på eller ej. Kanske finns det någon här på forumet?

Lycka till!
 
Lite svårt att dra alla Nibe 310p i samma smuts när vi talar om ett exemplar. Tror inte det spelar någon roll vilket märke du väljer, har man otur så går de sönder innan förväntad livslängd.
 
har man otur så har man... kan jag också acceptera. Men att pannan går sönder i godset i en icke rörlig del - då tycker jag att det är produktfel. Tilläggas bör att vi inte har aggressivt vatten - eftersom det är kommunalt.

Det är bara dock vad jag tycker som har drabbats av felet och skall ut med pengarna - vad NIBE tyckte framkom ju tydligt. Dom fick ju en ny potentiell kund.
 
det är väll inget konstigt att frånluftsvärmepumpar inte håller mer än 10 år..

man kan få ut några år till om man justerar in sitt radiatorsystem rätt !!!
 
CarMan: nu måste du nog utveckla ditt inlägg lite grann... Påstår du att det är ett handhavande fel? eller har du några andra tricks i ärmen. Dela gärna med dig.
 
C
Man kan ha nog så aggresivt vatten även om det är kommunalt, om man har otur.
Vi har förvisso inte aggresivt vatten, men det innehåller relativt stora mängder järn och kalk som sätter igen allt som finns och ger missfärgningar.
 
9 år är bra för en Nibe 310P, men att tanken pajar har jag aldrig hört. Har ni glömt att byta offeranoden?
Vår gick sönder efter 1,5 år, och reparationen höll ytterligare 1,5 år. Nu går den som elberedare och ventilation. Tur jag har bergvärme som värmer huset (17000 kWh/år och 208 m2 + garage)
 
Har en 310p Fighter som är installerad hösten-00, efter 4 år skar kompressorn, kostnad för rep ca:12000kr. Gick sedan ca:3år innan den stannar pga köldmedieläckage ( A03 ). Ingen läcka hittas (provtryckning/läcksökning), systemet fylls till en kostnad av ca:3000kr. Går ca:10 mån sen är det tomt igen, ny läcksökning, liten läcka hittas och repareras, systemet fylls a` 5000kr. Går 3 veckor sen är det samma visa igen. Även om den "riktiga" läckan hittas vid nästa rep så undrar man ju hur länge går den innan det är dags för nästa reparation? Kanske bättre att köpa en ny värmpump/panna av annat märke istället för att lägga några tusen per år i repkostnad. Nibe bara beklagar att man har problem, "den borde hålla längre" var en kommentar från Nibes support.

/fredde74
 
Fredde74: förjävligt är vad det är.
BAS: Vad jag har förstått är vår panna kopparmantlad! Då krävs väl ingen offeranod?

Hur som helst är en extern VVB inkopplad tills vi har bestämt oss för vilket system vi skall montera. Tack och lov att det inte är mitt i smällkalla vintern...
 
Hej
Jag anser att så länge det är maskiner vi talar om kommer vi aldrig att få se lika livslängd på hela produktionen vad jobbar trådskaparen med är det 100% kvalite rakt igenom med perfekta resultat hela dagarna
mvh Tille
 
Finns ju möjlighet för NIBE att ta ansvar för sina måndagsex också. Kallas kundvård. Själv har jag valt FMM just av ett sånt skäl. Fick sönder ett duschhandtag, bara ett nytt på posten utan snack, sånt gör att jag inte funderar på annat märke nästa gång.

Hört det gamla deviset: En nöjd kund rekommenderar varan till en person en missnöjd gnäller till tio.

Nu menar jag inte att herr kund ska få en ny pump utan snack men en möjlighet är ju en utbytespump rabatterat tex? Kostar dem mindre än förlorad kund+badwill iaf i min bok.
 
Hej
9 år är lång tid för ett måndags ex vi vet ju inte hur snacket gått mellan kund o nibe heller vi har ju bara en sidas kommentarer
När jag har varit i kontakt med nibe så har jag blivit kundvårdad så totalt derimot ivt har jag synpunkter på så jag tror det är mycket personligt som spelar in
mvh tille
 
F
Det finns ju säkert inte en enda människa i världen som haft en nibe längre än 9 år. Skickar du sånna här inlägg så fort en nyinköpt blomma vissnar eller?
 
Det enda jag ville ha av Nibe var en goodwill kompensation för en, i mina ögon, icke tillfredställande produkt. En förhandling som jag "förlorade", trots att jag tyckte att jag hade fog för mina åsikter. Det skall även sägas att jag inte har något att klaga på när det gäller kontakten med Nibe - bara utfallet av "förhandlingen".

Som jag pratade med en kompis häromdagen; jag hade varit nöjd med en "skitrabatt" bara för att höra att min leverantör "kommer emot". jmf med V-Gs exempel.

Dock tror jag att produkten Nibe Fighter 310Ps goodwill kapital för länge sedan är använt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.