Henri skrev:
Anser spontant att TS valt att skriva allt för utförligt, vilket tråden förlorar på. Orkar inte läsa hela.
Så mycket text är det inte 😀
 
D
Hans Walter skrev:
Den foto som byggahus.se lagt tillsammans med information om sändningen i radio visar en golvförstärkning enligt Bauhaus, besiktningsmän som sett detta har varit enhälliga, detta armeringsnät är ej till att förstäkra golv som Bauhaus utlovat utan dessa används för binda/minska risken för sprickbildning när lägger på cement/betong.
Hänger inte med på vad detta handlar om. Är ditt golv svagt så det behöver förstärkas eller vadå? Armeringsnät läggs ofta i flytspackel/cement/betong för att minska sprickbildningen när gjutmassan krymper vid torkningen. Men det är väl klart att det har en förstärkande effekt också men om det är den förstärkande effekten man eftersträvar så gör man klokt i att göra hållfasthetsberäkningar och använda korrekt dimensionerad armering.

Armeringen i badrumsgolv fyller ju även funktionen att vara väldigt bekvämt att naja värmeslingorna till.
 
Kan TS svara på hur det var med de utbytta kakel plattorna?
 
#Hans
Du skriva"Golvbrunnen är placerad enligt e-post, för att förberda för dusch – detta innebär att den sitter fel fram till dusch installeras och fel idag till badkar. "
Var det dusch som var beställt från början eller badkar?
 
Redigerat bort personnamn ur TS inlägg, då det inte är tillåtet att prata om personer utan endast företag enligt våra diskussionsregler.

Har också raderat två osakliga kommentarer.

/moderator
 
Byggahus support skrev:
Redigerat bort personnamn ur TS inlägg, då det inte är tillåtet att prata om personer utan endast företag enligt våra diskussionsregler.

Har också raderat två osakliga kommentarer.

/moderator
Vore kanske även på sin plats att hänvisa det mesta av diskussionen till existerande tråd. Vad ska denna tråd egentligen handla om?
 
-MH- skrev:
Skall verkligen detta forum syssla med personliga vendettor på detta vis? Om detta är framtiden för Byggahus, så tror jag att färre kommer att besöka det.
Håller med, det räcker med trådar om detta nu.

Men som forumbesökare är detta lätt att påverka - läs eller kommentera inte trådar du inte tycker passar så kommer sånt innehåll att självdö.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Hade varit intressant med lite bilder och dokument här i tråden. TS inlägg tycker jag inte är till hans fördel.
 
  • Gilla
kallun och 5 till
  • Laddar…
Jag undrar i vilken tråd det finns bilder?
 
TS har nog allt att förlora och litet att vinna på att försöka diskutera med en jurist, anlita en egen jurist och använd hemförsäkringens rättskydd om det går.
 
Precis som vissa andra påpekat så skulle bilder från badrummet gärna få visas
 
Mitt intryck från TS beskrivning och advokatens svar är att det är oklart vem som verkligen utfört arbetet och vems underskrift som borde stå på de intyg som TS rimligen kan förvänta sig att få efter slutfört arbete. Så spontant känns det som att Bauhaus inte har full kontroll på sina underleverantörer vilket i så fall är illa.

Om det inte råder några oklarheter kring behörigheter och intyg så borde TS ha fått de hanlingar som efterfrågats där det klart och tydligt framgår vem som utfört arbetet. En enkel lösning på tvisten är att Bauhaus ser till att ordna fram intygen och sen får TS utföra särskilda besiktningar av elen och våtrummen av komptenta besikningsmän utvalda av TS för att säkerställa att allt är gjort efter gällande regler och lagar. Jag kan tycka att Bauhaus i förväg kan ta kostnaden för detta för att få ett slut på tvisten men annars så är ett upplägg att TS tar kostnaden om besiktningen inte visar några fel.

Skulle det visa sig vid besiktningen att det finns brister i elinstallationen eller våtrummet trots intyg från Bauhaus så är det inte långsökt att tänka sig att fler kan ha drabbats. Därför borde det ligga i både TS och Bauhaus intresse att reda ut tvisten och se till utlovade intyg levereras och att det utförda arbetet är gjort enligt gällande regler.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Till Bauhaus försvar är det väl rimligt att vilja ha en kortfattad lista på bristerna, det är sannolikt det något en egenanlitad jurist kommer be om. En löptext skriven i affekt med en del utsvävningar(likt den ovan, förlåt TS) förstår jag om de inte vill jobba vidare med.
 
Csms skrev:
Till Bauhaus försvar är det väl rimligt att vilja ha en kortfattad lista på bristerna, det är sannolikt det något en egenanlitad jurist kommer be om. En löptext skriven i affekt med en del utsvävningar(likt den ovan, förlåt TS) förstår jag om de inte vill jobba vidare med.
Formen på vad man är inte är överens om är knappast det viktigaste här. Oavsett om TS framfört önskemål om intyg i löpande text eller i en kortfattad lista så rådet det väl knappast något tvivel om vad TS vill ha. Jag kan inte bedöma om TS har rätt men de intyg som TS efterfrågar borde Bauhaus leverera utan problem och att de inte gör det är knepigt från mitt sätt att se det.
 
Redigerat:
D
Jo, jag tycker formen på ts klagomål visst spelar roll. Får man en lista där ts krav framgår punkt för punkt så är det lätt att bocka av att det här är vi överens om och kommer att fixa, den här punkten är vi oense om eller den här punkten har vi fixat osv.

Med en lång uppsats skriven i affekt som det vi hittills fått se från ts, så är det hela totalt oöverskådligt och det går inte heller att se vad ts faltiskt kräver i vissa fall. Ta golvbrunnen t.ex. Kräver ts att den flyttas eller vad är det han vill ha sagt?

Och för oss som läser tråden så behövs det betydligt mer bevis och dokumentation än att ts bara häver ur sig en massa galla i två långa inlägg. Det är inte några speciellt svåra saker vi efterfrågar. Kopia av avtalet, fotografier av badrummet, detaljfoto av de fel som han anser finns (inte foto av saknade intyg då), märke/modell av "displayen" (där det nu visat sig att man inte alls kommit överens om att den skall placeras på 150 cm höjd, utan det är något som stod i manualen. Då vill vi se manualen för att avgöra på vilket sätt placeringen är betydelsefull).

Det är dokumentation som ts utan några som helst problem borde kunna presentera och som inte ens är speciellt tidskrävande att få fram. Avsaknaden av sådan dokumentation under så här lång tid, trots att det efterfrågats, är för mig ganska talande... Så fram med lite bevis nu!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.