Jag har nu begärt in offerter från tre företag för att installera bergvärme. Samtliga företag kändes seriösa och det var trevligt folk jag pratat med. En fördel som en av dem hade var att han hade sin verksamhet på orten, ett par hundra meter från mig, men samtidigt så använder han bergvärmepumpar från Vaillant.
De andra två använder sig av Nibe.

Det skiljer 6-7 000 på offerterna till Vaillants fördel men då jag inte ens hört talas om namnet så blev jag lite skeptisk. Jag vet att det är viktigare att installationen blir rätt gjord och att installatören finns tillgänglig även om några år om något händer, men hur vet jag vad jag får då? Det jag hittat är att Vaillant är tyskt så jag kanske kan anta att det inte är "kinaskräp" åtminstone? Törs man lita på en, för mig, "okänd" tillverkare och spara några kronor?

Pumparna det gäller är:
Nibe F1245-8 (8 kW)
Vaillant Geotherm Plus VWS 82/3 (8 kW)

En av företagen ville dock att jag skulle köra med en 6 kW istället men det är uteslutet.
 
Vaillant er tysk, meget god kvalitet ifølge mine rørlegger (rørmåkare ) venner . Veldig driftsikre . Se på vaillant sine sider, litt på youtube og.
Men vaillant kvalitetsmessig matcher nibe og ctc.. De er det lite tull med..
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A
Nu e ju Sverige med i EU.
Så då skall vi inte ha några handels avgifter över gränserna....
 
Y
När jag skulle välja mellan Nibe och annat känt fabrikat så valde jag den som dom flesta andra har för att kunna få bättre support när det krånglar. Inte av fabriken, inte av vvs-installatören, utan av vanliga användare som i slutändan brukar vara dom som får lösa problemen själva.

Ångrar inte detta, har fått mycket hjälp att optimera min 1245

Vet inte hur det är med dom andra men dom nya nibe maskinerna kan man uppdatera mjukvaran i. Inte för att det är så ofta dom släpper ny mjukvara men jag har nog gjort det 5 gånger iaf så att styrningen blir förbättrad.
 
Redigerat:
Välj Svenskt, välj Nibe eller Thermia!
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Nibe, thermia eller ctc
 
Jag valde Vaillant. Dels fick jag ett bättre intryck av både chefen själv på "Bergvärmetjänst i Norr" som ringde upp mig för att höra hur det gick med mina beslut och om jag hade några funderingar, samt installatören som hade referenser bland mina grannar som såg mycket proffsiga ut (dock äldre installationer med Thermia).
Men sen skiljde det också 10 000 spänn mellan Vaillant-paket där allt ingick och Nibe-paketen där jag t.ex skulle få betala drygt 4500 extra bara för ett fernoxfilter.
Enligt installatören var det också bättre garantier på Vaillant än Nibe som det jämfördes med.

Det kanske är dumt mot svenska tillverkare att göra så, men jag lägger hellre dessa 10 000 på andra delar i husrenoveringen. Folk väljer ju BMW istället för Volvo också så. ;)
 
Man kan ikke altid kjøpe lokalt.. I norge har vi ingen vp tilverkare uansett. Jeg tok ctc fordi en del vp innstallatører jeg kjenner mente 400 serien hadde de ikke måtte reise ut å fikse på siden de var innstallert, samme gjaldt vaillant og. Men jeg tror jeg hadde vært minst like fornøyd med daikin ol.
noen ganger må man gå den innstallatøren som virker mest proff og gir best pris. Vaillant er bra!
 
Redigerat:
Jag har Thermia Diplomat Optimum, men hade firman jag anlitat kört med något annat hade jag nog kört på det eftersom dom är grymt duktiga och välrenommerade i kommunen så företaget man anlitar är nog viktigare än märket på pumpen så länge det är välkända grejer, är det svenskt så är det ju en bonus 😎
 
  • Gilla
Ibras
  • Laddar…
Är inte IVT stora också? De brukar ju prata om nordiskt anpassade anläggningar och så ..
 
Haha XXX XXX. Hoppas du inte får problem med din värmepump bara. Se för guds skull till att han drar Brine sidan i koppar och inte aducerade stålrör vilket han gjort åtskilliga ggr. Har vart i kontakt med kunder som råkat ut för detta där han fullständigt skitit att fixa detta.
Aldrig träffat karl men vet att många kunder ångrar sig i efterhand som lät honom göra jobbet.

Men han kan ju ha blivit bättre.
 
Redigerat av moderator:
Kom ihåg att köpa för stor pump kan vara en nackdel. Kanske 6:an egentligen är bättre. En för stor pump startar o stoppar ofta vilket sliter och ger sämre ekonomi. Viktigare är att borrhålet är tillräckligt djupt. Lycka till

Själv har jag en Nibe 1245 som jag finjusterat och nu sparat 75% av värmekostnaden jämfört med tidigare
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
docboy skrev:
Haha XXXXX. Hoppas du inte får problem med din värmepump bara. Se för guds skull till att han drar Brine sidan i koppar och inte aducerade stålrör vilket han gjort åtskilliga ggr. Har vart i kontakt med kunder som råkat ut för detta där han fullständigt skitit att fixa detta.
Aldrig träffat karl men vet att många kunder ångrar sig i efterhand som lät honom göra jobbet.

Men han kan ju ha blivit bättre.
Hmmm intressant , visste inte detta men ska till och installera BVP i nytt hus och i mitt gamla hus som jag också fick installerat BVP och vänners och allt jag sett är det koppar och inte stålrör. Det är ju koppar brine in & ut på BVP ochså....

Varför ska det vara stålrör ? som möter koppar....

Vore bra o veta innan det blir dags i mitt hus menar jag :surprised:)
 
Redigerat av moderator:
"Men vaillant kvalitetsmessig matcher nibe og ctc.. De er det lite tull med.."

"Nu e ju Sverige med i EU.
Så då skall vi inte ha några handels avgifter över gränserna...."

Nja, "tull" skulle jag närmast översätta till problem!

Också jag har en i Sverige okänd tysk värmepump, Viessmann,
Igångkörd januari 2004. Går som en klocka. Självklart överstor. Skruvat ur säkringarna till elpatronerna.
Betalade sig på tre år. Härliga tider.
 
Nibes pumpar går väl också sönder med jämna intervall? ;)
Kolla pris på reservdelar på båda märken. Fråga hur länge reservdelar finns efter avslutad tillverkning. Kompressor och någon ventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.